BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

První jízda: BMW řady 4 Gran Coupé

1. 12. 2021 • BMW, Novinky, Testy

Stejně jako jeho nedávno představení noví sourozenci BMW řady 4, i třetí karosářská varianta v nabídce se vyznačuje výrazně vylepšenou jízdní dynamikou, ostřejším vzhledem s novým designovým stylem značky, vytříbenou prémiovou atmosférou v interiéru a širokou škálou inovací v oblasti obsluhy a konektivity. Čtyři dveře, pět plnohodnotných sedadel, velká a vysoko otevíratelná zadní výklopná stěna a univerzální zavazadlový prostor rovněž přispívají k tomu, že si nové BMW řady 4 Gran Coupé zachovává své charakteristické přednosti jak pro každodenní život, tak pro cestování na dlouhé vzdálenosti.

Tento koncept čtyřdveřového kupé pro prémiový segment střední třídy si díky přesvědčivé kombinaci elegantně sportovního designu a charakteristické BMW radosti z jízdy získal nové zákazníky. Ve skutečnosti se právě BMW řady 4 Gran Coupé stalo opravdovým ambasadorem těchto tradičních vlastností vozů BMW a během své jediné generace se zařadilo mezi tři modely, které nejvíce přispívají k image značky. Nová generace se vyrábí v mnichovské továrně BMW Group společně s čistě elektrickým BMW i4.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Druhá generace se vyznačuje ještě více nezávislým pojetím a vychází z technických základů nového BMW řady 4 Coupé, proto se ve srovnání s odcházejícím modelem v mnohem větší míře odlišuje od technicky spřízněného BMW řady 3, a to nejen z hlediska designu, ale i dynamických vlastností. Aerodynamika vozu, tuhost karoserie a uložení podvozku prošly důkladným vylepšením, zatímco na míru naladěný podvozek slibuje sportovní jízdní vlastnosti a emocionálně velmi intenzivní zážitky z jízdy.

S celkovou délkou 4783 mm, šířkou 1852 mm a výškou 1442 mm je o 143 milimetrů delší, o 27 milimetrů širší a o 53 milimetrů vyšší než jeho předchůdce, přičemž se zvětšil i rozchod kol – na 1595 milimetrů vpředu (+50 mm) a 1623 milimetrů vzadu (+29 mm). To rovněž znamená nárůst rozchodu kol ve srovnání s BMW řady 3 Sedan o 6, resp. 19 milimetrů. Rozvor náprav 2856 milimetrů je o 46 milimetrů delší než u předchůdce a o 5 milimetrů větší než u řady 3 Sedan.

Výsledkem svébytné koncepce karoserie Gran Coupé je všestranný interiér nabízející velkorysý prostor v zadní části vozu, kde na cestující čekají tři plnohodnotná sedadla a podstatně více místa pro nohy a hlavu než v odcházejícím modelu. Vůz nabízí objem zavazadlového prostoru 470 litrů, což znamená zvětšení o 39 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel, standardně rozdělených v poměru 40:20:40, lze zavazadlový prostor zvětšit až na 1290 litrů.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Do celkového konceptu karoserie se integrovala také řešení vylepšující aerodynamické vlastnosti, která mají příznivý vliv na jízdní dynamiku i hospodárnost. K účinnému usměrňování proudění vzduchu slouží aktivní systém ovládání vzduchových klapek rozdělených na horní a spodní polovinu, vzduchové clony, hladká kola z lehkých slitin a téměř zcela zakrytá podlaha. Součinitel odporu vzduchu (cx) 0,26, naměřený u BMW 420d Gran Coupé, představuje snížení o 0,02 oproti jeho předchůdci.

Inteligentní kombinace materiálů pomáhá snižovat hmotnost vozidla a současně umožňuje navrhnout účinnější struktury pro zvýšení tuhosti karoserie a pohlcování energie v případě nárazu. Oceli lisované za tepla a hliníkové slitiny použité pro bezpečnostní strukturu pro cestující jsou doplněny vícefázovými ocelemi zajišťujícími dodatečné vyztužení. V přední části karoserie je použit boční držák motoru z lisovaných hliníkových profilů, hliníkové odlitky se použily rovněž pro horní uchycení předních tlumičů a pružin. Dalšího snížení hmotnosti bylo dosaženo použitím kapoty motoru a předních bočních panelů z hliníkových plechů.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Kromě extrémně tuhé buňky pro cestující a vysoce odolných nosných konstrukcí je součástí bezpečnostního konceptu také integrovaná bezpečnostní elektronika, která aktivuje jednotlivé zádržné systémy ve správném pořadí, v optimálním okamžiku a s požadovaným účinkem pro konkrétní typ a závažnost kolize. Nové BMW řady 4 Gran Coupé je pro zlepšení ochrany chodců standardně vybaveno systémem aktivní kapoty. Pyrotechnické aktuátory přizvednou kapotu v případě střetu vozidla s chodcem a vytvoří tak větší deformační prostor mezi kapotou a tvrdými konstrukcemi pod ní.

Všechny motory patří do aktuální rodiny EfficientDynamics a disponují nejnovějšími technologiemi BMW TwinPower Turbo, zavedení 48V mild hybridní technologie se startér-generátorem přináší o poznání více zátahu a hospodárnosti než předchůdce. Vrcholnou verzí celé modelové řady je nové M440i xDrive Gran Coupé, které má pod kapotou výkonný zážehový řadový šestiválec. Vůz bude od uvedení na trh k dispozici také se dvěma zážehovými čtyřválcovými jednotkami a čtyřválcovým vznětovým motorem. Vylepšena byla rovněž technologie čištění výfukových plynů, díky čemuž všechny varianty této modelové řady splňují emisní normu Euro 6d.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Trojice zážehových motorů dostupných pro nové BMW řady 4 Gran Coupé je vybavena dvoukomorovým turbodmychadlem twin-scroll, přímým vstřikováním High Precision Injection, jehož maximální tlak byl zvýšen z 200 na 350 barů, variabilním zdvihem sacích ventilů VALVETRONIC a variabilním časováním vačkových hřídelů Double-VANOS, a také účinnějším chladicím systémem a systémem mazání. Byly přidány „benzinové“ filtry pevných částic, které vylepšily kvalitu výfukových plynů. Řadový 6válec pohánějící BMW M440i xDrive Gran Coupé byl vyvinut s využitím závodních zkušeností BMW M GmbH a je vybaven písty a ojnicemi se sníženou hmotností, dvoukomorovým turbodmychadlem twin-scroll a nepřímým chladičem stlačeného vzduchu. Jeho maximální výkon dosahuje 275 kW/374 k z objemu 3,0 l a točivý moment vrcholí hodnotou 500 Nm. Výsledná dodávka výkonu umožňuje vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,7 s. Působivý projev motoru je doprovázen charakteristickým zvukem, který vydává standardně dodávaný M sportovní výfukový systém. BMW M440i xDrive Gran Coupé vykazuje kombinovanou spotřebu paliva podle cyklu WLTP 8,5–8,0 l/100 km, což odpovídá hodnotám CO2 193–181 g/km

Dále zdokonalené technologie BMW TwinPower Turbo zlepšily výkonové vlastnosti také 2,0litrových zážehových 4válců. Výkonnější z této dvojice má poprvé výfukové potrubí integrované do hlavy válců, což vede k mimořádně účinnému chlazení výfukových plynů, a tím lepším hodnotám emisí. Dosahuje maximálního výkonu 180 kW/245 k a maximálního točivého momentu 400 Nm, což novému BMW 430i Gran Coupé umožňuje zrychlit z klidu na 100 km/h za 6,2 sekundy. Výsledkem vylepšené hospodárnosti je kombinovaná spotřeba paliva 7,6–6,8 l/100 km a hodnoty emisí CO2 173–156 g/km (podle WLTP).

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Čtyřválec v novém BMW 420i Gran Coupé je dalším názorným příkladem hospodárnosti a chuti po otáčkách, která je pro motory BMW typická. Jeho maximální výkon 135 kW/184 k a maximální točivý moment 300 Nm se promítají do času zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Kombinovaná spotřeba paliva podle WLTP činí 7,3– 6,6 l/100 km a emise CO2 se pohybují v rozsahu 166–150 gramů na kilometr.

Dvoustupňové přeplňování pomocí dvojice turbodmychadel a modernizovaná technologie přímého vstřikování common-rail propůjčují vznětové jednotce o objemu 2,0 litru v BMW 420d Gran Coupé a BMW 420d xDrive Gran Coupé působivý zátah a hospodárnost. Motor dosahuje výkonu 140 kW/190 k a maximálního točivého momentu 400 Nm. Výsledkem okamžitého přísunu výkonu je čas zrychlení z 0 na 100 km/h 7,3 sekundy u nového BMW 420d Gran Coupé a 7,6 sekundy u nového BMW 420d xDrive Gran Coupé. Oba modely dosahují kombinované spotřeby paliva a emisí CO2 v testovacím cyklu WLTP ve výši 5,4–4,8 l/100 km, resp. 141–126 g/km (BMW 420d Gran Coupé) a 5,7–5,1 l/100 km, resp. 150–133 g/km (BMW 420d xDrive Gran Coupé).

Mild hybridní technologie je součástí výbavy zážehového 6válce i vznětového 4válce, u nichž zvyšuje výkon a snižuje spotřebu. Startér-generátor pracující s napětím 48 V zde funguje jako elektrická pomocná síla spalovacímu motoru. Umožňuje mu v širším rozsahu pracovat v pásmu nejvyšší energetické účinnosti. Řidiči také nabízí funkci elektrického „boostu“, který může okamžitě dodat dalších 8 kW/11 k. Pohonná jednotka tak rázem získává ostřejší reakce, a to jak při akceleraci z místa, tak při rychlém rozjezdu. Energie využívaná pro funkci „boostu“ se téměř výhradně získává prostřednictvím rekuperace kinetické energie. Ta je ve formě elektřiny ukládána do samostatné baterie, která zároveň dodává elektrickou energii pro 12V palubní síť, umožňující spolehlivý provoz všech doplňkových systémů v novém BMW řady 4 Gran Coupé.

Všechny motory dostupné pro nové BMW řady 4 Gran Coupé spolupracují výhradně s osmistupňovou převodovkou Steptronic. Nejnovější verze automatické převodovky zaujme dravějším řazením, vyšší účinností, pozoruhodně rychlými změnami převodů a celkově velmi hladkým projevem. Pro přizpůsobení strategie řazení sportovním ambicím a současně nárokům na hospodárnost je řídicí jednotka převodovky schopna zohlednit také údaje o topografii trasy a dopravní situaci, které poskytuje navigační systém a asistenční systémy řidiče. Tím například provede včasné podřazení při přiblížení ke křižovatce nebo vozidlu jedoucímu vpředu.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Osmistupňová převodovka Steptronic Sport, která je součástí standardní výbavy BMW M440i xDrive Gran Coupé a nabízí se na přání pro všechny ostatní modelové varianty, je doplněna řadicími páčkami na volantu. Její důležitou vlastností je funkce Sprint, která zajistí dramatickou akceleraci ve středních otáčkách. Její činnost spočívá v souhře různých akcí, jež nastanou potom, co řidič alespoň na sekundu stiskne levou řadicí páčku. Mezi tyto „akce“ patří automatické podřazení na nejnižší možný rychlostní stupeň a přepnutí všech systémů hnacího ústrojí a podvozku do nejsportovnějšího nastavení.

Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive posouvá trakci, směrovou stabilitu a agilitu na ještě vyšší úroveň. Tento systém je standardní výbavou vrcholného modelu a je k dispozici pro čtyřválcové vznětové modely jako alternativa ke klasickému pohonu zadních kol. Hnací moment se podle potřeby rozděluje mezi přední a zadní kola pomocí elektronicky řízené vícelamelové spojky umístěné ve skříni převodovky. Systém je propojený se systémy hnacího ústrojí a podvozku.

Dále zdokonalená aerodynamika, široký rozchod kol, dokonale vyvážené rozložení hmotnosti v poměru 50:50, nízko položené těžiště a vzájemně sladěné použití všech komponentů pohonného ústrojí a podvozku se rovněž podílejí na tom, že nové BMW řady 4 Gran Coupé disponuje výjimečnými dynamickými vlastnostmi. Přední náprava se dvěma oddělenými spodními rameny a svislými pružicími a tlumicími vzpěrami byla společně se zadním víceprvkovým zavěšením navržena tak, aby se minimalizovala hmotnost a současně zvýšila celková tuhost. Právě použitá konstrukce podvozku spolu s progresivními tlumiči měnícími charakteristiku podle stlačení/roztažení je klíčovým faktorem pro kombinaci přesně kontrolovatelných a předvídatelných jízdních vlastností v dynamických jízdních situacích a vynikajícího komfortu na dlouhých cestách.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Nové BMW řady 4 Gran Coupé je standardně vybaveno progresivními tlumiči. V závislosti na zdvihu pružiny poskytují dodatečné tlumení, které kontroluje pohyby karoserie při jízdě přes velké nerovnosti a zároveň zabraňuje nadměrnému naklánění podle podélné i příčné osy vozu. Systém reaguje na drobné nerovnosti povrchu vozovky malými tlumicími silami, jež zajišťují vysokou úroveň komfortu. Zvýšená tuhost při větším stlačení tlumiče pomáhá zajišťovat stabilitu a kontrolu nad vozem při jízdě v zatáčkách. Na přední nápravě jsou použity tlumiče s doplňkovým členem vloženým do jejich pracovního válce, který pomáhá tlumit vibrace karoserie. Podle zdvihu mění charakteristiku zadních tlumičů přídavný píst v tlumiči ve spojení s na koncích zúženým pracovním válcem. Tím je zajištěno optimální hydraulické tlumení i při velkém zatížení. Intenzita tlumení podle zdvihu je aktivním prvkem nastavení odpružení a lze jej speciálně naladit tak, aby vylepšilo rovnováhu mezi sportovním charakterem a komfortem. Volitelný M sportovní podvozek (základ pro speciálně nastavené odpružení modelu BMW M440i xDrive Gran Coupé) zahrnuje tužší nastavení tlumičů s progresivní charakteristikou.

Adaptivní M podvozek, který je k dispozici na přání, nabízí nejširší možnou škálu jízdního projevu od sportovního až po komfortní. Plynule nastavitelné ventily umožňují regulovat tlumicí sílu na každém kole zvlášť, a to i v závislosti na zatížení vozidla. Přepínání mezi různými jízdními režimy vytváří jasně znatelné rozdíly v charakteristice tlumení – od vyváženého komfortu na dlouhé vzdálenosti v režimu COMFORT až po vysoce dynamické nastavení aktivované v režimu SPORT. U modelů s Adaptivním M podvozkem lze pomocí voliče jízdních režimů zvolit také mód ADAPTIVE, v němž se reakce řízení, tlumení a plynového pedálu spolu s charakteristikou řazení převodovky automaticky přizpůsobí stylu jízdy. Navigační údaje lze využít rovněž k tomu, aby se vůz předem připravil na blížící se křižovatku nebo zatáčku.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Interiér je pak z podstaty věci identický s řadou 3, ale drobné změny se tady najdou. Třeba nově navržený sportovní kožený volant a sportovní sedadla. Díky větším rozměrům auta je mnohem prostornější a nabízí výbavu, která byla dříve dostupná jen od větší řady 5 dále. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej, ve vrcholné verzi také přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje.

Nechybí ani nejnovější infotainment systém ID7, který si zachovává svou intuitivnost a patří právem na vrchol v automobilovém průmyslu. Zajímavostí je přesunutí startovacího tlačítka k řadící páce a kolem ní je nové prostředí ovladače iDrive. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí.

Za volantem

K prvnímu seznámení jsem dostal rovnou nejsilnější variantu M440i xDrive. Nový řadový šestiválec je vybaven lehčími písty a ojnicemi, dvoukomorovým turbodmychadlem s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu a vodou chlazenými výfukovými svody integrovanými do hlavy válců. Ze zdvihového objemu tři litry generuje maximální výkon 275 kW/374 k, což k oproti nejvýkonnější modelové variantě předchozí generace představuje nárůst o 35 kW/48 k.

Celkový výkon umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Přísun dynamiky doprovází výrazný zvukový projev standardně dodávaného M sportovního výfukového systému. Zejména v jízdních režimech SPORT nebo SPORT+ upravuje pozici výfukových klapek, které výkonu řadového šestiválce dodávají obzvláště autentický zvuk.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

M440i xDrive je, stejně jako vznětové modely, vybaveno mild hybridní technologií. Použitím výkonného 48V startér-generátoru a druhé baterie umožňuje generovat a ukládat mnohem více původně kinetické energie. Tato energie se používá nejen k napájení elektrických systémů vozu, ale také ke zmenšení zatížení spalovacího motoru a zvýšení jeho výkonu. Startér-generátor přidává pro dynamičtější předjíždění nebo rozjezd elektrický výkon navíc, konkrétně 8 kW/11 k. Také zvyšuje účinnost i tím, že pomáhá motoru při jízdě konstantní rychlostí a současně zvyšuje komfort pomocí aktivní funkce Auto Start Stop či jízdou setrvačností. Z toho plyne, že v nové čtyřce už tlačítko na vypnutí systému Start Stop nenajdete, není to totiž možné.

Řadový šestiválec mě dostal do kolen svým okamžitým nástupem výkonu, touhou po otáčkách, kultivovaností a strhujícím zvukovým doprovodem. Na jízdních vlastnostech vrcholné verze v oblastech obratnosti, přesnosti a dynamiky se podílela také divize BMW M GmbH. To znamená, že osmistupňová převodovka Steptronic Sport, inteligentní pohon všech kol a unikátní řešení podvozku (včetně M sportovního diferenciálu) pracují v perfektní synergii.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Osmistupňová převodovka Steptronic Sport přináší ostřejší dynamiku řazení a je dodávána společně s řadicími páčkami na volantu. Má také novou funkci Sprint, která upravuje charakteristiku motoru a řazení tak, aby maximalizovala dynamiku akcelerace ze středních otáček a při předjíždění.

Testovaný vůz byl vybaven příplatkovým adaptivním podvozkem. V režimu SPORT už byla tuhost opravdu citelná, ale vůz stále dokázal držet kontakt s vozovkou i na opravdu rozbitých cestách. Čtyřka se s chutí vrahá do zatáček a stáčí do oblouku, reakce na volant jsou okamžité a přesné. Posun podvozku ke sportovnosti je opravdu výrazný. U předchozí generace jsem často zmiňoval jistou “vyměklost” a BMW to konečně napravilo. Z novinky mám pocit, že řídím opravdové sportovní auto. Pod zadkem cítím práci mechaniky a dokážu přečíst, co se s podvozkem bude dít. Stačí přidat a auto se ihned vrhne do přetáčivého smyku. Jo, je to radost. A ten motor! BMW ty řadové šestky prostě umí a nevybavuji si moc lepších motorů všeobecně a už vůbec ne v této výkonové kategorii. Je lačný po otáčkách, má lineární nástup a vůbec nepůsobí přeplňovaně. I přes přísné normy a filtr pevných částic si navíc ponechává výrazný a atraktivní zvuk. Tohle se povedlo!

V režimu COMFORT auto citelně poleví, ale nedá se říci, že by změklo. Práci podvozku stále cítíte a úplně komfortní vůz není, spíše je příjemně tuhý, jak se od “sporťáku” očekává. Není to  ale taková ta nepříjemná tuhost, spíše naopak. Pořád cítíte to spojení s vozidlem.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Elektrický posilovač řízení Servotronic, upravující svoji činnost v závislosti na rychlosti jízdy, patří do standardní výbavy. Variabilní sportovní řízení je součástí M sportovního podvozku a Adaptivního M podvozku. Díky poměru měnícímu se podle velikosti rejdu se přizpůsobuje změnám úhlu natočení volantu. Menším převodem kolem středové polohy volantu zajišťuje suverénní stabilitu v přímém směru a současně větším převodem při natočení volantu zajistí obratnost v zatáčkách i komfortní manévrování při parkování.

Motorizace

BMW 420i Gran Coupé:
Zážehový řadový čtyřválec, osmistupňová převodovka Steptronic.
Zdvihový objem: 1998 cm3, výkon: 135 kW/184 k při 5000–6500 1/min,
točivý moment: 300 Nm při 1350–4000 1/min.
Zrychlení [0–100 km/h]: 7,9 sekundy, největší rychlost: 235 km/h.
Spotřeba paliva (kombinovaná): 7,3–6,6 l/100 km podle WLTP.
Emise CO2 (kombinované): 166–150 g/km podle WLTP, emisní norma: Euro 6d.

BMW 430i Gran Coupé:
Zážehový řadový čtyřválec, osmistupňová převodovka Steptronic.
Zdvihový objem: 1998 cm3
, výkon: 180 kW/245 k při 4500–6500 1/min,
točivý moment: 400 Nm při 1600–4000 1/min.
Zrychlení [0–100 km/h]: 6,2 sekundy, největší rychlost: 250 km/h.
Spotřeba paliva (kombinovaná): 7,6–6,8 l/100 km podle WLTP.
Emise CO2 (kombinované): 173–156 g/km podle WLTP, emisní norma: Euro 6d.

BMW M440i xDrive Gran Coupé:
Zážehový řadový šestiválec, 48V mild hybridní technika (8 kW/11 k), osmistupňová
převodovka Steptronic. BMW xDrive.
Zdvihový objem: 2998 cm3, výkon: 275 kW/374 k při 5500–6500 1/min,
točivý moment: 500 Nm při 1900–5000 1/min.
Zrychlení [0–100 km/h]: 4,7 sekundy, největší rychlost: 250 km/h.
Spotřeba paliva (kombinovaná): 8,5–8,0 l/100 km podle WLTP.
Emise CO2 (kombinované): 193–181 g/km podle WLTP, emisní norma: Euro 6d.

BMW 420d Gran Coupé:
Vznětový řadový čtyřválec, 48V mild hybridní technika (8 kW/11 k), osmistupňová
převodovka Steptronic.
Zdvihový objem: 1995 cm3, výkon: 140 kW/190 k při 4000 1/min,
točivý moment: 400 Nm při 1750–2500 1/min.
Zrychlení [0–100 km/h]: 7,3 sekundy, největší rychlost: 235 km/h.
Spotřeba paliva (kombinovaná): 5,4–4,8 l/100 km podle WLTP.
Emise CO2 (kombinované): 141–126 g/km podle WLTP, emisní norma: Euro 6d.

BMW 420d xDrive Gran Coupé:
Vznětový řadový čtyřválec, 48V mild hybridní technika (8 kW/11 k), osmistupňová
převodovka Steptronic. BMW xDrive.BMW
Zdvihový objem: 1995 cm3, výkon: 140 kW/190 k při 4000 1/min,
točivý moment: 400 Nm při 1750–2500 1/min.
Zrychlení [0–100 km/h]: 7,6 sekundy, největší rychlost: 233 km/h.
Spotřeba paliva (kombinovaná): 5,7–5,1 l/100 km podle WLTP.
Emise CO2 (kombinované): 150–133 g/km podle WLTP, emisní norma: Euro 6d.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz