skoda-felicia-21

Škoda Felicia neměla vzniknout, ale nakonec o ni rozbíjeli šampaňské

21. 10. 2019 • Historie, Novinky

Novodobá Škoda Felicia slaví 25 let od své velkolepé premiéry. Zajímavé přitom je, že se s ní původně vůbec nepočítalo. Škoda Favorit totiž měla skončit podstatně dříve, koncern Volkswagen však rozhodl, že má stále velký obchodní potenciál, a tak se bude modernizovat. V roce 1994 se představil s novou karoserií, několika technickými úpravami a zcela novým jménem Felicia.

Škoda Felicia patří, zejména v bývalém Československu, dodnes mezi velmi oblíbená ojetá auta. Po letech se totiž ukazují její hlavní výhody v podobě jednoduché a velmi houževnaté technice, která byla v době jejího příjezdu na trh paradoxně terčem největší kritiky. Její velký význam pro dobré jméno automobilky si dobře uvědomuje i společnost Škoda Auto.

Historie novodobé Felicie je příběhem s velmi zajímavým pozadím. Když začala AZNP Mladá Boleslav po Sametové revoluci hledat strategického partnera, mezi nejvážnější kandidáty patřili GM, Renault a Volkswagen. Každý z nich chtěl v Čechách levný výrobní závod pro svůj model. Zatímco GM hledal výrobní závod pro novou Corsu a Renault zamýšlel v AZNP vyrábět revoluční Twingo a R18, Volkswagen uvažoval nad přesunem výroby Pola. Až technici Volkswagenu však dokonale odhadli situaci a s velkým překvapením zjistili, že Škoda Favorit je v mnoha ohledech pokrokovější konstrukce než tehdejší Polo. Šokem byl pro Němce zejména celohliníkový motor Favorita, který byl výkonnější a lehčí, než jejich litrový motor v Pole. Jako jediný zájemce tak Němci podniku AZNP Mladá Boleslav nabídli zachování výroby Škody Favorit. Dali si jedinou podmínku – zmodernizují ji a zvýší její ubohou kvalitu výroby. Škoda Favorit rozhodla o přežití značky Škoda a její další budoucnosti.

Okamžitě po vstupu koncernu VW do AZNP Mladá Boleslav a přejmenování podniku na Škoda, automobilová akciová společnost (1991 – 1997) začaly práce na prvním faceliftu Škody Favorit. Jeho modernizovanou podobu představili jako modelový rok 1993 (548 změn, vzpomínáte?), Zároveň s tím však Boleslav urputně pracovala na ještě výraznější modernizaci, která zahrnovala i rozsáhlejší technické zásahy a úpravu karoserie. Automobilka změnila dalších 1187 konstrukčních celků a dílů, přičemž koncern zároveň investoval do kvality a nových provozů ve výrobním závodě. Němci přitom vystavili stopku mnohým “československým dodavatelům”, kteří nebyli připraveni na nové podmínky tržního hospodářství. Výsledek celého procesu modernizace se slavnostně představil na podzim roku 1994 – narodila se Škoda Felicia.

Produkce padesáti prototypů odstartovala 5. září 1994 v závodě Vrchlabí. Po optimalizaci technologie následoval oficiální start v pondělí 17. října na hlavní mladoboleslavské výrobní lince. První sériová Škoda Felicia z ní sjela přesně v 10:20 hodin. O devět dní později, 26. října 1994, se trojice nových hatchbacků v barvě české trikolory představila veřejnosti. Tehdejší pražský primátor Jan Koukal, prezident republiky Václav Havel a ministr hospodářství Vladimír Dlouhý je na Karlově mostě pokřtili vodou z Vltavy a rozbitím láhve šampaňského o karoserii jedné z nich. Felicia nepředstavovala pouze nové auto, byla to ukázka fungování spojení VW-Škoda a pýcha výborné konstruktérské základny automobilky. Typové označení Felicia odkazovalo na legendární kabriolet z přelomu 50. a 60. let, jakož i na latinský výraz pro pocit štěstí: Felicitas.

Základní pětidveřový hatchback Felicia byl o 40 mm delší a 15 mm širší než jeho předchůdce Favorit. Objem prostoru pro zavazadla se zvětšil o 21 litrů a Felicia nabídla posádce ještě vzdušnější kabinu. Nárazová bariérová zkouška, kterou provedl institut TÜV v roce 1995, potvrdila vysokou bezpečnostní úroveň nového vozu Škoda. Celková úroveň odhlučnění a odpružení vozidla se zvýšila díky pevnému skeletu samonosné karoserie, nové nápravnici, změněné geometrii přední nápravy a přidanému stabilizátoru zadní nápravy. Vysoké kvalitativní standardy při výrobě i montáži garantoval mezinárodní certifikát ISO 9002. Jako první ho v automobilce Škoda získala motorárna.

Základní pohonnou jednotkou modelu Felicia se stal benzínový motor s objemem 1289 cm3, ve výkonových verzích 40 kW (54 k) a 50 kW (68 k). Šlo o přepracovaný celohliníkový agregát ze Škody Favorit s odolným jednobodovým vstřikováním Bosch Monomotronic. Později motoráři agregát ještě několikrát upravili a na konci produkce Felicie (rok 2000) z něj vytvořili jeden z nejspolehlivějších českých agregátů celé historie (od jara 1996 už s vícebodovým vstřikováním Siemens). V průběhu roku 1995 nabídku rozšířil litinový benzínový čtyřválec 1,6 MPI (EA111, kód AEE) s výkonem 55 kW (75 k) a atmosférický diesel 1,9 D naladěn na 47 kW (64 k). Oba německé agregáty však byly těžké a zejména motor 1,9 D časem nezvratně deformoval skelet karosérie.

V červnu 1995 přibyla k základním hatchbackem ještě prostornější verze Felicia Combi, od srpna 1995 vznikalo v závodě Kvasiny také provedení Pickup a Felicia Vanplus. Čtyři tisíce vozů pro volný čas Škoda Felicia Fun zaujalo nejen žlutým odstínem karoserie, ale také variabilním uspořádáním interiéru (šlo o 2 + 2 místný pick-up). O popularitě lehkých užitkových vozidel Škoda svědčí také fakt, že v období 1996 – 2000 vzniklo téměř 19 000 kusů s alternativním označením Volkswagen Caddy, úspěšně exportovaných například na latinskoamerické trhy.

Model Felicia obohatil nabídku značky Škoda o moderní prvky výbavy jako ABS, postupně až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kvalitní kůží nebo palubní počítač. Hold stému výročí založení firmy (1895/1995) vzdala luxusní edice Felicia Laurin & Klement. Rodinu Felicia zatraktivnily také oblíbené akční modely s dobrým poměrem mezi nabízenou výbavou, vzhledem a cenou. Na počest Letních olympijských her 1996 vznikl model Atlanta.

V únoru 1998 osvěžil vzhled modelu Felicia velký facelift, navenek patrný hlavně sjednocením designového jazyka širokého sortimentu značky Škoda. Tvar předních světlometů i masky chladiče už připomínal větší model Octavia. V červnu 2001 se působivá kariéra automobilů Škoda Felicia úspěšně završila, celkem vzniklo 1 401 489 exemplářů.

.

« »

MENU