1664371837-predne-brzdove-svetlo-2022-uvod

Přední brzdové světlo? Slovenský vynález je už na cestách a pomůže chodcům

29. 9. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Stane se čtvrté/přední brzdové světlo zelené barvy součástí sériové výbavy všech budoucích nových automobilů? Odpověď na tuto otázku právě teď hledají autoři výzkumného projektu, který se před pár dny rozběhl na běžných veřejných cestách trenčínského samosprávného kraje. Do praktických testů se zapojí až tři tisíce osobních i užitkových vozidel, přičemž následný sběr získaných dat ukáže, zda má tento slovenský vynález potenciál zvýšit bezpečnost na silnicích, případně jaké jsou jeho nevýhody.

Pokud občas opustíte sedadlo řidiče, nepochybně ty situace velmi dobře znáte. Chystáte se vstoupit na přechod pro chodce a pohledem začnete pátrat po tom, kam se dívají řidiči blížících se aut, snažíte se odhadnout jejich rychlost, zda zpomalují, zkrátka jak a zda vůbec reagují na vaši přítomnost.

Ti zdvořilejší za volantem mají ve zvyku pokynout chodcům rukou, bliknout světly nebo alespoň pohledem naznačit „vidím tě, cestu máš volnou“. Pokud bychom to ale zkrátili, obě strany se nějak snaží navzájem komunikovat.

A právě v tomto bodě vstupuje na scénu velmi jednoduchý, ale o to zajímavější nápad slovenské společnosti Lumaco Inovations z Čadce. Nechala si patentovat čtvrté brzdové světlo zelené barvy namontované v přední části auta, které má sloužit jako jednoduchá komunikační pomůcka především pro zmíněné chodce, ale také cyklisty a ostatní účastníky silničního provozu.

Aby se dodatečná zelená brzdovka mohla dostat na cesty, muselo se spojit hned několik soukromých a státních institucí, vypadá to ale, že tato myšlenka skutečně má schopnost zaujmout a podle všeho nadchnout.

Záštitu nad ní převzalo ministerstvo dopravy a výstavby, realizaci si vzala na starost Žilinská univerzita a přizvali k tomu také Bonnský institut pro právo a dopravní psychologii. Právě díky němu probíhaly první zkoušky v Německu, mimo veřejné cesty – konkrétně na mezinárodním letišti Berlín Tegel.

Závěry byly zřejmě povzbudivé a výsledkem jsou další praktické testy, tentokrát již realizované na veřejných komunikacích zmiňovaného trenčínského samosprávného kraje. Potrvají devět měsíců, do 22. června 2023, přičemž všechny z tří tisíc upravených vozů dostalo zvláštní povolení a informována je samozřejmě také policie.

Co v tuto chvíli nevíme je to, jak přesně má vypadat sběr a analýza dat. Netušíme totiž, zda budou vozidla vybavena i kamerovým systémem, aby bylo možné přesně rozebírat konkrétní situace, zda budou informace těženy pouze formou dotazníků s řidiči. V každém případě je sympatické, že zkoušky mají identifikovat nejen výhody, ale také možné komplikace, problémy a nevýhody.

Pokud by ale pozitivní stránka převažovala nad tou negativní, je poměrně velká šance, že tento nápad projde zodpovědnými evropskými úřady, které jsou o tomto nápadu průběžně informovány a postupně bude schválen do provozu. V takovém případě by si Slovensko na poli snižování dopravních nehod v Evropě a možná i ve světě udělalo díky nápadu z Čadce parádní zářez.

.

« »