1630662068-1629632494-vw-id3

Na požáry elektromobilů nemají hasiči potřebné kapacity: Odpovědnost mají přebrat automobilky

6. 9. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Rozmach elektromobility s sebou přináší stále větší množství praktických problémů, které je třeba řešit a připravit okolní svět na masovější rozšíření elektrických aut. Jeden z nejzávažnějších problémů je bezpochyby požár elektromobilu. Technologie na jejich hašení již existují, hasiči však bojují s nedostatečnými kapacitami potřebnými na následné bezpečné uskladnění. Odpovědnost za vraky by prý měly přebrat automobilky.

V souvislosti s elektromobilitou byla dosud v centru dění zejména ekonomika provozu, vysoké ceny elektrických aut, dotace či nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. Už méně se však hovoří o jejich bezpečnosti při nehodě či následném požáru. Elektrické auto si pochopitelně vyžaduje jiné postupy hašení, včetně použití speciálních hasicích médií. Podstatným rozdílem oproti autům se spalovacími motory je však i to, co s vrakem elektrického auta. Ten se totiž nemůže nechat jen tak bez dozoru někde v koutě odstavného parkoviště. Jak se ukazuje, právě toto je už dnes zásadním problémem.

Bez pomoci automobilek na to nestačíme

Na tento závažný fakt začali nahlas upozorňovat němečtí hasiči sdružení ve Svazu německých hasičů DFV. Jak píše agentura Reuters, hasiči požadují po producentech elektrických aut, aby vysílali v případě požárů elektrických aut na místo své bezpečnostní specialisty.

Běžné auto se spalovacím motorem uhasíte přibližně za 15 minut a spotřebujete přitom průměrně 500 litrů vody, v případě požáru elektrického auta však hašení trvá dvě až tři hodiny a průměrně na to použijete 10 000 litrů vody.

Výrobci automobilů dodnes neplní svou odpovědnost za rizika spojená s používáním elektromobilů. Každé elektrické auto musí zůstat 72 hodin po požáru ve sledování, během kterého se monitoruje, zda jeho akumulátor znovu nevzplál. V případě velkých poškození je třeba vozidlo dokonce umístit do kontejnerů s vodou.

Toto prý nemá být práce hasičů. Svaz proto vyzývá výrobce elektrických aut, aby převzali odpovědnost za vraky. Ke každé vážnější události spojené s požárem elektrického auta by navíc měly automobilky poslat své specialisty, kteří následně určí, jak s poškozeným elektrickým autem naložit.

.

« »