benzin

Navzdory vyšší ceně se tankování prémiových paliv vyplatí, myslí si dvě třetiny motoristů

15. 9. 2022 • Novinky

Z průzkumu společnosti MOL Česká republika vyplývá, že téměř tři čtvrtiny českých motoristů mají povědomí o benefitech prémiových paliv. Přes 45 % respondentů uvedlo jako hlavní výhodu čištění motoru, zhruba 18 % si tato paliva spojuje s nižší spotřebou a 10 % s menšími dopady na životní prostředí. Celých 65 % se zároveň přiklání k tomu, že se vyplatí prémiové palivo tankovat alespoň občas, navzdory jeho vyšší ceně. Avšak v odpovědi na otázku, zda oni sami kvalitnější naftu či benzin tankují, odpovědělo kladně pouze 17 %.

Odborníci se shodují, že přirozenou bariérou většího rozšíření prémiových paliv je jejich vyšší cena. Ostatně sami respondenti průzkumu se domnívají, že tato paliva používají především movitější majitelé nových vozů (61 % odpovědí). Nicméně už druhá nejčastější odpověď na tuto otázku ukazuje, že je možné se na věc dívat i z jiného úhlu: 34 % respondentů vyslovilo přesvědčení, že prémiová paliva tankují uvědomělí řidiči. A právě role prémiových paliv v údržbě vozu, může v příštích letech vést k jejich většímu rozšíření.

Jsem moc rád, že od září nabízíme našim zákazníkům na čerpacích stanicích vylepšená paliva. Nová prémiová řada je inovována o účinné složky pro kontrolu usazenin, zpomalení koroze či o patentovaný modifikátor tření. Prémiové pohonné hmoty tak ještě lépe pečují o motory aut, poskytují lepší výkon i úsporu ve spotřebě. Podle výsledků testů je palivo EVO plus s trojitým efektem nejlepším palivem, jaké jsme doposud dokázali představit na českém trhu. Na jeho kvalitu se kromě Česka mohou spolehnout i motoristé na Slovensku a v dalších deseti zemích střední a jihovýchodní Evropy,“ říká Jan Semotán, ředitel maloobchodu MOL Česká republika.

Povědomí o nutnosti zodpovědnějšího přístupu k údržbě vozidla se promítlo také do odpovědí respondentů palivového průzkumu. Zdá se, že vyšší pořizovací ceny vozidel povedou řadu motoristů ke zvýšení péče o svá vozidla, ve snaze co nejvíce prodloužit jejich životnost. „V našem průzkumu se k tomuto názoru přiklánělo 42 % respondentů a následně 64 % uvedlo, že se v reakci na tento trend bude snažit vlastnit vozidlo déle,“ potvrdil Jan Semotán.

Důraz na udržitelnost, výkon a péči o motor se odráží i ve složení nových paliv, v jejichž popředí figurují tři hlavní složky: účinné aditivum pro efektivní kontrolu usazenin, patentovaný modifikátor tření a účinný inhibitor koroze. Balíček speciálně vyvinutých komponent zásadním způsobem přispívá k čištění všech částí motoru, snižuje tření a zamezuje korozi v přívodním palivovém systému.

Prémiová paliva se vyplatí čerpat pravidelně alespoň občas, například před delší cestou na dovolenou či každé třetí tankování, dále na pročištění palivových soustav u starších vozů, nebo naopak jako jednu z důležitých součástí péče o auto zcela nové. Já osobně věřím v dlouhodobý pozitivní vliv prémiových paliv a čerpám je pokaždé,“ uvedl k využití prémiových paliv Václav Loula, nezávislý expert kvality z české asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ČAPPO.

Účinky nové generace paliv EVO plus společnost MOL ověřovala pomocí speciálního testu na motorové brzdě. Principem testování bylo srovnat parametry vylepšeného a původního paliva.

Graf znázorňuje křivku, která ukazuje, že měřený výkon nového stooktanového prémiového paliva MOL Evo 3 Plus je vyšší než předchozí generace stooktanového paliva (přibližně o 1kW). Jan Semotán tento výkon pro představu přirovnává k síle zhruba 4 koňských sil, což je přibližný ekvivalent váhy rezervní pneumatiky, o které je vůz lehčí. Nová generace 100oktanového paliva MOL EVO Plus se tedy vyznačuje přibližně o 1 % vyšším tzv. stechiometrickým poměrem, který udává poměr paliva a vzduchu u zážehových motorů ve směsi nasávané do válce motoru.

Zkušenosti při vývoji čerpáme i z našeho působení v rally závodech. V rámci naší spolupráce s mistrem republiky Janem Kopeckým testujeme naše závodní paliva EVO racing, která využívá sedm z deseti špičkových týmu české rally. Poznatky z tohoto vysoce konkurenčního prostředí se snažíme aplikovat i při vývoji paliv pro naše maloobchodní zákazníky. S palivy EVO jsme uspěli i u společnosti Škoda, které naše prémiové EVO plus dodáváme k takzvanému prvoplnění do nově vyrobených vozů Škoda,“ dodal závěrem Jan Semotán.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz