43_skoda_karoq_sportline

Škoda ukončí prodej aut se spalovacími motory za 13 let: Nemá jinou možnost

17. 1. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto ukončí prodej aut se spalovacími motory na území EU v posledním možném termínu, tedy v roce 2035. V té době by už měla mít ve výrobě minimálně pět modelových řad elektromobilů. Jak prozradil Jaroslav Povšík, předseda podnikové rady Škoda Auto, ideálnější by bylo mít v té době až sedm modelů elektrických koncernových aut.

Škoda Auto, jako každá automobilka dnes, bojuje o svoji budoucnost. Transformace automobilového průmyslu totiž vyžaduje přeskupení sil a tradiční schémata známá po minulé roky se ze dne na den mění. Vznikají nová koncernová seskupení a mnohé automobilky se „slétají“ pod společná koncernová křídla. Problém mohou mít v budoucnu zejména menší značky, mimo ohrožení však nejsou ani větší výrobci.

Rozhodující je, přizpůsobit se aktuální vlně elektrifikace a připravit se nejen na výrobu, ale také vývoj elektrických aut a jejich komponentů. Jak prozradil Jaroslav Povšík ze Škody Auto, změny s sebou přinesou i pokles počtu zaměstnanců. Zatím se předběžně hovoří o počtu 10 000 zaměstnanců v průběhu následujících 10 let. Na výrobu elektrických Škodovek totiž bude stačit o dvě třetiny méně součástek, než na produkci modelů se spalovacími motory.

Od roku 2035 končí i hybridy

Škoda Auto skoncuje s prodejem aut se spalovacími motory v nejzazším možném termínu, který vychází na rok 2035. “Domnívám se, že se situace překříží v roce 2035. To už budeme ven z klasických spalovacích motorů i hybridů,” komentuje datum ukončení výroby spalovacích motorů ve Škodě Auto. Vedení automobilky však již nyní řeší náhradní výrobní program. „Potřebujeme minimálně pět elektrických modelů, nejlépe rovnou sedm. Když to budeme mít, bude to dobré. Musíme bojovat. V koncernu dnes o e-mobilitu bojuje každý, cestu zpět ke klasickým spalovacím motorům už nemáme,“ doplnil Povšík. „Přibude Enyaq Coupé, elektrická Octavia a máme připravené další, ale o nich zatím nemůžeme mluvit. Potenciálně máme k dispozici připravené čtyři modely,“ prozradil Jaroslav Povšík. Hned však doplnil, že čtyři modely jsou málo. „Čtyři by byl problém, děláme na tom. Pro mě jako zástupce zaměstnanců, je o tom obtížné mluvit, ale musíme udržet dobré náklady. To znamená i mzdové náklady, na ty se v koncernu dívají. Musí to být takový poměr, aby to byl pro lidi slušný výdělek, ale zároveň se to konkurenčně nepřeklopí k Seatu, který je momentálně jednotkově dražší,“ vysvětluje dále.

U čipů mají Audi a Porsche přednost

Povšík komentoval také informace, že Škoda Auto táhne ve vnitrokoncernové bitvě o čipy za kratší konec. „Trošku máte pravdu, že se to může stát. Intenzivně si to hlídáme, ale jsou preferovány modely s vysokou marží. Porsche má preferenci, Audi má preferenci. Potom jsou zde automobilky VW, Seat a Škoda Auto, kde se o čipy trochu přetahujeme. VW je tak drsná matka, která to stahuje k sobě, my jsme zase dobří v maržích, kde se přibližujeme k 10 procentům.”

.

« »