1583915609-pneumatiky-topspeed

Pneumatiky znečišťují vzduch 1000x více než motory

6. 4. 2020 • Novinky

Odborníci zvedají varovný prst, emise ze spalovacích motorů jsou údajně jen vrchol ledovce. Silniční provoz produkuje mnohem více emisí, než se všeobecně říká. Pneumatiky znečišťují vzduch údajně až 1000x více než pevné částice z výfukových plynů. Navíc je třeba počítat i s emisemi z vozovek, či brzd.

Je načase zvážit nejen to, co vychází z výfuku auta, ale i znečištění z pneumatik a opotřebení brzd. Testování ukázalo, že znečištění ovzduší z pneumatik je šokující a až 1000x větší, než znečištění pevnými částicemi z výfukových plynů. Ještě strašnější na tom všem je, že zatímco znečištění z výfukových plynů je přísně regulováno, opotřebení pneumatik a emise s tím spojené, nikdo nesleduje.

S rostoucím podílem prodeje těžkých SUV a elektrických aut bude tento problém ještě vážnější. Při reálných měřeních výzkumní pracovníci zjistili, že na každém kilometru vypustily pneumatiky zkušebního auta průměrně 5,8 g pevných částic, zatímco z jeho výfuku vyšlo pouze 4,5 mg/km pevných částic. O jaký typ auta šlo, není známo (mluví se jen o rodinném hatchbacku), každopádně je zřejmé, že znečištění ovzduší pevnými částicemi od pneumatik není zanedbatelné.

Pozor i na brzdy

Opotřebení pneumatik, a s tím spojené emise pevných částic, jsou však jen částí problému. Do hry významným způsobem vstupují i brzdy automobilů. I ty při brzdění produkují pevné částice, které zatím nikdo nereguluje. Vývoj brzdových obložení i kotoučů jde samozřejmě dopředu, s nárůstem hmotností nových aut však rostou i nároky na brzdové systémy a jejich výkony.

Když se to spočítá s emisemi z pneumatik a rostoucím počtem aut v provozu, je z toho docela slušná porce emisí. Podle studie pochází až 60% pevných částic o velikosti do 2,5 mikrometru z NEE (Non-exhaust emissions), tedy z emisí produkovaných mimo spalovacího motoru. U větších částicích (do 10 mikrometrů), je podíl NEE na celkových pevných částicích produkovaných auty dokonce až 73%.

Elektromobily problém prohloubí

Odborníci varují před zvyšováním hmotnosti současných aut. Týká se to zejména populárních SUV a těžkých elektromobilů. Jejich velké pneumatiky jsou totiž zatěžovány ještě výraznější než u klasických aut a v případě SUV se spalovacími motory jde i o velké a značně namáhané brzdy (elektrická auta dokáží brzdit během rekuperace, takže jejich brzdové systémy nejsou ani zdaleka zatěžovány tak, jako u těch konvenčních). Krátkodobým řešením je montáž kvalitních pneumatik a jejich správné nahuštění, z dlouhodobého hlediska však nebude jiné cesty, než snižování pohotovostní hmotnosti nových aut. To koneckonců autům pomůže v každém ohledu.

.

« »