1622572878-revolucny-naftovy-motor

Revoluční nápad může zachránit dieselové motory: Vykazuje výrazně nižší emise

5. 6. 2021 • Novinky, Zajímavosti

V posledních letech zažívají dieselové motory hotový lynč. Pro EU a eko-aktivisty se staly nepřáteli číslo jedna a s postupným ukončováním jejich vývoje různými automobilkami se mohlo zdát, že jejich dny jsou nadobro sečteny. Nicméně, nemusí to tak být. V Americe totiž vymysleli revoluční konstrukci, která by je mohla zachránit. Může se totiž pochlubit výrazným snížením emisí NOx.

Za zmíněnou novou konstrukcí naftového motoru stojí společnost Achates Power, která při vývoji spolupracovala i s firmou Cummins. Jejich revoluční motor by měl být využitelný zejména pro nákladní vozidla. Hlavně u nich se totiž zdá být přechod na elektrický pohon ještě na míle vzdálený. Už před pár lety zde totiž byly velké projekty s elektrickými tahači, které představila společnost Nikola a také Tesla v podobě svého Semi-trucku. Do dnešního dne jsme však neviděli jediný sériově vyrobený kus, a tak dané projekty stále zůstávají v rovině “silných řečí”. Alternativou by mohl být i vodík, ale zdá se, že naftové motory nebude až tak snadné nahradit.

V čem spočívá nová konstrukce?

Pojďme však k jádru článku. Daný naftový motor disponuje čtyřmi válci, což však není nic neobvyklého. Mnohem zajímavější je přítomnost až osmi pístů. Ano, čtete správně. Čtyři válce a osm pístů. Ty jsou totiž uloženy proti sobě a každá dvojice tak sdílí jeden válec. Společná je tedy i kompresní komora, v níž se písty pohybují proti sobě a dosahuje se tak vysokého kompresního poměru. Díky tomuto uložení chybí hlava válců, ventily či rozvody. Daný motor je tedy dvoutaktní a podle Achates Power vyprodukuje dvojnásobně větší zdvihovou sílu než jeho čtyřtaktní ekvivalent. Na druhé straně, nevýhodou tohoto motoru je jeho prostorová náročnost. I proto je jeho využití reálnější zejména u nákladních vozidlech.

Motor od Achates Power se může pyšnit i nižší spotřebou, která je podle společnosti dokonce nejnižší v segmentu. Kromě toho došlo také k výraznému snížení vyprodukovaných emisi. U CO2 o 7% a u emisích oxidů dusíku (NOx) až o 96% ve srovnání s dnešními standardy EPA. Konstrukce s protichůdným uloženým pístů by tak mohla být revoluční pro naftové motory. Společnost začne už toto léto s testy v reálných tahačích a pokud budou výsledky pozitivní, můžeme se dočkat hotové revoluce.

Achates Power totiž pracuje i na motoru pro osobní vozidla. Jde o řadový 3-válec se šesti písty. Agregát již mezitím namontovali a testovali i v pick-upu Ford F-150.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/