Electric vehicle changing on street parking with graphical user interface, Future EV car concept

Přichází daň za elektromobily: Nahradí výpadky spotřební daně za benzín

24. 5. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Přichází to, o čem se již delší dobu mluvilo. Zatím sice spíše potichu, ale každý ekonom ví, že výpadky spotřebních daní z fosilních paliv budou po přechodu na elektromobilitu ve státních rozpočtech chybět. Jako první přichází Texas, který se snaží zavést do praxe novou daň za elektromobily. Čím více kilometrů ročně najedou, tím více majitelé zaplatí. Něco podobného se v blízké budoucnosti samozřejmě nevyhne ani EU.

O výpadcích spotřebních daní z fosilních paliv a jejich náhradě se v souvislosti s tlakem na elektromobilitu a reálným nárůstem počtu elektrických aut v provozu hovoří už déle. Praktické řešení tohoto problému však zatím zůstávají mimo hlavního marketingového proudu kolem elektromobility a nahlas se o nich veřejně nediskutuje. Každému ekonomovi je však jasné, že je to jen tlačení problému před sebou a jednoho dne bude muset i tento “horký brambor” někdo zvednout a nahlas říct, co s tím svět udělá. Jako první to začíná řeší USA, vlnu pobouření tam totiž vyvolala politická snaha Texasu zavést speciální daň pro elektromobily.

Symbol ropného průmyslu chce daň z elektromobility

Je přímo symbolické, že snaha reálně zdanit elektrická auta přichází z amerického státu, který je známý především svým silným ropným průmyslem. Místní politická větev republikánské strany své úmysly a napojení na ropný průmysl ani netají, spíše zdůrazňuje, že “zelené” strany hrají falešnou hru a své ekonomické zájmy kryjí pod roušku ochrany životního prostředí. Všem přitom jde o peníze. V případě elektrických aut jsou výpadky ze spotřební daně z benzínu opravdu velké. Jak prohlašují republikáni, to že budou elektrická vozidla odpovědí na aktuální klimatické problémy jich ještě nezbavuje povinnosti přispívat na rozvoj silniční infrastruktury. Podle jejich návrhu zákona by měl každý majitel elektrického auta ročně zaplatit daň ve výši 190 – 240 USD, dalších 10 USD jako podporu nabíjecí infrastruktury a pokud ročně najezdí více než 9000 mil, pak i dalších 150 USD. Zákon chtějí protlačit do platnosti už na podzim 2021.

Problematické sledování aut

Kromě společností produkujících elektrická auta a různých “zelených” organizací zvedají varovný prst i organizace upozorňující na povinné sledování aut. V případě platnosti tohoto zákona se totiž zvýší dohled nad pohybem elektrických aut a zpřísní standardy určující jejich reálný nájezd. V této chvíli je však jedno, jaké jsou detaily návrhu tohoto zákona nebo skutečnost, kdy začne platit, o podobných pravidlech již uvažují i ​​další země, včetně EU.

Ani na její půdě se diskusi o tomto tématu nevyhneme a není žádným tajemstvím, že o vyšším zdanění elektrického proudu určeného pro nabíjení aut se už jistý čas polemizuje. Ať už se tyto úvahy přetaví do praxe kdykoliv, je zřejmé, že cena za elektrickou mobilitu se v každém případě bude muset vyrovnat minimálně úrovni současné “fosilní” dopravy. Ať už ve formě dražší elektřiny, nebo vyšší ceny na “vstupu” při nákupu elektrického vozu.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/