Electric vehicle changing on street parking with graphical user interface, Future EV car concept

Nedostatek mědi zastavuje výstavbu rychlonabíjecích stanic: Svět má málo nerostných surovin

27. 5. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Jak se ukazuje, s masovým rozšířením elektromobility to asi opravdu nebude tak snadné, jak si politici kdysi vysnili. Nedostatek mědi nově způsobuje obrovské zpoždění s výstavbou rychlonabíjecích stanic v Německu. Infrastruktura je přitom pro elektromobilitu a její legislativní protlačování do praxe klíčová.

Nedostatek mědi a ostatních nerostných surovin je jedním z nejdůležitějších faktorů, na které upozorňují odborníci již déle. Právě obrovský tlak na masové rozšíření elektromobility v rámci celé vyspělejší části světa vytváří poptávku, kterou nedokážeme ze současně dostupných světových zásob nerostných surovin pokrýt.

Pokud se i v budoucnu „otevře“ další naleziště, nepřiměřený objem těžby neobnovitelných surovin přestává korespondovat s ochranou planety a jejího klimatu. Co je ještě alarmující, většina těžby nerostných surovin nezbytně nutných pro elektromobily využívaných vyspělými zeměmi se nachází v chudších regionech, jejichž obyvatelé na nová elektrická auta ještě dlouho nebudou mít (pokud někdy vůbec). Otázkou zůstává i etika jejich těžby. Zdá se, že to nejhorší v oblasti nedostatku klíčových surovin svět teprve čeká.

Měď vyrobit neumíme a pro všechny nestačí

Jak nově upozorňují Němci, velkým problémem se stává zpoždění výstavby infrastruktury podporující elektromobilitu. Právě urychlená výstavba rychlonabíječek a jejich dostatečná penetrace na důležitých silničních komunikacích je podmínkou, na kterou tlačí i ekologičtí aktivisté a samotné automobilky. Jak se ale ukazuje, budování rychlonabíjecích stanic v Německu se momentálně výrazně zpomalilo.

Na vině je nedostatek mědi potřebné k budování trafostanic. Zatímco v minulosti výrobci transformátorů dodávali své výrobky stavitelům rychlonabíječek do 20 týdnů, dnes trvá dodání vybavení trafostanic minimálně 14 měsíců.

„Trh s transformátory se v průběhu posledního roku výrazně zkomplikoval,“ potvrzuje aktuální situaci provozovatel rychlonabíjecích stanic EnBW. Úkolem konstruktérů je vyvíjet technologie, které nebudou v budoucnu vyžadovat jak vysoké objemy nerostných surovin (stejně u transformátorů, tak u trakčních elektromotorů či baterií).

Již nyní je však jasné, že současné světové kapacity dostupných surovin nestačí aktuální poptávce. Zvyšující se objem elektrických aut v provozu přitom znamená, že potřeba nerostných surovin se ještě zvýší. Jak z toho reálně ven, zatím nikdo zodpovědně neprozradil.

.

« »