Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Provozování aut se spalovacím motorem do roku 2050 zcela zakážeme, tvrdí ekologové

16. 1. 2022 • Novinky

Provozování aut se spalovacím motorem je trnem v oku ekologických organizací i samotných členských států EU. Někde více, jinde méně, faktem však je, že termín ukončení jejich výroby i následného prodeje se nezadržitelně blíží. Ekologové však začínají vyvíjet tlak i na jejich definitivní vytlačení ze silnic EU. Poslední auto se spalovacím motorem by mělo dojezdit nejpozději za 28 let.

Ekologové bijí na poplach, politici se předhánějí v populistických gestech a automobilky nestíhají sledovat jedno legislativní nařízení za druhým. I takový je obraz mobility dneška. Jak tvrdí zástupci organizace Transport & Environment, chceme-li se vyhnout obrovským klimatickým změnám, do roku 2050 musí ze silnic EU zmizet i ta poslední auta poháněná spalovacími motory. Tato teorie má však jeden háček – podmínkou je výroba „zelené“ elektrické energie určené pro elektromobily, které EU zatím určila jako jedinou možnou alternativu pro osobní dopravu.

V prodeji jen do roku 2035

Odstranění aut se spalovacími motory ze silnic však musí předcházet celý sled postupných událostí. V prvním případě to musí být legislativní nařízení a definitivní datum, kdy se auta se spalovacími motory stáhnou z prodeje. Transport & Environment i zákonodárci EU zatím hovoří o roce 2035. Spolu s tím se údajně začne z trhu stahovat i klasický benzín. S termínem ukončení jeho velkoprodeje však členské země EU zatím nespěchají, nejaktivnější Španělé začali mluvit o období let 2040 – 2042.

Firemní auta budou první

S dekarbonizací dopravy ve velkém by měla jako první začít především firemní vozidla, tedy ta, která jsou evidována na firmy a slouží pro podnikatelské účely. Včetně těch ze státní správy. V EU dnes představují více než poloviční podíl na celkových prodejích osobních vozidel a jelikož se na nich ročně ujede podstatně více km než na soukromých vozidlech, jsou zodpovědné až za 73 % celkových emisí osobních vozidel. Podle Transport & Environment by proto mělo být stanoveno jasné datum, kdy už bude moci být na firmu zaregistrováno výlučně elektrické vozidlo. Ekologové zároveň hovoří o roce 2030. Kdy však tento moment reálně nastane a jak chce EU řešit ekonomické disproporce mezi jednotlivými členskými státy EU, není dodnes jasné.

.

« »