1563468232-1563457247-suvecka

SUV mánie nemusí trvat věčně. Japonci s tím počítají už dnes

19. 7. 2019 • Novinky, Zajímavosti

Který jiný trh, než právě americký, je nejlepší barometr popularity vozů SUV. Právě tady, v jejich kolébce, započal klesající trend v prodejích tohoto dnes tak populárního segmentu. Jde sice jen o mírný pokles, v dlouhodobém horizontu však může předpovědět přestup zákazníků k jinému druhu aut. Jak se říká, nic netrvá věčně a SUV mánie možná odstartovala svůj konec.

Dlouhodobá popularita segmentu SUV se dnes stala již samozřejmostí. Přizpůsobily se jí automobilky a téměř všechny bez rozdílu dnes nějaký ten crossover či SUV v nabídce mají. Ještě častěji hned několik, ideálně ve všech velikostních kategoriích. Nezastavitelné vlně jejich popularity nedávno podlehli i výrobci luxusních značek a drahé limuzíny nahrazují superluxusními SUV zosobňující to největší, nejdražší a nejprestižnější na trhu. To však nemusí trvat věčně.

V průběhu posledních let se sice nabídka SUV na trhu znásobila, začínají se však projevovat první příznaky jeho přesycení a tempo růstu jejich prodeje začíná pozvolna klesat. Prodat SUV dnes už i v USA trvá více času než kdysi. Zatímco letos si na amerického zákazníka SUV počká průměrně 71 dní, loni to bylo 63 dní a rok předtím dokonce jen 51 dní. Meziroční nárůst jejich prodejů přitom jen za poslední rok klesl z 13,2% na 1,6%. Pro objektivitu je však třeba říci, že prodeje klesly obecně ve všech automobilových segmentech. Jejich tempo směrem dolů však nebylo tak zásadní jako právě mezi vozy SUV.

Že by měli Japonci předtuchu?

Bez zajímavosti není ani fakt, že američtí výrobci rozšiřují nabídku SUV a crossoverů na úkor tradičních segmentů. Limuzín a praktických kombi verzí, či rodinných vanů je proto na trhu stále méně. Výjimkou jsou japonští a ostatní asijští výrobci. Ti si nechávají i v těchto časech zadní dvířka a tradiční segmenty ponechávají nadále v nabídce. Nepozastavovali vývoj limuzín ani kombi verzí a SUV stále berou sice jako významný, ale přece jen doplňkový výrobní program. Nabídka japonských značek v USA a Kanadě je značně odlišná než zde v Evropě. Pokud by nastoupený trend v poklesu oblíbenosti SUV nepřestal, případně by dokonce zesílil, je dost možné, že právě asijské automobilky budou mít na americkém trhu taktickou výhodu. Koneckonců, nebylo by to poprvé, co nachytají americké automobilky na vlastním písečku.

Přestože se shromážděné údaje týkají výlučně severoamerického trhu, určitou paralelu mohou znamenat i pro Evropu. Zde je totiž situace velmi podobná, popularita SUV a crossoverů nemá hranic a automobilky houfně rozšiřují své modelové portfolia na úkor tradičních segmentů. Že tato vlna jednoho dne skončí, je jasné každému soudnému člověku. Kdy to však opravdu přijde i na Starý kontinent, si zatím nikdo nedovolí s určitostí předpovědět.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/