1659335125-tesla-gigafactory

Tesla má vážné problémy s kvalitou výroby v německé továrně: Nepomohla ani odstávka

1. 8. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Elon Musk nedávno přiznal, že nová továrna v německém Grünheidu na okraji Berlína, která byla spuštěna teprve před pár měsíci, je jako „gigantická spalovna peněz“. Chtěl tím říci, že momentálně je provoz tohoto podniku ve značné ztrátě, podle něj však za problémy může nedostatek bateriových článků a narušení dodavatelských řetězců kvůli uzavřeným čínským přístavům. Musk si samozřejmě nevymýšlí, neřekl však celou pravdu. Německá Gigafactory má totiž také obrovské problémy s kvalitou.

Přestože Gigafactory Berlin-Brandenburg nebyla v provozu ani čtyři měsíce, situace zašla tak daleko, že si v červnu vyžádala nucenou, téměř dvoutýdenní odstávku. Oficiální důvod? „Optimalizace pracovních procesů“.

Podle webu Teslamag.de se automobilka tímto eufemistickým výrazem pokusila zamaskovat fakt, že jeden z obřích lisů produkující segment zadní části rámu Modelu Y (Tesla těmto strojům říká Giga Press) vyráběl až šedesát procent zmetků.

Téměř dvě třetiny karoserií kvůli tomu končilo ve šrotu, který se hromadil v okolí továrny a přistavených kontejnerech, přičemž medvědí službu udělali Tesle její fanoušci, kteří si zmetky začali fotit a zveřejňovat na sociálních sítích.

Po červnové odstávce mělo být všechno jinak. Výroba se měla po „optimalizaci“ a ladění upřesnit, zdá se ale, že to není tak jednoduché. Lis sice funguje lépe, ale míra výroby zmetků klesla jen asi o deset procentních bodů. Což znamená, že momentálně končí v kontejnerech na šrot „jen“ asi polovina všech vyrobených karoserií.

Tím ale starosti techniků v Grünheidu nekončí. Tesla momentálně v Německu vyrábí Model Y výlučně ve verzi Long Range, na začátku však z linky sbíhaly výkonné verze Performance. Ty dnes zaměstnanci, respektive zákazníci tak brzy neuvidí. Důvodem jsou nějaké blíže nedefinované problémy se silnějšími pohonnými jednotkami.

Navzdory problémům jsou ambice Tesly na domácím hřišti Volkswagenu značné. Do října by měla produkce stoupnout na 600 aut za den, kvůli nedostatku zaměstnanců však mají výrobní pásy fungovat jen přes týden, takže zatím mluvíme o 3000 vozech za týden. Po novém náboru naplánovaném na srpen až říjen by měla Gigafactory poprvé najet na třísměnný provoz, otázkou ale je, kdo a kdy vyřeší fakt, že polovina karoserií jsou stále zmetky.

.

« »