Electric vehicle changing on street parking with graphical user interface, Future EV car concept

Německo odmítlo konec spalovacích motorů: Zelené plány narazily na realitu

1. 3. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Přišlo to, na co odborníci upozorňovali už dříve. Německé ministerstvo dopravy na celoevropském setkání ministrů dopravy oficiálně odmítlo konec spalovacích motorů v roce 2035. Podmínkou jejich udržení při životě by však bylo využití syntetických paliv. Ukazuje se, že trh, infrastruktura, ani energetický průmysl nejsou na příchod plošné elektromobility připraveni.

Elektromobilita není vůbec špatnou myšlenkou a v určitých oblastech dopravy má skutečný smysl a lepší pozici, než používání aut se spalovacími motory. Její plošné zavedení je však nereálným snem, alespoň tedy do doby, než budeme schopni vyrobit dostatek „zelené“ energie, dotáhnout recyklační procesy do finále a technologie neumožní snížit pořizovací cenu elektrických aut, tvrdí již delší dobu odborníci. Politici přesto stále tvrdohlavě prosazovali své vize a jednou z nich je i datum ukončení výroby a prodeje aut se spalovacími motory (mluví se o roce 2035) a jejich úplné nahrazení bezemisními vozidly. Že výraz „bezemisní“ neznamená zcela bez emisí, je dnes každému jasné, problém je však jinde. Společnost údajně není na plošnou elektromobilitu připravena a vzhledem k aktuálnímu vývoji odborníci předpokládají, že do roku 2035 se to s velkou pravděpodobností ani nezmění. Zdá se, že si to začínají uvědomovat i samotní politici. Německý ministr dopravy už vyjádřil přesvědčení, že rok 2035 je třeba posunout na později.

Jsou syntetická paliva řešení?

Je to lobbing Německa, které se již dávno věnuje vývoji syntetických paliv, nebo oprávněný požadavek reflektující reálné možnosti technického vývoje? V tuto chvíli to veřejnost asi odhadnout neumí, faktem však je, že na plošnou elektromobilitu zatím připraveni nejsme a podle předpovědí odborníků tak nebudeme ani v roce 2035. Nejde totiž jen o připravenost automobilek na hromadnou výrobu elektrických aut (dnešní stav má k hromadné výrobě ještě daleko), ale i vytvoření systému generování zisku na vývoj nových technologií, recyklace, dodávek potřebného množství vzácných surovin, vytvoření dostatečně dimenzované a robustní distribuční sítě, vyřešení zaměstnanosti v sektoru dopravy a výroby a v neposlední řadě i o to nejdůležitější – výrobu dostatečného množství elektrické energie z obnovitelných zdrojů a systému jejího ukládání.

Německý ministr dopravy proto odmítl rok 2035 jako rok ukončení prodeje aut se spalovacími motory. Budoucnost však vidí ve využívání syntetických paliv. Volker Wissing se proti roku 2035 ohradil již dříve a ze svých požadavků neslevuje ani dnes. Jak tvrdí, Evropa se nesmí spoléhat jen na elektrický pohon, ale musí zůstat technologicky neutrální. Na mysli má především využívání syntetických paliv, jejichž vývoj údajně postupuje velmi rychle a brzy by se mohla dostat i na smysluplnou spotřebitelskou cenu. Jak to nakonec všechno dopadne, zůstává ve hvězdách, tlak na odsunutí ukončení prodeje aut se spalovacími motory na pozdější termín však postupně narůstá, a tak je nakonec možné, že rok 2035 jako termín odchodu spalovacích motorů nemusí být definitivní.

.

« »