1641130913-1

Která auta mají nejčastěji stočené kilometry? Převažují německé značky

4. 1. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Jak odhalila nedávná studie, nejvíce ohroženi koupí vozidla s pozměněnými údaji na odometru jsou kupující prémiových německých vozů. Žebříčku nejčastěji stočených auta kralují značky BMW a Audi, ale velmi vysoko je v něm překvapivě i Subaru.

Roční analýza čerpala z více než 700 tisíc inzerátů ojetin

Na 18 trzích převážně střední a východní Evropy analyzovali více než 700 000 reportů s historií ojetých vozů, vytvořených v období od listopadu 2020 do listopadu 2021. Data pro průzkum se získala ze tří velkých trhů Německa, Francie a Itálie a také v Polsku, Rumunsku, Maďarsku , Slovinsku, Slovensku, Česku, Litvě, Lotyšsku, Estonsku, Ukrajině, Bulharsku, Srbsku, Chorvatsku a v Rusku.

Stočené kilometry má více než 1/3 aut

Zjistilo se, že více než třetina kontrolovaných modelů mělo s největší pravděpodobností změněn stav tachometru. Tato statistika však podceňuje rozsah problému se změnou stavu tachometrů u vozů BMW – jak již nedávno upozornil Matas Buzelis, automobilový expert společnosti carVertical, v tomto seznamu dominují právě vozy BMW: „Polovinu seznamu TOP 10 tvoří vozidla tohoto výrobce. Koreluje to s poptávkou po ojetých BMW na různých trzích. Z údajů také vyplývá, že drahá vozidla mají častěji změněný stav tachometru, což je třeba brát v úvahu při hledání ojetého vozidla. Právě zde padne vhod kontrola najetých kilometrů.”

Na druhém a třetím místě se umístily vozy BMW řady 7 a Subaru Outback s 33,4%, resp. 31,8 % pravděpodobností změněného stavu tachometru. Audi A8 bylo pátým nejčastějším vozem se změněným stavem, zatímco jeho sportovnější sourozenec – A7, obsadil desáté místo s o něco více než čtvrtinou (25,8 %). Právě u těchto vozů v rámci studie došlo k nejvyššímu stáčení počtu najetých kilometrů.

Přítomnost vozů prémiového segmentu mezi nejčastějšími vozy se stočenými kilometry je samozřejmá – vyšší zisky. Stáčení tachometru je relativně levný a jednoduchý proces, který poskytuje neférovým prodejcům automobilů dodatečný peněžní příjem.

Při koupi ojetého vozidla je proto nutné kontrolovat stav najetých kilometrů, zejména u starších vozidel. Nejoblíbenější modely s nejvyšším počtem stočených kilometrů byly vyrobeny v letech 2006 až 2016.

„Seznam vozů s nejčastěji změněnými kilometry se skládá převážně z vozů prémiové třídy, ale najdeme zde i modely ekonomické třídy. Vozidla Subaru, Ford a Volkswagen patří do stejné věkové skupiny jako vozidla vyšší třídy. Zdá se, že vozidla s nejčastěji stáčenými kilometry jsou stará 5 až 15 let.“

Nejnovějším modelem na tomto seznamu je Ford Mustang. Příští majitelé šesté generace tohoto výkonného Mustangu by měli zbystřit a ověřit si historické údaje o počtu najetých kilometrů na internetu.

Matas Buzelis vysvětluje, že u nejnovějších modelů může být změna stavu tachometru poněkud složitější. U novějších vozidel je také méně pravděpodobné, že budou zvoleny ke stáčení kilometrů kvůli stavu najetých kilometrů, které ujely od doby, kdy byla zcela nová: „Většinou nemá smysl stáčet kilometry u vozidla, které má na tachometru řekněme 50 000 nebo 80 000 kilometrů. Kupujícím se ale vždy vyplatí zkontrolovat, zda jsou tyto údaje na tachometru skutečné nebo ne.”

Většina modelů automobilů se stáčenými kilometry je vybavena vznětovými motory

„Dieselové automobily jsou konstruovány tak, aby ujely větší vzdálenosti, což znamená, že u těchto vozidel je větší pravděpodobnost podvodů s počtem najetých kilometrů. Situace se však může v budoucnu změnit, protože prodej dieselových vozidel pozvolna klesá.“

„Podíváme-li se na čísla, jasně vidíme, že obvykle téměř 80 až 90 %t modelů se stočenými kilometry, je typu diesel. Vezměme si například Volkswagen Phaeton – z deseti modelů, u kterých došlo ke změně stavu tachometru, je devět z nich vybaveno dieselovými motory a pouze jeden je poháněn benzinovým motorem.“

Zatímco kupující vozidel ekonomické třídy jsou vystaveni o něco menšímu riziku nepříjemných zkušeností, nejvíce ohroženi jsou ti, kteří si kupují dieselová vozidla prémiové třídy stará 5 až 15 let. Právě u tohoto typu vozidel se stáčení kilometrů vyskytuje nejčastěji. I u výkonných modelů se vyskytuje vysoký počet případů podvodů s počtem najetých kilometrů. Pořízení takového vozidla bez ověření jeho historie na internetu může mít za následek finanční újmu.

.

« »