1664184767-subaru-outback-kombi-uvod

Kombíky vymírají: Jejich prodeje padají a vede auto, které do této třídy skoro nepatří

4. 10. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Kombi bylo kdysi jedno z nejpopulárnějších aut v Evropě. A dnes? Vedle crossoverů a SUV, které na starém kontinentu momentálně drží téměř polovinu trhu, se tyto praktické modely „krčí v koutě“ s 8,3 procentním podílem a jejich obliba podobně klesá i globálně. V roce 2021 se jich na celém světě prodalo přibližně 1,6 milionu, což na první pohled nevypadá špatně, jenže meziročně jde o dvacetiprocentní pád. Překvapivou výjimkou je asi jen Čína, celkově ale sledujeme další smutný trend. Kombíky vymírají a zřejmě se s tím nedá nic dělat.

Ještě v roce 2019 bylo po celém světě zaregistrováno 2,4 milionu nových kombíků. O dva roky později to bylo už „jen“ 1,6 milionu, uvádí v jedné ze svých nejnovějších analýz agentura JATO Dynamics.

Nejsilnější baštou těchto automobilů je stále Evropa. Byli jsme schopni vykoupit téměř dvě třetiny produkce, přesněji řečeno 64 procent, což představuje zhruba milion kusů a nějaké drobné. Zbytek světa si rozdělil 574 tisíc kombi. To je sice meziroční nárůst o 4 procenta, ale v USA a Kanadě spadla poptávka také o 4 procenta (v absolutních číslech jde o 183 tisíc aut).

Největší zálibu v těchto autech mají stále Němci, z prodejen si jich odvezli skoro 400 tisíc. Na konto druhých Spojených států připadá přibližně 160 tisíc kusů a třetí je Rusko s bývalými post sovětskými republikami (cca 140 tisíc). To může na první pohled opět vypadat optimisticky, jenže v Německu to jde dolů kopcem. Uvedené číslo představuje 23-procentní pokles.

1664190353-motor1-numbers-station-wagons-1

Překvapivým skokanem roku je Čína. Celkově si tamní zákazníci v roce 2021 koupili sice „jen“ 107 tisíc kombíků, jenže v tomto případě mluvíme o nárůstu 36 procent. Právě tento posun, pokud tedy nešlo o ojedinělý „exces“, dává těmto praktickým a užitečným strojům jistou šanci na budoucnost. Čína je dnes největším automobilovým trhem a pokud budou mít tamní objednávky stoupající tendenci, výrobci je budou dále vyvíjet, akorát je otázkou, zda i pro EU.

Neméně zajímavý je také pohled na pořadí jednotlivých modelů. První místo si s velkým náskokem stále drží Subaru Outback, loni se jich (většinou ve Spojených státech) prodalo téměř 200 tisíc. Měli bychom ale dodat, že se nejedná o klasický kombík. Se zvednutým podvozkem, oplastováním a permanentním pohonem 4×4 by si na něj mohl klidně dělat nároky i segment crossoverů a uvedené úpravy jsou tím hlavním důvodem, proč Outback tak boduje.

Druhé místo okupuje Toyota Corolla a v těsném závěsu za ní je Škoda Octavia Combi, které se také podařilo překonat hranici 100 tisíc kusů. Čtvrtý je Volkswagen Passat, páté BMW řady 3 a za ní Lada Vesta. Zbytek první dvacítky se pak pohybuje mezi přibližně 50 až 30 tisíci prodaných kusů ročně.

Podtrženo a sečteno, Evropa je pro kombi stále schopna poskytnout jisté podhoubí a částečně to platí i pro USA, bezpochyby ale jde o vymírající třídu a velmi rychle ztrácí zákazníky. Nebuďte proto překvapeni, pokud by vámi vyhledávaný kombík v další generaci již nedorazil a nahradil jej crossover či SUV. Přesně tak totiž vypadá současný trend a s výjimkou Outbacku, který vlastně už je polovičním crossoverem, to může být pro kterýkoli jiný model konečná.

.

« »