Charging an electric car.

S vybitým plug-in hybridem do města? Dle Euro 7 auto zastaví a dál nepojede

15. 11. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Nová emisní norma Euro 7 nakonec nebude (kvůli přechodu na elektromobily) vůči výrobcům zdaleka tak benevolentní, jak to vypadalo, když začaly do médií v předstihu pronikat informace o její možné podobě. Ve skutečnosti budou muset automobilky a ve výsledku samozřejmě i zákazníci zaplatit další stovky eur za nutné úpravy, tím ale bič na osobní automobilovou dopravu zdaleka nekončí. Bruselští úředníci si totiž vymysleli neuvěřitelné věci, nad kterými by hlavou kroutil asi i Orwell.

Již v prvním článku věnovaném nové emisní normě Euro 7 se objevila nenápadná poznámka, že „palubní systémy nových aut umožní kdykoli během jejich životnosti měřit sledované hodnoty emisí reálném čase“. Podle nových pravidel budou muset automobilky navíc aktualizovat diagnostické systémy v jednotlivých modelech tak, aby hlásily všechny změny a chyby v motoru, které by mohly zvýšit emise. Co to v praxi znamená?

Úpravy motorů nových aut v podstatě skončí

Od 1. července 2025, tedy od chvíle, kdy začnou platit nové předpisy EU7, v podstatě končí čipování i úpravy motorů, jak jste je znali. Tuningové firmy v drtivé většině případů modifikovaly pohonné jednotky tak, aby měly o něco vyšší výkon, tím ale zároveň zvyšovaly i emise, ať už NOx nebo CO2 prostřednictvím vyšší spotřeby. Nová norma oficiálně činí těmto změnám škrt přes rozpočet.

Ještě neuvěřitelněji působí zavedení takzvaného geofencingu, tedy virtuálního perimetru nastaveného podle intravilánu města či jiné obydlené oblasti.

Tato novinka bude spadat pod třídu Euro 7G, která je určena pro všechny nové plug-in hybridy a postará se o to, že se váš vůz automaticky přepne do elektrického režimu po překročení například hranice města.

5 km a poté konec

Že jste před jízdou zapomněli nabít přídavný akumulátor? To je váš problém. V takových případech vás auto nejprve varuje, abyste vyhledali nabíječku. Budete mít na to přesně pět následujících kilometrů. Pokud to nestihnete, máte smůlu. Software vaše auto jednoduše zastaví. Lokální emise tím sice o nula-celá-nula-nic snížíte, rodící manželku či příbuzného s infarktem do nemocnice ale odvezete těžko.

To není vtip. Evropská lobbistická a nátlaková organizace Transport & Environment má dokonce dojem, že Euro 7 je málo přísná a tvrdí, že „návrh nové normy je tak slabý, že by k ní nakonec dospěl i samotný automobilový průmysl“. Klasik by řekl: Tak určitě… Nebo znáte automobilky, které by takovýmto způsobem ohrožovaly své zákazníky?

.

« »