1657299257-1655058220-1648180689-1645856825-1630851388-1623575803-1587897177-tankovanie-auto

Ruskou ropu nahradíme biopalivy: Podíl biosložky v evropských benzínech postupně poroste

11. 7. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Zákazem prodeje aut produkujících emise v roce 2035 příběh automobilových benzinů ani zdaleka nekončí. Evropský parlament předpokládá, že i po tomto datu bude většina aut používat fosilní paliva. Jejich fosilní základ chce však EU změnit. Podíl biosložky v benzínech i naftě proto v čase postupně poroste. Členské státy by ji měly vyrábět výhradně z obnovitelných zdrojů.

Evropská komise chce sice od roku 2035 prodávat výlučně auta neprodukující žádné lokální emise CO2 (řeší však, co s pevnými částicemi), ale jak sama upozorňuje, i po tomto datu bude většina vozidel stále využívat naftu nebo benzín. Právě proto chce zasáhnout a fosilní charakter současných paliv výrazně změnit. Potenciál vidí v biopalivech z obnovitelných zdrojů. Kdo si umí dát dohromady základní počty, pochopí, že EU připravuje půdu na postupné zvyšování biosložek v palivech, které zůstanou i po roce 2035 v prodeji.

Od roku 2027 bez ruské ropy

Evropská komise ještě začátkem března 2022 reagovala na vysokou závislost na dovozu energetických surovin z Ruska plánem REPowerEU. Jeho cílem je snížit závislost o dvě třetiny do konce letošního roku. Úplný konec dovozu plánuje do roku 2027. Co to znamená v praxi? Komisař pro klima Frans Timmermans uvedl, že snížení závislosti Evropy na dovozu ropy „spočívá v obnovitelných zdrojích energie a diverzifikaci dodávek.“ Dodal, že „obnovitelné zdroje nám dávají svobodu vybrat si zdroj energie, který je čistý, levný, spolehlivý a náš.“

Mezi obnovitelné zdroje se řadí biosložky v palivech, cestou k akceptovatelné emisní bilanci zbývajících benzinů a nafty je proto jejich rostoucí podíl v palivech. „Vidím, že je zde prostor i pro dieselová a benzinová auta, protože nejdůležitější není samotný typ vozidla, ale emise během celého životního cyklu vozidla a druh použitého paliva,“ řekla v rozhovoru pro portál EURACTIV finská europoslankyně Henna Virkkunen (EPP), která hlasovala pro návrh zmírnit cíl snížení emisí nových vozidel od roku 2035 na 90 procent.

Ethanol a bionafta se vyrábějí z plodin určených k výrobě potravin a krmiv nebo z odpadních zdrojů. Průmysl navrhuje biopaliva jako prostředek snížení emisí v dopravě a zároveň i palivové závislosti Evropy na třetích zemích. „Vzhledem k tomu, že biomasa v současnosti pokrývá přibližně 60 procent obnovitelných zdrojů energie v Unii a že už do roku 2030 musíme dosáhnout stále přísnějších klimatických cílů, je jasné, že biopaliva jsou potřebná pro rychlé snížení emisí v různých druzích dopravy,“ řekla Virkkunen (EPP).

Není proto tajemstvím, že rafinerie stojí před nesnadným úkolem postupně zvyšovat podíl biosložek v palivech, aniž by to výrazně ublížilo aktuálním spalovacím motorům. Již automobilové benzíny E10 vytvářejí v současných motorech úsady, se kterými si motory ne vždy poradí a jediným receptem je častý provoz auta a preventivní tankování čerstvého benzínu. Jak se budou k motorům chovat paliva s vyšším podílem obnovitelných biosložek, zůstává prozatím otázkou, pravděpodobné však je, že starší motory si s nimi v dlouhodobějším horizontu neporadí. Polemika nad kvalitou „benzínů budoucnosti“ by však v tuto chvíli byla jen spekulací, evropským motoristům proto zbývá jen čekat, s čím EU v této oblasti vyrukuje a jak rychle nová pravidla jednotlivé členské země EU implementují do praxe.

.

« »