cr6_9673

Reportáž: 58. ADAC KNAUS TABBERT 3-Städte-Rallye 2022

20. 10. 2022 • Novinky, Reportáže, Sport

Po napínavém souboji se Simonem Wagnerem vyhrál závěrečný díl českého šampionátu Erik Cais, který si tak připsal své první vítězství ve ‘velkém’ českém šampionátu. Na stupně vítězů jej nakonec doprovodili němečtí jezdci Philip Geipel a Dominik Dinkel. 3-Städte Rallye se tradičně jezdívá jako součást ERT a německého mistrovství, pro letošní rok byla trochu překvapivě a na sílu protlačena i do českého šampionátu.

Řada lidí už před začátkem sezóny tento krok nechápala, a jak ukázal počet přihlášených posádek z České republiky, tento krok neoslovil ani české posádky. Většina z nich pak odjížděla z Německa doslova znechucena úrovní organizace, jejíž kvalita dala vzpomenout na bájný první ročník Rally di Roma Capitale v ME nebo opakovaně Rallye du Var, a za kterou by se musela stydět i kdejaká amatérská soutěž u nás. Hlavním organizátorem byla německá strana s centrem ve Waldkirchenu, hlavně na přípravě tratí se pak podílely i rakouská a česká strana. Vznikla tak z toho hodně roztahaná soutěž plná dlouhých přejezdů – ve čtvrtek večer se uskutečnil shakedown v Rakousku, páteční první etapa se odehrála ve večerních a nočních hodinách v Česku a sobotní den se pak odehrál na německých a rakouských tratích.

A právě rychlostní zkoušky byly jednoznačně to nejlepší, co letošní ročník mohl nabídnout. V pátek se totiž uskutečnily legendární rychlostní zkoušky na Vimpersku, které před mnoha lety patřily k základním pilířům tehdy ještě spíše zimní Rallye Šumava. Je určitě pozitivem, že se podařilo tyto úseky oživit a je jen škoda, že je do svého harmonogramu nezařadila nějaká ryze česká soutěž. Také tratě v Rakousku byly velmi pěkné, byť charakterově odlišné. Naopak německé úseky byly spíš do počtu – trochu rychlejší, ale rozhodně ne jednodušší. V sobotu navíc situaci hodně ztížilo počasí, takže tratě extrémně klouzaly. Po sportovní stránce bylo naprosto jasné, že se bude opakovat situace z Rally Nova Gorica a o vítězství si to rozdají Erik Cais a Simon Wagner. Oba začali všem svým soupeřům ujíždět, respektive v páteční české etapě dokonce ujížděl i Erik Cais Wagnerovi, když si dokázal vypracovat dvacetivteřinový náskok.

V sobotní sekci využil Wagner domácího prostředí a znalosti tratí a začal stahovat. Na desátém rychlostním testu však v jedné ze zatáček, kde chyběl anticut a bylo tak vytaháno více bláta, než čekal, vylétl z trati a svůj závod ukončil havárií. Erik Cais s Igorem Bacigálem si pak bezpečně dojeli do cíle pro vítězství. Byli zde ještě dva piloti, kteří mohli svou rychlostí zmíněné úvodní duo potrápit, leč oběma se to od začátku nedařilo. Hermannu Neubauerovi totiž hned na úvodní zkoušce začala jet jeho Ford Fiesta R5 MkII na tři válce a jezdec ztratil více než čtyřicet vteřin. Na přejezdu se mu podařilo problémy vyřešit, což vedlo k nejrychlejším časům na dalších dvou zkouškách. Před cílem čtvrtého testu se však problémy objevily znovu a jezdec byl nucen po této zkoušce odstoupit. Druhým zmíněným jezdcem byl Adam Březík, kromě Caise jediný český jezdec, který mohl pomýšlet na stupně vítězů v absolutní klasifikaci. Začal třetím místem na úvodní rychlostní zkoušce, na té druhé však dostal defekt a ztratil téměř tři minuty. I s tímto handicapem se posléze dokázal propracovat do top ten a na dohled druhému místu v hodnocení MČR, na RZ 11 však sklouzl mimo trať na louku a o betonovou zídku poškodil svůj vůz.

Zkázu pak při druhém průjezdu dokonal René Noller, který havaroval ve stejném místě a přitom trefil Březíkovu nepojízdnou fabii. Zlínskému jezdci tím radikálně zvýšil utrpěné škody, které nejspíš budou mladého pilota stát start na Vsetíně, kde měl zabojovat o titul v rallysprintovém seriálu P2+. Zbytek čela obsadila německá špička, která však výše zmíněné čtveřici většinou moc nestíhala. Navíc se v Německu jelo ještě o titul – nejblíže k němu měl Philip Geipel, šanci na obhajobu pak měl i Marijan Griebel. To Julius Tannert a Dominik Dinkel přišli o své šance už na předchozí soutěži. Jen pro zajímavost – každý z hlavní německé čtverky používá jiné sportovní náčiní – Philip Geipel Škodu Fabii Rally2 Evo, Marijan Griebel Citroën C3 Rally2, Dominik Dinkel Ford Fiesta R5 MkII a Julius Tannert Volkswagen Polo GTI R5. Kompletní čtveřice si to rozdávala od začátku doslova ve vteřinkách.

Nakonec až drtivým vítězstvím na závěrečné zkoušce se dostal na druhé místo absolutně a první v německém šampionátu Philip Geipel, který tak získal po zásluze titul německého šampiona. Celkově třetího Dominika Dinkela porazil o pouhou půlvteřinu, čtvrtý Tannert dojel jen o čtyři vteřiny za ním. V sobotu za nepříznivých povětrnostních podmínek už vzdal své snažení Griebel, na uklouzaných tratích se vzhledem k situaci v šampionátu rozhodl neriskovat, zvolnil a jel v klidu pro páté místo. Nakonec však titul prohrál právě o tu půlvteřinu… A další posádky z České republiky? Aleš Jirásek dojel sedmý absolutně, Karel Trojan devátý, Jakub Jirovec dvanáctý a první patnáctku absolutně uzavřel Matouš Voldřich, který se představil poprvé od hrůzostrašné havárie na Rally Bohemia. Kategorii dvoukolek zpočátku kraloval Jan Dohnal, který však na RZ 9 havaroval.

Suverénním vítězem se tak stal ze startů v ČR známý Raffael Sulzinger před Christianem Riedemannem a Nickem Loofem. Hlavně v pátečních českých zkouškách předváděl velmi dobrý výkon dvacetiletý Dominik Novotný, který dojel pátý mezi dvoukolkami a v rámci českých dvoukolek vyhrál před Kryštofem Zpěvákem a Dominikem Nwelatim. Kromě již zmíněných Dohnala a Březíka soutěž nedokončili např. Petr Nešetřil, Jiří Jirovec či Martin Šikl. Český šampionát ročníku 2022 je za námi. Uzavřela jej soutěž, která se po organizační stránce zařadila mezi to nejhorší, co bylo během posledních let možné v ČR a okolních zemích vidět.

Naprosto nejasné informace před závodem vůči všem zúčastněným (nejen posádkám, divákům a novinářům, ale i vůči vlastním funkcionářům), několik různých verzí zvláštních ustanovení ve třech jazykových mutacích, mnohdy navzájem nekompatibilních, podivné překlady českých dokumentů před soutěží (v průběhu soutěže na rozhodnutích a informacích mnohdy čeština chyběla úplně), matoucí a v jiném než německém jazyce špatně funkční přihláška, prakticky neexistující třídy RC4 I a RC4 II, špatně seskládaná startovní listina, zmatky v servisních zónách a přeskupení plus jejich nedůstojné umístění včetně UP, nepřesné itineráře, zmatky na rychlostních zkouškách včetně řady civilních vozidel na trati, spousta podivných rozhodnutí, absence jakýchkoliv relevantních informací o průběhu závodu prakticky pro všechny zúčastněné, pozdě a zmatečně přidávané penalizace do výsledků, pozdě a prapodivně přidělené náhradní časy, neinformování posádek na startu RZ o jejím zkrácení, arogantní chování funkcionářů i dalších zainteresovaných lidí, neochota řešit jakékoliv připomínky či problémy.

Taková byla 3-Städte Rallye, nejhůře zorganizovaná soutěž (nejen) MČR za hodně dlouhou dobu. Podle nedávných zpráv je zrovna tato soutěž kandidátem na místo v kalendáři mistrovství světa na příští rok. Čerstvá – a bohužel velmi tristní zkušenost dává vzpomenout na nechvalně proslulou Rally Bulgaria, jejíž ročník 2009, tedy rok před zařazením do kalendáře mistrovství světa, byl tehdy zhodnocen jako nejhorší soutěž celého ME. Pokud podobné nároky pro MS platí i dnes, má 3-Städte Rallye ty nejlepší předpoklady se do „světa“ opravdu dostat.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz