ford-focus-active-ecoboost-hybrid-4

Test Ford Focus Active EcoBoost Hybrid

15. 9. 2022 • Elektrifikované vozy, FORD, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 85%

Podvozek: 100%

zpracování: 90%

Praktičnost: 90%

Fordu Focus kombi patří v řadě ohledů mezi nejlepší rodinné kombíky na českém trhu. Nabízí skvělé jízdní vlastnosti, prostorný a promyšlený interiér i velmi dobrý poměr ceny a výbavy.

Verdikt:

Nedlouho po modernizaci menší Fiesty se Ford pouští i do vylepšení hatchbacku a kombi Focus. I zde se automobilka činila po všech stránkách. Focus přináší novinky zvenku, v kabině i pod kapotou. Změny pro Focus ST, opět jakožto hot-hatch i ostrý kombík, jsme přinesli v samostatném článku.

Po stránce designu přináší modernizace Focusu obdobná vylepšení jako v případě menší Fiesty. Logo Fordu se přestěhovalo do nové mřížky chladiče, nové je osvětlení vpředu (full-LED standardně, adaptivní ve vyšších výbavách) i vzadu (LED ve vyšších výbavách) a přepracovány byly také nárazníky. Obecně pak Ford hleděl na ještě zásadnější odlišení jednotlivých verzí Titanium, ST-Line a Active. Rozšiřující sady výbavy X a Vignale zůstávají v nabídce.

ford-focus-active-ecoboost-hybrid-7 ford-focus-active-ecoboost-hybrid-25

Uvnitř je Focus vylepšen novou generací infotainmentu SYNC 4 s 13,2palcovou obrazovkou. Nyní nabízí cloudovou navigaci, hlasové ovládání rozumějící běžné řeči, aktualizace na dálku (tzv. over-the-air) a bezdrátovou podporu rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Z nových asistentů lze zmínit třeba aktivní asistent mrtvého úhlu, který vedle upozornění na vozidlo ve vedlejším pruhu umí případně i zasáhnout do řízení a odvrátit srážku.

ford-focus-active-ecoboost-hybrid-13 ford-focus-active-ecoboost-hybrid-14

Focusu kombi zůstává objem kufru 635 litrů (max. 1653 litrů), samotné uspořádaní a praktičnost ale Ford dále vylepšuje. Vzadu tak najdete nový koberec, který se snadněji čistí (dříve pouze ve výbavě Vignale), a pro drobné předměty je zde nová boční síťka. Lepší osvětlení kufru teď zajišťují dvě LED světla. Nastavitelná podlaha má nyní středový kloub, takže ji lze složit a vytvořit z ní vertikální stěnu, která rozdělí zavazadelník na dva samostatné oddíly. Nakonec má zavazadelník i tzv. „vlhkou“ zónu s vloženou rohoží, určenou pro odkládání vlhkého oblečení či deštníků. Přibyl také instruktážní štítek s diagramy znázorňujícími různé možnosti uspořádání kufru.

ford-focus-active-ecoboost-hybrid-3

I pod kapotou najdete řadu změn. Mild-hybridní tříválec 1.0 EcoBoost Hybrid (92 kW/125 k; 114 kW/155 k) je nyní kromě šestistupňové manuální převodovky dostupný také se sedmistupňovou dvouspojkovou skříní Powershift. Nechybí pak i jeho varianta bez elektrifikace (92 kW/125 k) s manuální převodovkou. Nakonec zůstává v nabídce i vznětový motor 1.5 EcoBlue (88 kW/120 k), který je možné stejně jako doposud kombinovat s manuálním šestikvaltem nebo osmistupňovým automatem.

Pokud nepočítáme sportovní verzi ST, měli jsme pod kapotou aktuálně nejsilnější možný motor pro Ford Focus. A je trochu smutné, že jde o litrový benzinový tříválec. V našem případě s maximálním výkonem 114 kW, s drobnou podporou elektřiny prostřednictvím mild-hybridního ústrojí a v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou Powershift. Ten samý motor lze mít i s manuálním řazením. Ford pro Focus nabízí ještě slabší verzi motoru 1.0 EcoBoost s 92 kW výkonu, u níž si lze vybrat, zda půjde o mild-hybrid, nebo ne. U testované verze 114 kW je mild-hybrid vždy. Pozoruhodná je jeho dynamika měřená sprintem z místa na 100 km/h za 8,6 sekundy! I v praxi působí tříválec velmi svižným dojmem. Ochotně se nechává vytáčet do otáček a velmi dobře se s ním předjíždí.

ford-focus-active-ecoboost-hybrid-22

Rovněž normovaná spotřeba 5,6 litrů vypadá na papíře velmi příznivě a dá se jí v praxi dosáhnout. Více než u jiných motorů tady ale záleží na stylu jízdy. Při ustálené rychlosti 90 km/h jsme dosáhli dokonce neuvěřitelně nízké průměrné spotřeby lehce nad čtyři litry benzinu na 100 km! Dálničních 130 km/h odebere při ustálené jízdě z nádrže průměrně kolem 6,5 l benzinu na 100 km, což je stále pěkné číslo. Můj průměr na konci testu činil při hodně svižné jízdě s polovičním obsazením auta 7,5 l. Řidič si zkrátka musí vybrat, jestli chce s motorem 1.0 EcoBoost jezdit úsporně, nebo svižně. A motor mu může splnit pouze jedno z těchto dvou přání, nikdy obě najednou.

Nevýhodou maloobjemového motoru je jeho citlivost nejen na styl jízdy, ale také na naložení auta. S vyšší hmotností se jeho dynamika hodně otupí a spotřeba roste. Ideální není ani projev litrového tříválce. Už na volnoběh řidič slyší nepříliš libý zvuk a vnímá vibrace. V běžných otáčkách se projev motoru uklidní, v těch nejvyšších hlasitě drnčí, což ale působí docela sportovně.

Nejméně spokojen jsem byl ze spolupráce s převodovkou Powershift. Elektřina v mild-hybridním systému se sice snaží její neplynulost trochu vyhladit, ale úplně se jí to nedaří. Zejména při šlápnutí na plyn před předjížděním jsem měl pocit poměrně dlouhé prodlevy. Naopak start z místa z křižovatek byl velmi svižný a bezpečný.

ford-focus-active-ecoboost-hybrid-1

Pobyt na palubě nám zpříjemňoval prémiový interiér Vignale. Kabina Fordu Focus je prostorná a promyšlená, škoda jen, že reálně pouze čtyřmístná, protože místo uprostřed ve druhé řadě lze považovat výhradně za nouzovku. Zavazadlový prostor čtvrté generace Focusu kombi už není na rozdíl od předchozích generací jeho slabinou, ale naopak silnou stránkou. A to nejen co do objemu, ale zejména do praktičnosti. Z chytrých řešení bych vyzdvihl třeba plastový “lavor” v části kufru na odkládání mokrých a špinavých věcí, nebo velmi snadné vyjmutí rolety kufru z jejího uložení pomocí poutka.

ford-focus-active-ecoboost-hybrid-19 ford-focus-active-ecoboost-hybrid-18

Testovaná výbava Active se inspirovala vozy SUV, s čímž souvisí i vyšší světlá výška (vzdálenost podvozku od země) a upravená charakteristika tlumičů. Bohužel na rozdíl od Škody Octavia Scout či VW Golf Alltrack nelze mít Focus Active s pohonem všech kol, což jeho terénní schopnosti dost omezuje. Jeho podvozek se standardně montovanou víceprvkovou zadní nápravou jízdními kvalitami jen těžko hledá mezi rodinnými kombíky konkurenci. Auto umožňuje projíždět zatáčky velmi rychle a zároveň velmi pohodlně. Ačkoli jde o dlouhé vozidlo s pohonem pouze přední nápravy, konstruktérům se podařilo eliminovat nedotáčivost na minimum. Kombík se ochotně vrhá do zatáček všech poloměrů a umožňuje i s litrovým motorem až nečekaně sportovní jízdu.

Radost z jízdy ale nespočívá pouze v tom, že si ji může užít sportovně založený řidič. Naladění tlumičů je totiž zároveň velmi komfortní a podvozek skvěle filtruje všechny typy nerovností. Testované auto bylo obuté do pneumatik 215/50 R18, které mi připadaly jako ideální rozměr. Nejlevnější verze však vyjíždí na mnohem menších šestnáctkách (205/60 R16) a standardem terénní verze Active jsou sedmnáctky (215/50 R17).

ford-focus-active-ecoboost-hybrid-28

Testované auto vykazovalo skvělý komfort i na nezpevněných cestách. Tlumiče jsou totiž na rozdíl od některých konkurentů naladěné tak, že houpání auta tlumí, nikoli podporují, takže poskytují posádce pohodlí a řidič má nad vozem kontrolu i při rychlé jízdě. Auto je za všech okolností čitelné a předvídatelné.

Skvělému podvozku zdárně sekunduje i řízení. Není sice naladěné tak plynule jako u kombíků z koncernu Volkswagen, ale jeho charakteristika s drobnou vůlí kolem středové polohy a vyšší strmostí při větším zatočení podporuje sportovní choutky. A nejlepší na tom všem je, že řidič nepotřebuje u Focusu k dosažení skvělého dojmu z jízdních vlastností přepínat mezi jízdními režimy. Už ten standardní je naprosto vyhovující pro všechny typy jízd.

ford-focus-active-ecoboost-hybrid-9

Fordu Focus kombi patří v řadě ohledů mezi nejlepší rodinné kombíky na českém trhu. Nabízí skvělé jízdní vlastnosti, prostorný a promyšlený interiér i velmi dobrý poměr ceny a výbavy. Verze Active navíc díky oplastování ve stylu SUV umožňuje bezpečnější zdolání lehčího terénu.

Největší slabina vozu spočívá v úzké nabídce motorů. Když nepočítáme sportovní verzi ST, tak jedinou možnost představuje benzinový litrový tříválec 1.0 EcoBoost, který sice vůbec není špatný, ale pro spoustu českých řidičů principiálně nepřijatelný. V ceníku ještě zůstává čtyřválcová naftová patnáctistovka, ale ta je drahá a zřejmě z nabídky brzy vypadne. Z dalších negativ bych zmínil zvlášť u verze Active chybějící pohon všech kol a nepříliš plynulou spolupráci motoru 1.0 EcoBoost s automatickou převodovkou Powershift.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz