Abstract,,Blurry,,Bokeh,Background,,Image,For,The,Background.,Production,Of

Na světových trzích dramaticky roste cena lithia a dalších surovin pro výrobu baterií

3. 8. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Ceny některých nejdůležitějších surovin potřebných pro automobilový průmysl mírně klesly a po prvotním šoku z války na Ukrajině se postupně stabilizovaly. Jenže zároveň nelze přehlédnout explozi cen některých specifických klíčových materiálů potřebných pro výrobu bateriových článků pro elektromobily, upozorňuje německý deník Süddeutsche Zeitung. Nahoru vyletěla především cena lithia a kobaltu, zároveň s nimi ale rapidně zdražuje také nikl, hliník, titan či chrom.

Vypadá to, že se nedávná pesimistická prognóza vývoje cen surovin potřebných k produkci akumulátorů začíná skutečně naplňovat. Například analytici australské společnosti Benchmark Mineral Intelligence (BMI) již v říjnu minulého roku připomínali, že „financování projektů spojených s těžbou lithia stále není dostatečné a zároveň je příliš pomalé, takže na trhu kvůli tomu vzniká deficit, který firmy nedokážou kompenzovat.“

BMI tehdy zároveň upozorňovala, že po deseti letech poklesu cen bateriových článků existuje reálná možnost zastavení tohoto trendu a zároveň předpověděla, že kvůli tomu hrozí nejen další zdražování automobilů, ale také zpomalení nástupu elektrické mobility. A současnost?

Cena lithia ve srovnání s prvním čtvrtletím vystřelila o dvě třetiny a pokud bychom ji porovnali se stejným kvartálem loňského roku, jeho cena stoupla až o 640 (!) procent. O něco lépe je na tom kobalt, ale meziroční zdražení o 53 procent také nedává důvody k optimismu.

„Lithium a kobalt jsou klíčové suroviny pro výrobu bateriových článků pro elektromobily. Celosvětová poptávka po nich je obrovská a žene ceny stále výše,“ oznámil v úterý v Mnichově Bertram Brossardt, generální ředitel Bavorského podnikatelského svazu. „Zaznamenali jsme doslova explozi cen některých zvláště důležitých komodit.“

Kromě dvou zmíněných materiálů měl na mysli také nikl, jehož cena během posledních dvanácti měsíců vyskočila o 68 procent a lépe na tom není ani titan (+169%), hliník (+21%) či chrom (+38%). Bavorský podnikatelský svaz i proto vyzval ke snížení závislosti na jednotlivých dodavatelích, efektivnějšímu využívání surovin a zvýšení podílu recyklace. Je ale jasné, že i toto zvyšování cen budou muset nakonec zaplatit zákazníci v konečné ceně elektromobilů, které evropské politické špičky tlačí jako jediné správné řešení.

.

« »