crop_870_400_1574756890-140-kmh-dialnica-rakusko

Rychlost 140 na dálnici v Rakousku má pozitivní výsledky: Nehodovost klesla o polovinu

26. 11. 2019 • Novinky, Zajímavosti

Zkušební provoz s upravenou maximální povolenou rychlostí na 140 km/h nebyla jen na Slovensku. V Rakousku na vybraných úsecích platila na dálnici od srpna 2018. Mnozí tomuto návrhu předpovídali doslova katastrofické scénáře. Po více než 15 měsících je to přesně opačně.

Rozšířená a otřepaná polopravda tvrdí – rychlost zabíjí. Mnozí se to snaží aplikovat na všechny situace motoristického života. Strašit samotnou rychlostí, jako důvodem pro mnohé dopravní nehody, je směšné a neodborné. Pokud jsou totiž při jízdě zachovány mnohé další faktory konstantní jízdy, dostatečných odstupů, které však musí umožnit kvalitní cesty s dobrou propustností, s vyšší rychlostí riziko nehody nestoupne. Naopak, může klesnout, protože jistě i sami na sobě poznáte efekt větší pozornosti a menšího rizika padání do mikrospánku. Pozornost klesá a náběh na mikrospánek stoupá právě tehdy, když je jízda pro řidiče velmi monotónní, nudná až otravná.

Moderní auta cestují v rychlostech do 150 – 160 km/h zcela klidně, bezpečně a pokud se tolik řidič rozhodne jet, jízda ho bude nepochybně bavit. Pokud je však řidič v takovém autě nucen držet se hluboko pod 130 km/h, jízda je otravná, nudná, monotónní a nastupuje ztráta koncentrace. V poslední době hlavně v podobně užívání mobilu, hraním sí s moderním infotainment systémem, dokonce i sledování odblokováných tv tunerů… Nic z toho by řidiči nedělali, kdyby cestovali rychlostí, při které mají pocit, že jízda vyžaduje plnou pozornost. A tak je nezřídka jízda v tempu nad 130 km/h mnohem bezpečnější. Pokud by zabíjela samotná rychlost, neomezené úseky německých dálnic by byly plné obětí…

Nehodovost na úsecích se 140 km/h klesla o polovinu

V Rakousku měli podobný pokus jako nedávno na Slovensku. Trval však násobně déle. Na Slovensku jeden měsíc, v Rakousku 14 měsíců a stále pokračuje. Rakouský automotoklub ÖAMTC vyhodnotil výsledky navýšení rychlosti. Za posledních 5 měsíců dokonce nedošlo na daných úsecích k žádné vážné nehodě. Křičet však začínají ekologové. Ačkoliv koncentrace pevných částic se fakticky nezvýšila, zvýšení rychlosti aut o 10 km/h zvyšuje přísně sledované CO2 o 10 % a NOx o 16 %. A protože v Rakousku mezitím byly volby a k většímu podílu síly se dostali Zelení, je téměř jisté, že tento projekt, bez ohledu na jeho více pozitivní dopady, nepřežije.

Lídr Zelených nedávno v rozhovoru doslova řekl, že si neumí představit, že by experiment se 140 km/h pokračoval. Pro srovnání, omezení rychlosti na 100 km/h sníží množství CO2 vůči tempu 130 km/h o 10 % a v případě NOx dokonce o 19 %. Kterým směrem se to asi bude ubírat v zemi, kde zavedli denní svícení a po pár letech ho jako první jménem ekologie zrušili, asi netřeba vysvětlovat.

.

« »

MENU