snimek-obrazovky-2018-11-15-v-19-32-32-min-1641x1025

Ruční brzda aneb Proč ji nezatahovat při jízdě

22. 1. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Ruční brzda je pojistkou proti nechtěnému rozjetí auta například při parkování. Ale pozor na její nadměrné používání v zimě, kdy je teplota venku v mínusových hodnotách, pak ruční brzda může zamrznout a na světě je mnohem větší problém. Na druhou stranu, tento problém se týká pouze mechanických ručních brzd.

V autech se běžně vyskytují dva typy parkovacích brzd: mechanická a elektronická brzda (tu mají zejména novější modely aut). V některých případech lze auto zajistit elektronickou brzdu tak, že člověk prostě zmáčkne příslušné tlačítko, v jiných případech to mechanismus dělá už automaticky a člověk se o nic nestará.

Z následujících řádků asi poznáte, že na mechanické brzdě se vždy najde o něco více pozitiv, než na té elektronické. Na druhou stranu na prvním místě by měla být vždy bezpečnost, a tak až budete chtít někoho oslnit parádním driftem, věřte, že toho lze docílit i bez použití ruční brzdy. Cvičení dělá mistry. Dnes se tedy podíváme na to, co se stane, když při jízdě zatáhnete buď mechanickou, nebo elektronickou brzdu.

Klasická mechanická brzda

Rozjezd do kopce

Neznáme nikoho, kdo by se v této situaci vyžíval, obzvlášť pokud nemá v autě asistenta rozjedu do kopce. V autoškole se proto žáci učí, jak se rozjet do kopce s použitím ruční brzdy. Hodí se, když chcete mít jistotu, že při rozjezdu nenacouváte do auta za vámi. Pokud se nechcete rozjíždět přes ručku, pak vše vyřeší i letitý trénink spolupráce nohou na pedálech. Samozřejmě, použití ruční brzdy při rozjetí chce trénink.

Selhání brzd

Není to případ, se kterým bychom se na silnicích často setkávali, ale pokud už nastane, bylo by vhodné si říct, co může zachránit situaci. Pokud například prasknou brzdové kotouče a nebo z jiného neznámého důvodu auto nebrzdí, nepropadejte panice a hlavně to nenaberte do první budovy. Než začnete tedy panikařit, vyzkoušejte brzdit právě ruční brzdou.

Řízený smyk

Umění uvést automobil do řízeného smyku chce pár let trénování, aby se člověk v zatáčkách nesrazil s jinými vozy nebo neskončil v prvním stromě. Každopádně v takové situaci byste měli mít stroj pod plnou kontrolou. To znamená, že víte, jak se chová a co od něj můžete očekávat. Rozhodně nedoporučujeme dělat blbosti v autě, ve kterém sedíte sotva pět minut a vůbec ho neznáte. Dvě minuty machrování vám život nevrátí.

Elektronická brzda

Tohle všechno je hezké, ale co když v autě už dávno mechanickou brzdu nemáte? Většina moderních aut má právě tuto brzdu, buď ji zmáčknete sami nebo se zapne automaticky sama při zaparkování. Co se tedy stane, když elektronickou brzdu za jízdy použijete? Skutečně auto z fleku zastaví?

Ano, zastaví. Ale na rozdíl od mechanické brzdy to znamená, že se v případě použití spustí nouzové zastavení. Neexistuje tedy možnost, že byste s touto brzdou dělali blbinky. Občas se může stát, že o tlačítko zavadíte, tedy pokud tlačítko krátce zmáčknete nebo za něj zatáhnete, naštěstí v takovém případě se nestane nic nebo s sebou auto jen trochu trhne.

Nicméně se obecně nedoporučuje, aby řidiči brzdili jízdu přes elektronickou brzdu, protože tím může dojít k poškození jejího mechanismu fungování. U některých značek aut se zároveň doporučuje, pokud už nastane situace, kdy řidič brzdu použil za jízdy, aby následně navštívil autoservis.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/