1656853518-jac-j7-5

Rusové chystají nový Moskvič, jako model proti sankcím

10. 8. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Ruský automobilový průmysl tvrdě zasažen obchodními sankcemi za agresi vůči Ukrajině snížil v květnu výrobu osobních vozů až o 97 procent a reálně proto hrozí, že tamní řidiči ztratí možnost kupovat si jakákoli nová auta. Pomoci by měly takzvané „protisankční“ modely typu Lada Granta bez airbagů a ABS, ale také nový Moskvič. Tuto obnovenou značku si vzal pod křídla koncern Kamaz a je zřejmé, že ve výrobě novinky by měla pomoci čínská strana, situace se Rusům ale komplikuje.

Klíčovou roli v obnovení značky Moskvič má hrát známý výrobce nákladních automobilů Kamaz. Problém je v tom, že Rusové ani Tataři momentálně nemají technologie k tomu, aby mohli moderní auto vyvinout ve vlastní režii, tím spíše, že jeho produkci chtějí rozjet už koncem letošního roku. Pomoci by ale měly kontakty v Asii.

Kamaz se totiž nedávno spojil s čínským státním koncernem JAC Motors, u něhož si domluvil licenční výrobu kabin Série N pro středně velké nákladní automobily, které v Rusku dostaly jméno Kompas. A jak potvrdil ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov, zmiňovaná firma má být partnerem Kamazu i v případě rozběhu Moskviče.

Pokud tipujete, že půjde kompletně o čínský produkt, máte samozřejmě pravdu. Nový Moskvič by měl být v podstatě jen přeznačkovaným pětimístným liftbackem JAC J7, který je na trhu od roku 2020. V originále má délku 4775 mm, šířku 1820 mm, výšku 1492 mm a rozvor náprav 2760 mm.

Pohon zajišťuje přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 1,5 litru, který produkuje 150 koní při 5500 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 210 Nm od 2000 do 4500 ot./min. Agregát je kombinován s manuálem nebo automatem s plynulou změnou převodového poměru (CVT) a auto při pohotovostní hmotnosti 1390 kg zvládá stovku za 10,5 vteřiny a jezdí nejvyšší rychlostí 170 kilometrů za hodinu. Jen pro úplnost dodáváme, že má základní objem zavazadlového prostoru 520 litrů, které sklopením sedadel zvětšíte na 1510 litrů.

Šéf Kamazu Sergej Kogogin už prozradil, že jeho firma chce vyrábět 300 tisíc těchto aut ročně, přičemž produkce Moskvičů má probíhat v bývalé továrně Renaultu, který se z Ruska kompletně stáhl a vzdal se i podílu v dalším tamním koncernu AvtoVAZ. Původní roční kapacita tohoto závodu byla přitom „jen“ 190 tisíc vozů, a tak je otázkou, zda Rusové budou mít prostředky na její rozšíření. Je zde však ještě větší a komplikovanější háček.

Podle listu Kommersant byl Kamaz a jeho dceřiné společnosti zařazeny na sankční seznam Spojených států, a to mu může zkomplikovat přístup k čínským komponentům. Problém je podle ruských novin v tom, že nejde jen o zákaz obchodování s americkými firmami, ale sankce se týkají i těch, kdo používá dolary jako hlavní platební měnu.

Pochopitelně nějaká další dohoda mezi Ruskem a Čínou by mohla tuto komplikaci odstranit. Faktem ale je, že ani Čína si nechce úplně rozházet vztahy s USA a bude proto zajímavé sledovat, která strana převáží a jak moc toto kličkování prodlouží původní záměr, podle něhož mají být první Moskviče hotovy již koncem roku.

.

« »