Přísný zákaz aut na benzín a naftu: Zůstává jediná cesta, jak zvrátit obávaný krok
Jak dopadne záměr EU? Přísný zákaz aut na benzín a naftu, který znamená konec spalovacích motorů v nových vozech od roku 2035 lze zmírnit a upravit už jen syntetickými palivy. Starověrná předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová již dříve trvala na tom, že pokud bude pokračovat ve funkci, nedojde ke změně kurzu evropské politiky, pokud jde o takzvaný Green Deal.
Brusel si stále nechává otevřená jakási zadní vrátka, která může „otevřít“ a zajistit tak další rozvoj spalovacích motorů i po roce 2035. Jde o takzvaná syntetická paliva, která dokáží využívat spalovací motory v provozu, zatímco způsobují méně emisí CO2. Stále mají šanci získat označení klimaticky neutrálního paliva, což jim umožňuje rozvoj minimálně na trhu EU.
Víme, že v roce 2026 plánuje Brusel přehodnotit, zda budou spalovací motory poháněné syntetickými palivy skutečně povoleny. Tato alternativní paliva se vyrábějí i z obnovitelných zdrojů energie – pokud se napříč celým dodavatelským a výrobním řetězcem podaří vybalancovat množství emisí CO2 na nulu, mohl by se i spalovací motor jako druh pohonu zařadit mezi klimaticky neutrální alternativy. Na technologické proveditelnosti takového přístupu se však experti zatím neshodnou.
Stále neznáme konečný výsledek jednání o syntetických palivech na půdě evropských institucí. Problémem zůstává jejich podrobná a jednotná právní definice. I když na ní bude panovat shoda, neznamená to automaticky skutečné zavedení syntetických paliv do praxe, protože je ještě čeká mnoho implementačních výzev.
Několik vlivných německých politiků prezentuje syntetická paliva jako technologii, která má koexistovat vedle elektrického pohonu. Podporuje je například i šéf BMW Oliver Zipse, který předpovídá, že v opačném případě by EU mohla čelit konkurenční nevýhodě v globální soutěži.
Poměr ceny a výkonu u syntetických paliv však nadále vyvolává otázky: několik výrobních závodů se nachází v zámoří, například v Chile. Dlouhé přepravní trasy zvyšují uhlíkovou stopu i cenu paliva.
To, co v současnosti pravděpodobně nejvíce podněcuje diskusi o syntetických palivech, jsou slabé prodeje elektromobilů. Ale nejde jen o to. Zachování spalovacích motorů ve hře může být nakonec motivováno i zištnými důvody EU a automobilkami v ní působícími. Například tradiční němečtí výrobci aut generují se svými luxusními vozy největší tržby na velkých trzích jako je Čína.
Zdroj: Merkur.de
.« Elektroauta mají omezení: Limitují jejich využití a mohou poškodit motor, mnoho motoristů o tom nic netuší Elektromobily zcela vytlačily klasická auta. V Norsku se jich prodalo jen 45 kusů »