fabia-10-tsi-33

Tempomat zvyšuje komfort, ale i spotřebu

11. 9. 2020 • Novinky, Zajímavosti

Nové auto bez tempomatu si dnes snad už ani neumíme představit. Kdysi představoval příplatkový prvek luxusnějších verzí, dnes je běžnou součástí malých aut a jeho uživateli se stávají prakticky všichni řidiči. I používání tempomatu má však své zásady a omezení. Umí být dobrým pomocníkem, ale umí život na cestách i zbytečně komplikovat, či zvyšovat spotřebu. Jak tedy používat tempomat správně?

Používání tempomatu je v podstatě stejně banální činnost, jako samotné řízení auta. Tento názor sdílí většina dnešních řidičů a uznávám, že mají částečně pravdu. Současné elektronické asistenční systémy jsou nastaveny tak, aby jízdu zpříjemňovaly, dělali ji bezpečnější a dbaly na dobrou kondici řidiče. Jako při všem, i zde však existují výjimky potvrzující pravidlo. I ovládání tempomatu má svá specifika, která je dobré znát, ne ve všech situacích je totiž dobrým pomocníkem. Pokud se ho naučíte správně používat, bude přesně plnit svůj účel, pokud mu však budete slepě důvěřovat v každé situaci, snadno se může obrátit proti vám.

Kéž by tempomat měli a používali na dálnicích všichni

Tempomat je určen především na dlouhé a monotónní dálniční přesuny, při kterých bychom museli udržovat konstantní rychlost pouze pomocí plynového pedálu, což je únavné a pro méně zkušené řidiče prakticky nemožné. Právě v udržení stálé rychlosti dnes vidím největší přínos tempomatu. Na dálnici je používá stále více řidičů a obecně by se dalo říci, že se jezdí plynulejším tempem než kdysi. Řidiči bez tempomatů (neustále měnící tempo) se často stávají nejen objektem hněvu ostatních, ale i příčinou kolizní situace.

Adaptivní tempomaty dělají zbytečné stresy

Abych byl však objektivní, stejně nepříjemně však dokáží tempo změnit uživatelé adaptivních tempomatů. Nejbezpečnější druh silniční komunikace se tak může rychle změnit doslova na nebezpečnou bojovou arénu. Jejich řízení mají na starosti počítače a programy v nich. A ty jsou ve většině případů nastaveny velmi nešťastně. Fungují digitálně a existuje pro ně pouze ANO – jedu nebo NE – brzdím. Nic mezi tím! Svět však takto nefunguje a nikdy nebude. Abyste s tempomatem nedělali sobě i ostatním stresy, stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel.

Předvídejte i za ostatní

Jízda s aktivovaným tempomatem může mít za následek ztrátu koncentrace na rychlost jízdy a soustředění se pouze na udržování auta ve vytyčeném směru. Při delší a monotónní jízdě k tomu skutečně dochází, což je poměrně nebezpečný jev. Snadno se tak může stát, že přehlédneme pomalejší auto v levém jízdním pruhu a musíme těsně za ním prudce brzdit.

Prvním a velmi důležitým pravidlem při používání tempomatu je sledování okolní provozu. Chytrý řidič dokáže předvídat a sleduje i několik aut před sebou. Když se blížíte k pomalejšímu kamionu v pravém jízdním pruhu, je téměř jisté, že ho budou předcházet všechny ostatní auta kolem vás. Pokud si to situace vyžádá, je velmi rozumné včas tempomat dočasně deaktivovat a pomalu začít již s předstihem zpomalovat (pokud samozřejmě nemáte adaptivní tempomat, který to udělá za vás). Věřte, že plynulým zpomalováním dáte autům za vámi najevo potenciálně nebezpečnou situaci s potřebou přibrzdit. Je velmi nezodpovědné pokračovat zvoleným tempem dále a doufat, že se vám do cesty před průjezdem kolem kamionu nezařadí nikdo ze zaplněného pravého jízdního pruhu. Samozřejmě to neznamená, že máte při každém předjíždění tempomat vypínat, jen jednoduše třeba počítat s rizikem a připravit na to i ostatní.

Pozor na adaptivní tempomaty

Lidé mají obecnou tendenci slepě důvěřovat elektronickým asistenčním systémům v autě. Vedou je k tomu i samotné reklamy a prezentační videa automobilek, v nichž všechno krásně funguje a nikdy se nic nepokazí. Reálný život přináší situace, na které není připravena ani ta nejvýkonnější elektronika. Pokud máte aktivován adaptivní tempomat, vždy buďte v pohotovosti a počítejte s tím, že jeho radar nemusí na auto před vámi zareagovat. Zejména, pokud se vám do cesty náhle dostane cizí vozidlo. Některé systémy dokáží automaticky brzdit poměrně intenzivně, některé vás však jen varují před kolizí a “konečné řešení” situace nechávají na vás.

Zejména při jízdě v mrznoucím mrholení, případně v silném dešti nebo při sněžení buďte připraveni na to, že adaptivní tempomat může přestat během jízdy fungovat. Stačí, aby se radar tempomatu (umístěný obvykle ve spodní části nárazníku) potřísnil a není schopen fungovat s dostatečnou přesností. Jeho omezené funkci by vás mělo včas varovat oznámení na palubním počítači, ale jsou známy případy, kdy se tak nestalo, nečistotami “omráčený” radar nedokázal správně vyhodnotit situaci a kolize byla na světě (pozor na to zejména u starších autech s prvními generacemi těchto systémů). “Z bezpečnostních důvodů nesmíte systém regulace rychlosti používat při nepříznivém stavu vozovky jako např. mlha, silný déšť a pod., “uvádí v návodu k použití u modelu Q7 automobilka Audi. Před používáním ve špatné viditelnosti varuje i Mercedes-Benz a v návodu k modelu GLB doslova uvádí: “Systém nezohledňuje poměry na silnici ani povětrnostní podmínky. Tempomat je jen pomůcka! “.

Elektronika brzdí vždy dříve

Adaptivní tempomaty s automatickým udržováním odstupu si z bezpečnostních důvodů udržují od aut před sebou větší odstupy a brzdí dříve, než je člověk zvyklý. Buďte na to připraveni a nespoléhejte se na to, že auto před vámi začne přibrzďovat až těsně předtím, než dojede pomaleji jedoucí vozidlo. Nikdy nevíte, zda auto před vámi nemá aktivován právě takový adaptivní tempomat a nepřekvapí vás brzděním dříve, než čekáte. Právě z těchto důvodů mají nejnovější systémy funkci varování a v momentě, kdy jejich radar zaregistruje blížící se překážku, ještě před samotným brzděním probliknou brzdovými světly. Pokud tedy vidíte, že autu před vámi blikla brzdová světla, ale zjevně nezpomaluje, buďte ve střehu.

Někdy šetří, někdy ne

Tempomat udržuje zvolené tempo, což je komfortní, bezpečné a na rovných úsecích i velmi ekonomické. Jeho snaha udržet konstantní tempo má však i stinné stránky. Při jízdě do dálničního stoupání se snaží za každou cenu držet nastavenou rychlost. Zvláště pokud máte slabší auto, jednotlivé stoupání často absolvuje s “plynem na podlaze” (při klesání zase brzdí, i když by nemusel a zbytečně tak maří drahou kinetickou energii). Pokud to situace na silnici dovolí, z pohledu spotřeby se vyplatí před stoupáním tempomat vypnout a kopec vyjet tak, abyste nemuseli plynový pedál tlačit hluboko do podlahy (i za cenu mírného snížení rychlosti na vrcholu). Dole kopcem ztracenou rychlost znovu “zdarma” doženete. Ale opakuji, toto dělejte jen když to dopravní situace dovolí, zpomalování a zrychlování na přeplněné dálnici narušuje plynulost a bezpečnost provozu (a zvyšuje nervozitu všech v okolí).

Když vám záleží na spotřebě, vyplatí se s tempomatem pracovat a při dojezdu k pomalejšímu vozidlu adaptivní tempomat dočasně deaktivovat (ještě předtím, než sám začne brzdit). Vy tak “doplachtíte” k pomalejšímu autu a v momentě, kdy se opět zařadí do pravého jízdního pruhu, můžete tempomat opět aktivovat a plynule zrychlovat. Právě adaptivní tempomaty jsou známé svým velmi pozvolným zrychlováním až několik sekund od momentu, kdy zaregistrují volný jízdní pruh před autem. Pokud má řidič aktivován jízdní režim “ECO”, bývá automatické zrychlování velmi vlažné, což zbytečně zdržuje okolní provoz. Včasnou deaktivací a opětovným manuálním zapínáním adaptivního tempomatu tak dokážete nejen zlepšit spotřebu vašeho auta, ale také zvýšíte bezpečnost dálničního provozu.

Jak používat tempomat (praktické tipy)

– předvídejte a sledujte okolní provoz (za každých okolností)
– dbejte na to, aby byl radar adaptivního tempomatu čistý
– při rozsvícených brzdových světlech auta před vámi zbystřete
– “pracujte” s tempomatem (pokud je třeba, dočasně ho vypínejte), snížíte tím dálniční spotřebu vašeho auta

Pokud máte další tipy, jak “zefektivnit” práci tempomatu, případě zkušenosti z praxe s jeho používáním, pište do diskuse pod článkem.

.

« »