Volkswagen Jetta VA3 (China)

Levná značka koncernu Volkswagen v Číně boduje, zatímco prodeje Škody strmě padají

5. 1. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Z trojice modelů Jetta prodal Volkswagen v Číně během prvních jedenácti měsíců loňského roku více než 158 tisíc kusů, Mladá Boleslav tam za stejné období dosáhla odbytu pouze 51 801 vozů. Důvodem jsou zejména ceny. Porovnáme-li auta značky Jetta s jejími českými příbuznými, čísla jsou zhruba poloviční.

Volkswagen sice německy znamená lidové auto, ale tato značka už dávno nepatří mezi nejlevnější na trhu. Dlouhá léta byla vstupenkou do koncernu VW česká Škoda. I ta se však už na žebříčku posunula výše a na velmi důležitém čínském trhu nedokáže konkurovat přílivu ohromně dostupných vozů od domácích výrobců. Němci zde proto vytvořili divizi Jetta.

Prodej spustila teprve před dvěma lety

Tato mladá dcera společného podniku FAW-Volkswagen otevřela showroomy na podzim roku 2019 a hned se jí podařilo prodat přes 49 tisíc aut. Během prvních kompletních dvanácti měsíců si její modely koupilo 160 511 zákazníků. Za rok 2021 bude výsledek ještě o něco lepší, bez údajů z prosince má na kontě něco přes 158 tisíc exemplářů.

Levná značka koncernu VW tedy v Číně boduje navzdory pandemii i čipové krizi, zatímco prodeje dalších společností německého giganta strmě padají. Týká se to zejména kdysi velmi populární Škody. V rekordním roce 2018 dosáhla úrovně 352 tisíc vozidel a tržního podílu 1,52 %, dnes má z tohoto objemu zlomek. V rámci měsíců leden až listopad prodala Mladá Boleslav na čínském trhu pouze 51 801 aut.

O polovinu levnější než modely Škoda

Jetta nabízí od svého vzniku trojici modelů, na kterých je vidět jejich koncernový základ. Sedan s označením VA3 vznikl úpravou původního typu Volkswagen Jetta. SUV nesoucí štítek VS5 nápadně připomíná Seat Ateca (resp. Škodu Karoq), zatímco jeho větší bratr VS7 zase evokuje Škodu Kodiaq. Oproti evropským příbuzným mají produkty Jetta jednodušší interiér i techniku, ale zákazníky oslovují příznivou cenou.

Číňané si čtyřdveřový model mohou pořídit již za 65 800 jüanů (9 120 eur). Menší z dvojice SUV se prodává od 84 800 jüanů (11 750 EUR), větší nese základní cenovku 106 800 jüanů (14 800 eur). Právě tato čísla jsou v úspěchu mladé divize koncernu VW klíčová. Porovnáme-li si je s cenami příbuzných aut Škoda, jsou zhruba poloviční.

Volkswagen již v roce 2020 spekuloval nad expanzí značky Jetta do dalších zemí. Postupně z ní může být globální hráč, ale zaměřený na rozvojové trhy. U nás ji vzhledem k přísným bezpečnostním a emisním normám i vyšším nárokům zákazníků téměř jistě neuvidíme.

.

« »