1570980167-chr

Šířka současných aut je problém, tvrdí pojišťovny

16. 10. 2019 • Novinky

Rostoucí počet kolizí na parkovištích dělá vrásky nejedné pojišťovně. Právě parkoviště u obchodních centrech či v krytých garážích ukazují drsnou realitu narůstajících rozměrů současných aut. Zatímco ty totiž rostou do všech směrů, parkovací místa zůstávají již dlouhá léta stejná. Tušili jste, že běžná rodinná škodovka zvětšila svou šířku za posledních 30 let o více než 20 cm?

Mnozí se s tím setkáváme denně. Parkujeme v podzemních garážích, či před supermarkety, marně hledáme parkovací místo a když konečně nějaké najdeme, neumíme se do něj vejít. Ne vždy je to způsobeno nesprávným parkováním aut z obou stran. Velikost parkovacích míst je zkrátka malá a současná auta se do nich jaksi nevejdou.

Zvětšete parkovací místa

O problému malých parkovacích míst ve velkých městech se ví už léta, až nedávno na to však začaly nahlas upozorňovat i pojišťovny. Právě ty se totiž potýkají se škody, které musí proplácet klientům za poškození vznikající na parkovištích. A těch z roku na rok přibývá. Německá pojišťovna DEVK v této souvislosti zveřejnila výsledky průzkumu, podle kterého je nejčastější příčinou uvedených “parkovacích” nehod kombinace nepozornosti a malé rozměry parkovacích míst. A přestože jde o průzkum mezi německými motoristy, v Česku by to s velkou pravděpodobností bylo stejné. Na stejný problém přitom již upozorňovala i anglická pojišťovna Accident Exchange. Ta nárůst škodných událostí při parkování připisuje rostoucí popularitě velkých SUV.

Norma z roku 1987

Developeři se při navrhování parkovacích míst samozřejmě řídí normami, zároveň se však snaží téměř vždy vytvořit maximální počet parkovacích míst, není proto překvapením, že často volí minimální povolené rozměry (čest výjimkám samozřejmě). Velikost parkovacích míst určuje předpis ČSN 73 6058 z roku 1987, přičemž při kolmém parkování je minimální požadavek na šířku parkovacího místa 2,25 m, a to je dnes už věru málo. Zatímco totiž v roce 1987 měla běžná rodinná Škoda 120 šířku 1610 mm, dnešní Octavia ji se šířkou 1820 mm překračuje o více než 20 cm. Pokud zajdeme do extrému a vezmeme si na mušku řekněme Audi Q8, jeho šířka i se zpětnými zrcátky je až 2170 mm. Je jasné, že s podobnými auty tak i u nás často narazíte na problém s parkováním. Pojišťovny navrhují zvýšit minimální požadavky na šířku parkovacích míst, zároveň vyvíjí tlak na kompetentní orgány, aby nový uzákoněný limit platil i retrospektivně. Tedy aby byli provozovatelé parkovišť povinni překreslit čáry i na nynějších parkovištích. Zda by se něco podobného dokázalo uplatnit i v Česku, nevíme.

Zajímavé přitom je, že se šířkou svých aut začínají pomalu bojovat i samotné automobilky. Ukázalo se, že všechno má své hranice a zákazníci jezdící ve velkých městech začínají opět vyhledávat auta s rozumnou šířkou. Kromě ztíženého parkování se totiž s širokým autem často problematicky manévruje například i v mycích linkách. Další růst šířky nových aut tak už asi moc nehrozí, každopádně se ukazuje, že s aktuálním stavem komplikovaného parkování bojují všechny země bez rozdílu.

.

« »

MENU