bmw-x4-m-competition-9

Test BMW X4 M Competition: Zboří vám předsudky o SUV

9. 11. 2019 • BMW, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 95%

BMW X4 M Competition je fantastické auto, které boří mýty o tom, že SUV nemůže být sportovní, a tak i fungovat. Relativně velké a prostorné auto vám nabídne nevšední řidičské zážitky, hravost, absurdní dynamiku a ještě se můžete vydat na polní cestu. Díky lehkému šestiválci na přední nápravě je rozhodně nejagilnější ze všech svých konkurentů. V zatáčkách tedy bude bojovat zejména s Alfou. AMG a SVR jsou rychlejší v přímce a také charakternější díky osmiválci pod kapotou. Záleží, co preferujete, ale jedno je jasné. Na trhu jsou čtyři SUV, která si právoplatně zaslouží přídomek sportovní. Jízda v nich vás zcela uchvátí.

Verdikt:

Rychlý SUV? Asi si nedokáži představit více opovrhovaný automobilový segment v očích pravověrných benzínových hlav. Jenže pozor, také je to kategorie plná stereotypních předsudků. Takové auto přece nemůže fungovat v zatáčkách, je těžké, neohrabané a vlastně úplně k ničemu. No a pak se v něčem podobném svezete a jdete se stydět za roh. Už loni mě vyvedl z omylu brutální AMG GLC 63 S Coupé a Alfa Romeo Stelvio QV. Obě auta fungují až nepochopitelně skvěle a vůbec nic na tom nemění, co si o kategorii SUV myslíte. K úplnému prozření mě ale dovedl až letos Jaguar F-PACE SVR, se kterým jsem absolvoval slavnou Route Napoleon a ani na okamžik nechtěl sedět v ničem jiném.

Když tedy BMW představilo dvojici kompaktních crossoverů s přídomkem M, vůbec jsem nepochyboval, že to budou parádní auta. Spíš mě zajímalo, o kolik budou lepší než zmíněná konkurence, pokud vůbec. Tak či onak, X3 a X4 M jsou realitou.

10

Oba vozy mají zbrusu nově vyvinutý třílitrový řadový šestiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, jež je naladěn na 353 kW (479 koní) a točivý moment 600 N.m, dostupný v širokém pásmu od 2600 do 5600 otáček. Tento motor se dostane i do nové M3 a je ještě brutálnější než jednotka S55. Kdo zažil, ví, že tvrdší motor je opravdu hodně těžké si představit. Motor nemá nic společného s jednotkou v nedávno testované X4 M40i a poznáte to hned, o tom ale až za chvíli.

Spárován je výhradně s osmistupňovým automate. Komu by taková síla nestačila, může si připlatit 230.334 korun za M Competion Paket. Jeho součástí jsou nejen 21palcová kola, kožené čalounění, M sportovní sedačky nebo M sportovní výfukový systém, ale především posílení výkonu motoru na 375 kW (510 koní). Točivý moment 600 N.m je pak v tomto případě dostupný v širším pásmu, od 2600 do 5960 otáček. Maximálka je pak nastavena na 280 km/h a v případě doobjednání balíčku M Driver’s Package poskočí na 284 km/h. Jenomže zrychlení? „Standardní“ verze, i díky 8stupňové převodovce Steptronic, zdolá metu 100 km/h za 4,1 sekundy. Competition pak dokáže stáhnout další desetinu. Pro srovnání, GLC 63 S to umí za 3,8 vteřiny. To však umí jet maximálně omezených 250 km/h.

8 5

Pokud jste v poslední době zabrousili do některého z nových BMW, tak jistě víte, že schopnosti v zatáčkách patří u většiny těchto modelů k naprosté špičce. Inženýři se při vývoji zaměřili samozřejmě také na podvozek. Vyztuženy byly torzní příčky i ramena na obou nápravách, přičemž zadní náprava se dočkala ještě významnějších úprav speciálně pro potřeby těchto modelů, které citelně zamezují náklonům karoserie. Vpředu pak najdeme obří kotouče s vnitřním chlazením o průměru 395 mm, vzadu jsou 370 mm. Všimněte si, že poměrově blízká velikost obou kotoučů automaticky prozrazuje také velmi dobré vyvážení. Standardem je zadní aktivní M diferenciál (ano, SUV se špérou!), adaptivní M zavěšení, a aby těch M nebylo málo, tak je součástí základního balíčku také speciální řízení se zrychleným proměnným poměrem a lepší zpětnou vazbou.

12

Mimo motor je nejdůležitějším M prvkem speciální pohon všech kol M xDrive. S klasickým pohonem všech kol od BMW nemá mnoho společného, jedná se totiž o shodný systém, kterým disponuje nová M5, jen s jinými pouzdry a nápravami. To také znamená, že ve výchozím nastavení jde veškerý výkon na zadní kola, dokud není detekován prokluz přední nápravy. Razance zásahu se liší v závislosti na režimu pohonu a nastavení kontroly trakce. Čím agresivnější je nastavení, tím méně asistence přední nápravy při jízdě získáte. Na rozdíl od pohonu v M5 nemůžete využít pohon jen té zadní nápravy, i tak je X4 M neuvěřitelně přetáčivá a zábavná.

Kombinace těchto prvků dala vzniknout opravdu přesvědčivému autu, které umí mnohým zhroutit představu o velkých špatných SUV. Nejprve vás dostane svým motorem, který je až neskutečně plynulý a jeho výkon graduje s každou otáčkou, jakoby snad ani neměl přeplňování. Jenže má, což poznáte na okamžitě dostupné síle. Skvělá je i odezva na plynový pedál a chuť motoru běžet do otáček. Vážně, tato jednotka je mnohem lepší než ta starší v odcházející M4. Takto delikátní přeplňovaný motor budete jinde hledat jen stěží. AMG má sice více krouťáku a charakteru díky osmi válcům a vyššímu objemu, jenže motoru chybí obdobná lahodnost. AMG je kladivo, X4 M spíše skalpel. Bohužel BMW nedosahuje takových zvukových kvalit a nepomůže tomu ani příplatkový M výfuk s aktivní klapkou, kterou můžete ovládat pomocí tlačítka na středovém tunelu. Instalace filtru pevných částic si vybrala svou daň.

7 6

Teď si určitě říkáte, no jo, rovně to umí každé auto s takovým stádem pod kapotou. Jenže pozor. X4 M mě šokovala zejména tím, že umí fungovat i v zatáčkách a to navíc velmi přesvědčivě. Řízení je na dnešní poměry velmi komunikativní, tuhé a strmé. Auto na něj okamžitě reaguje a zcela popírá svou váhu a fakt, že se jedná o SUV. Jde vodit na milimetry přesně.

Karoserie se díky geniálnímu podvozku navíc vůbec nenaklání a vůz se s chutí vrhá do oblouku. Tam zůstává dlouho neutrální, stačí ale neopatrně přidat a zažijete horké momenty. Takto přetáčivou bestii byste od obdobného auta nečekali. Tendenci házet zadkem má i při akceleraci v přímém směru, stačí aby se zhoršili adhezní podmínky. Za těch ideálních ale platí, že je trakce obří a pak přechází do nedotáčivosti, pokud přeženete nájezdovou rychlost. Další zajímavý fakt je, že X4 M umožňuje plnou deaktivaci stabilizačního systému. Není pak problém toto SUV vodit bokem a jde to poměrně snadno, protože sladění všech prvků je na jedničku. Ano, opravdu píši o driftování s crossoverem, svět se zbláznil, příjemně zbláznil!

4 3

S autem jsem si dal i několik horských úseků a pokaždé zůstal udiven. Musel jsem to jet několikrát za sebou, protože jsem dlouho odmítal uvěřit tomu, jak ochotně a agilně se X4 M Competition vlásenkami proplétala. Okamžitě se stočí čumákem dovnitř, vykrouží oblouk a na apexu pohodí zadečkem do strany, aby v powerslidu opustila zatáčku a katapultovala vás do dalším. Wow! Připočtěte k tomu dokonalou práci automatické převodovky M Steptronic, která řadí extrémně rychle a dle navoleného režimu (intenzitu si můžete navolit přímo na hlavici voliče) umí nasimulovat pořádné cuknutí při přeřazení. Slušně pracují i brzdy, které mají adekvátní účinek a jdou citlivě dávkovat. Pochvala směřuje i směrem k fantastickým sedadlům skořepinového formátu. Ideálně drží tělo a navíc jsou i komfortní.

Toto relativně nenápadné auto tak umí udělat opravdové divy a překvapit okolní provoz. Nebýt výrazné cihlové barvy a čtyř koncovek výfuků, málokdo by poznal rozdíl mezi klasickým M paketem. Jasně, nárazník opravdového Mka má nasávací otvory ještě větší, prozradí jej také obří brzdy, vystouplé blatníky nebo decentní odtrhová hrana na víku kufru. I tak se jedná o spíše decentně pojatou proměnu. Uvnitř se změny týkají především sedadel, voliče převodovky a několika plaketek a dekorů.

2 1

Teď ty stinnější stránky. Proměnou v Mko utrpěl komfort. Není to nesnesitelné, ale i v komfortním režimu podvozku je vůz ve městě dost tvrdý. Někoho může iritovat adekvátní spotřeba, která se při ostré jízdě pohybuje kolem 20 litrů, kombinovaně pak většinou kolem 13. Ve městě počítejte zhruba s 18 litry. Z auta také není moc vidět směrem dozadu, za což může zkosená střecha. Někdo nemůže vystát design modelu X4, to je však subjektivní vjem. Řešením může být X3 M, která má klasičtější tvary, je praktičtější a jde z ní něco vidět. Navíc je i levnější.

9

Celkově je X4 M Competition fantastické auto, které boří mýty o tom, že SUV nemůže být sportovní, a tak i fungovat. Relativně velké a prostorné auto vám nabídne nevšední řidičské zážitky, hravost, absurdní dynamiku a ještě se můžete vydat na polní cestu. Díky lehkému šestiválci na přední nápravě je rozhodně nejagilnější ze všech svých konkurentů. V zatáčkách tedy bude bojovat zejména s Alfou. AMG a SVR jsou rychlejší v přímce a také charakternější díky osmiválci pod kapotou. Záleží, co preferujete, ale jedno je jasné. Na trhu jsou čtyři SUV, která si právoplatně zaslouží přídomek sportovní. Jízda v nich vás zcela uchvátí.

Plusy

– Motor a dynamika
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Pohon všech kol preferující zadní nápravu
– Hravost
– Zpracování interiéru
– Převodovka
– Řízení
– Brzdy
– Skvělá sedadla

Minusy

– Tuhé naladění podvozku
– Záludnost za deště
– Špatný výhled z vozu dozadu
– Menší palivová nádrž
– Vysoká spotřeba
– Slabší zvukový projev

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz