plug-in-hybrid

Plug-in hybridům dají v Německu po prstech: Od roku 2022 přijdou o možnost dotace

24. 9. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Plug-in hybridy to začínají mít pořádně nahnuté. Přichází se totiž na to, na co již delší dobu upozorňovalo několik odborníků. A sice na skutečnost, že jejich proklamovaná nízká spotřeba je jen záminkou pro neoprávněné čerpání ekologických dotací. Ve skutečnosti totiž mnohé z nich jezdí s násobně vyššími spotřebami a často produkují více emisí, než verze poháněné výlučně spalovacími motory. Německo i proto zpřísní podmínky dotací na jejich nákup.

Plug-in hybridům se v Německu chystají dát pořádně po prstech. Už dříve se totiž hovořilo o tom, že jsou spíše záminkou na neoprávněné čerpání dotací, než skutečným přínosem pro ekologii a čistší ovzduší. Ačkoli totiž každému z nich v technickém průkazu “svítí” až zázračně nízká spotřeba, v reálném životě jezdí s násobnými spotřebami. Tento problém však má i svou finanční stránku, jejich uživatelé totiž při nákupu dostali dotace jako odměnu za to, že budou jezdit s proklamovanou nízkou spotřebou. EU se chystá k útoku a zavádí povinné monitorování reálných spotřeb aut. Nahlas se sice říká, že sledování spotřeb bude mít spíše ušlechtilé cíle a nebude se zneužívat, ale v zákulisí se stále hlasitěji šeptá, že jedním z jeho účelů bude i vliv na reálnou výšku poskytovaných dotací (nejen pro plug-in hybridy). Německo však postupuje a systém dotací pro plug-in hybridy omezí již od října 2022.

CO2 nás nezajímá, jde o dojezd

V současnosti je v Německu pro dotaci na plug-in hybridní auto potřeba splnění jedné ze dvou podmínek – buď auto vykazuje “papírovou” produkci max. 50 g CO2/km nebo poskytne elektrický dojezd minimálně 40 km. Od října 2022 se však pravidla hry v Německu mění. Kritérium maximální produkce CO2/km odpadá a limit minimálního elektrického dojezdu se zvedá na 60 km. A to není vše, od 1. ledna 2024 bude pro dotaci již potřebných minimálně 80 kilometrů. Jak a zda bude dodržování tohoto kritéria spojené i s monitorováním reálného využívání plug-in hybridního pohonu, zatím není známo (technicky to však již možné bude).

Zástupci automobilového průmyslu v Německu upozorňují, že zhruba polovina v Německu prodávaných plug-in hybridů okamžitě vypadne ze hry o dotace. Zároveň upozorňují, že auta nesplňující nová kritéria prudce ztratí hodnotu, což zvýší atraktivitu aut se spalovacími motory ( “spaľováky” mají vyšší dojezdy, nižší hmotnost a výrazně nižší pořizovací ceny). Jak upozorňuje Automotive News, problémem je i to, že možnost dotace neovlivňuje datum objednání plug-in hybridu, ale termín jeho reálného dodání a registrace, což znemožní získat dotaci podle starého schématu a koupit plug-in hybrid ještě před říjnem 2022. Čekací doby na nová auta se totiž nejen vlivem čipové krize prodlužují na nepředvídatelně dlouhé období.

.

« »