Electric vehicle changing on street parking with graphical user interface, Future EV car concept

Švédové vypočítali, že výroba elektromobilu je o 70 procent méně ekologická

25. 11. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Zdá se, že prach si na debatu o tom, zda je rozumné, lepší a ekologičtější přejít hromadně na elektromobily, tak brzy nesedne. Do plamenů vášní přikládá nyní Volvo. Připomeňme si, že to zdaleka není značka, která by nebyla proekologická, právě naopak. Až úzkostlivě šetřit začali už před deseti lety, když se rozhodli, že budou dělat jen dvoulitrové spalovací motory. Mezitím mají vlastní čistě elektrickou divizi Polestar. Dnes zde máme překvapující odhalení, které se jistě nebude líbit ani jim samotným.

Na vině je akumulátor

Letošní podrobně sledovaný průzkum a přepočty ukazují, že výroba elektromobilu je v porovnání s produkcí ekvivalentně velkého auta se spalovacím motorem „špinavější“ až o 70 procent. Existuje mnoho jiných studií, které tvrdí přesný opak, v každém případě toto není první výzkum, který uvádí, že při výrobě klasických aut vzniká mnohem méně emisí.

Volvo porovnávalo množství oxidu uhličitého, které vzniká při výrobě crossoveru XC40 a jeho elektrické alternativy. Do celého cyklu započítali mimo jiné proces získávání kovů pro akumulátory a samozřejmě i jejich produkci. Rozdíl v emisích je zásadní. Jelikož se jedná z velké části o identická vozidla, která sdílejí mnoho komponentů a sjíždí z jedné výrobní linky, primárním důvodem tak zásadně rozdílných emisí při výrobě je jednoznačně baterie.

EV emisně dorovná spalovací auto až po 50 000 km

Při prodeji nového elektrického auta je jeho uhlíková stopa podstatně větší než stopa spalovacího auta. Když EV začne jezdit, vzájemný poměr emisí se logicky začíná postupně měnit. Ale nejde o žádné vykoupení, protože v první řadě záleží na způsobu výroby elektrické energie v konkrétní zemi. Pokud by existoval stát, který dokáže vyrobit 100 procent elektriky jen z obnovitelných zdrojů, stopa CO2 by se v případě srovnávaných aut vyrovnala až po 50 tisících kilometrů.

Teprve poté začne mít bateriové vozidlo výhodu. Ale jak víme, nikde na světě se dnes a ani v příštích letech elektrická energie výhradně z obnovitelných zdrojů nevyrábí. Jak již dlouho hlásám, dnes nejlepším řešením tohoto zapeklitého problému s neustálým nárůstem světové spotřeby energie jsou jaderné elektrárny. Z pohledu emisního zatížení jsou po vodních elektrárnách druhým nejlepším řešením. Nemluvě o tom, že z pohledu efektivity a stability provozu jednoznačně vedou.

Jsou řešením menší akumulátory? Sotva

Při výrobě menší baterie vzniká méně emisí, to ovšem zásadně omezuje dojezd elektromobilu a tím pádem i jeho využitelnost. Zatímco s elektrickým autem s větším dojezdem (více než 350 km) lze dosáhnout zmíněné emisní neutrality po nájezdu 50 000 km za čtyři až pět let, v případě elektromobilu s dojezdem méně než 200 km to bude trvat podstatně déle. Nemluvě o tom, že po automobilech s limity tohoto typu asi mnoho řidičů nesáhne.

Způsob výroby elektřiny je klíčový

Zastánci elektrické mobility tvrdí, že elektromobily jsou pro životní prostředí mnohem šetrnější než auta se spalovacím motorem. Oponenti tvrdí přesný opak – u některých způsobů výroby elektřiny totiž vzniká pořádně hluboká uhlíková stopa. Emise takto poháněných elektromobilů jsou pak na podobné úrovni jako emise „spalováků“.

Podle nizozemských vědců se předchozí výzkumy mýlily ve více konkrétních bodech. To znamená, že elektromobily mají na svědomí o něco méně skleníkových plynů, než se jim podle předchozích studií připisuje. Za novou studií stojí Auke Hoekstra a profesor Maarten Steinbuch z Technologické univerzity v Eindhovenu.

I výroba baterií může být ekologičtější

Nizozemští vědci tvrdí, že první chybou předchozích výzkumů byl přehnaný odhad množství uhlíku uvolňovaného do ovzduší při výrobě baterií. Předpokládá se, že při výrobě akumulátorů vzniká podle nových zjištění 87 kg CO2 na jeden kWh baterie. Také bylo nutné upravit jejich odhadovanou životnost. V nové studii Holanďané počítají s 250 000 km a toto číslo má dále růst. Před lety jsme o baterii s životností 2 milionů km snili. Dnes už se připravuje její produkce.

Pravda je někde uprostřed

Podle vědců je další velkou chybou předchozích studií to, že považovali výrobu elektrické energie za stejně neekologickou jako kdysi. Odborníci dále poukazují na kritiku odpůrců elektromobilů, kteří počítají množství skleníkových plynů uvolněných při výrobě elektřiny a baterie. V případě spalovacích motorů se tato technika nevyužívá – je to podobné, jako kdyby chtěl někdo vypočítat množství skleníkových plynů uvolněných při rozkladu ropy na její deriváty.

Emise aut se spalovacími motory by se tím totiž výrazně zvýšily. Na závěr lze opět konstatovat jen to, že ohnivá debata v této oblasti bude pokračovat ještě velmi dlouho a špatné na tom je, že nedokáže být jednoznačná a určující a jediné, co nám asi zůstane, je to, že si to budeme muset natvrdo vyzkoušet . A méně příjemná je skutečnost, že tento proces, na rozdíl od videohry, nemá tlačítko restart.

.

« »