getthumbnail-13

Praga Bohema: V6 z Nissanu GT-R, 710 koní a Stig jako technický ředitel projektu

24. 11. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Před zadní nápravou měl být původně atmosférický desetiválec z Audi R8, ale z prostorových důvodů a také kvůli tomu, že německý supersport končí, se konstruktéři nové hvězdy Praga Bohema rozhodli pro přeplňovaný vidlicový šestiválec z Nissanu GT-R. Je to vůbec první případ, kdy Japonci dali někomu oficiální povolení použít tuto pohonnou jednotku v jiném autě a navíc zjevně neměli problém s dalšími úpravami. Seznamte se s jedním z posledních nových nekompromisních strojů, který si při jízdě nepomáhá elektromotorem.

Na první pohled vypadá jako okruhový speciál, který zahodil „bojové“ nálepky a barvy, aby se mohl tvářit, že může na běžné cesty. Nenechte se ale zmýlit. Nová Praga Bohema skutečné má homologaci a když na to přijde, klidně s ní můžete vyrazit na nákupy.

Bylo by to sice trestuhodné plýtvání potenciálem, jenže tento vůz má hned dva zavazadlové prostory ukryté v kapsách před zadními koly, stěrače, směrovky, držák na mobil i nápoje a dokonce odkládací schránky na drobnosti. A má klimatizaci, takže… nebudete trpět ani ve vedrech.

Pochopitelně výše uvedené konstrukční detaily a praktické drobnosti jsou v první řadě ústupkem pro ty, kteří budou chtít Bohemu využívat i mimo závodní okruhy, neboť právě ty by se měly stát pro novou Pragu cílem.

Jejím domovským přístavem je samozřejmě Slovakia Ring, kde probíhalo testování, první jízdy i prezentace, máte-li ale chuť, můžete se podívat na přiložené video, ve kterém Ben Collins, někdejší Stig a zároveň technický ředitel projektu Bohema, vyrazil s novinkou na letiště v Dunsfoldu , které kdysi soužilo staré partii Top Gearu jako základna.

Když už zmiňujeme jedno známé jméno, mohli bychom asi přidat pár dalších. Ambasadorem značky a člověkem zapojeným do vývoje se stal bývalý pilot F1 Romain Grosjean, který dnes jezdí americkou sérii IndyCar.

Zmínit bychom určitě měli i Romana Krestu, pětinásobného mistra ČR v rallye a také bývalého účastníka šampionátu WRC, ve kterém jezdil se Škodou a Fordem. Ptáte se, co má s tímto společného? Jeho společnost Kresta Racing bude Bohemu pro Pragu od první poloviny roku 2023 vyrábět. A zapomenout bychom asi neměli ani na slovenského šéfdesignéra Juraje Mitra, který dává těmto autům už léta jejich charakteristický tvar.

Jeho nejnovější kreaci dominují, kromě nízké siluety, vnější zpětná zrcátka na pravděpodobně nejdelších konzolích, jaká jste kdy viděli (mimochodem, i ty jsou součástí aerodynamických prvků) a samozřejmě zadní část bez samostatně stojícího křídla. V tomto případě se konstruktéři rozhodli zakomponovat zadní spoiler do linií auta, nemyslete si ale, že by tím nějak utrpěl přítlak. Difuzory, horizontální i vertikální plochy i celkové tvary – to vše při rychlosti 250 kilometrů za hodinu generuje přítlačnou sílu 900 kg. Což je téměř na úrovni pohotovostní hmotnosti!

Bohema skutečně váží jen 982 kg, pokud si ale uvědomíte, že má karoserii i základní monokok kompletně z karbonu a při detailnější obhlídce objevíte, že ze stejného materiálu jsou dokonce vyrobena i ramena závěsů kol či kotouče brzdového systému z karbon-keramiky o průměru 380 mm (se 6-pístkovými třmeny), výsledné číslo vás pak asi už nepřekvapí.

Ještě lepší to začne být ve chvíli, kdy se rozhodnete prozkoumat použitou pohonnou jednotku. Jak jsme již zmínili, tento stroj není o elektrifikaci v žádné její formě, ale jen o čistém benzinovém motoru. Ten bude do Pragy dodávat Nissan, ponese označení PL38DETT a je přímo odvozen z agregátu současného modelu GT-R R35.

Jak naznačuje i jeho kódové jméno, vidlicový celohliníkový šestiválec má i nadále objem 3,8 litru, před jeho usazením do šasi však putuje k britskému specialistovi Litchfield Engineering. Tato firma upravuje šestiválce z R35 již více než deset let, přičemž kromě jiných detailů činí na uvedené pohonné jednotce dvě důležité větší změny.

V první řadě přepracuje mazání z klasického na systém se suchou vanou, který ochrání motor při extrémním přetížení a navíc dovolí snížit celkovou výšku V6 o 140 mm. To je na první pohled drobnost, pokud ale potřebujete srazit těžiště vozu co nejníže, přijde vám podobný „tuning“ velmi vhod.

Tou druhou věcí je výměna původních turbodmychadel za nová, přičemž Litchfield díky zmíněným modifikacím vydoluje z motoru 710 koní při 6800 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 725 newtonmetrů od tří do šesti tisíc otáček. To může v porovnání s dnešními přemotorovanými hypersporty působit relativně skromně, jenže…

Bohema už nyní nabízí 723 koní na tunu (v případě Chironu je to 752 k/t) a Praga nenápadně, ale o to okatěji naznačuje, že motor Nissanu hravě zvládne 1000 koní a Litchfield něco takového dokáže.

Nissan GT-R má od počátku šestistupňovou dvouspojkovou převodovku spojenou s pohonem obou náprav, tato technika však nevyhovovala. Proto Praga k upravené V6 přidala šestistupňovou sekvenční převodovku Hewland s robotizovanou spojkou, takže můžete jezdit buď jako s automatem, nebo v ostrém režimu sekat jednotlivé stupně páčkami pod karbonovým volantem s integrovaným displejem.

Konkrétní údaje o dynamice zatím berte s rezervou, výrobce totiž řadu detailů stále ladí a některé z nich mohou mít na finální parametry produkčních aut zásadní vliv. Praga ale v tuto chvíli uvádí zrychlení z místa na stovku za „méně než 2,3 sekundy“ a maximální rychlost „více než 300 kilometrů za hodinu“.

Praga si za Bohemu bude účtovat 1,28 milionu eur, přičemž během příštích čtyř až pěti let vznikne jen 89 aut. To číslo není náhodné. Odkazuje na aktuální 89. výročí vítězství Pragy v závodě z roku 1933.

.

« »