ford-mustang-california-special-2022-27

Test Ford Mustang California Special: Peprná limitka

7. 9. 2022 • Exkluzivní testy, FORD, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 90%

Podvozek: 95%

Zpracování: 90%

Radost z jízdy: 100%

Jasně, Mustang stále není plnotučné sportovní auto. Na to je dost těžké a hrubiánské. Je to spíše cruiser plný testosteronu a pořádného chlapského charizma.

Verdikt:

Současná generace Mustangu je první, kterou si můžete oficiálně koupit v Evropě a navíc se stále jedná o vůbec nejprodávanější sportovní auto na světě. Bojuje plnotučným pohonným ústrojím a také cenou. Za loňský rok si ho dle statistik SDA pořídilo v Česku 179 zákazníků, což je na daný segment opravdu skvělé číslo. Koukáte po Fordu Mustang, ale chcete něco trochu víc speciálního? Paket California Special stojí pár desítek tisíc a nabídne solidní množství zajímavých prvků. Do Evropy se jich dostane jen tisíc, do Česka pak jedenáct.

ford-mustang-california-special-2022-7 ford-mustang-california-special-2022-23

Toto označení znalcům historie modelu určitě něco říká, odkazuje totiž na stejnojmennou verzi z roku 1968, a to třeba černou mřížkou chladiče, emblémy GT/CS, bočními pruhy a nápisem California Special. Paket je dostupný pouze pro motorizaci GT a to jen ve variantě Convetible, tedy kabriolet. Přední spoiler, nástavce prahů, zadní difuzor a 19palcová kola jsou lakovány šedým odstínem Carbonised. Uvnitř se výbava vyznačuje čalouněním syntetickým Velurem Miko s červeným kontrastním prošíváním. Samotná sedadla pak disponují funkcemi vyhřívání i ventilování. Dalším rozdílem jsou také rohože s červeným prošíváním a nápisem nebo hliníkový dekor na palubní desce.

California Special je v Americe důležitou součástí historie Mustangu a symbolizuje mnohé z toho, co Mustang pro veřejnost znamená: požitek z jízdy a svobodu volných silnic. Tyto ideály rezonují také u evropských automobilových fanoušků, proto je na čase, aby i zdejší zákazníci měli možnost poznat jedinečnou kombinaci stylu, dynamiky a řidičské radosti, kterou California Special přináší. Nabídka devíti odstínů laku karoserie obsahuje i výraznou modrou Grabber a oranžovou Cyber. Kontrastní černou střechu lze složit za pouhých osm sekund.

ford-mustang-california-special-2022-30

Testovaný model byl vyveden v barvě Cyber, která autu neskutečně slušela. Mustang GT/CS už od pohledu vypadá drsně: Dlouhá kapota, široká karoserie a na zádi čtveřice koncovek výfuku s působivým průměrem 114 mm. A ty dělají slušný randál, ale o tom později…

Interiéru dominuje černá barva, kterou rozbíjí jen kontrastní červené doplňky. Kokpit současného Mustangu po faceliftu je jinak velmi povedený. Zpracování je kvalitní a design líbivý. Nechybí ani digitální kokpit za volantem a moderní výbava. Líbí se mi odkaz na původní model v podobě naznačené druhé kapličky u spolujezdce, kde je také plaketa speciální edice California Special Posed je výborný, interiér prostorný (ale jen pro cestující vepředu) a celkově se zde člověk cítí velmi dobře.

ford-mustang-california-special-2022-13 ford-mustang-california-special-2022-16

A co ta technika? Pod kapotou se stále nachází atmosféricky plněný vidlicový osmiválec s pětilitrovým objemem o výkonu 331 kW (450 k) a točivém momentu 529 Nm. V kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou s funkcí automatického dorovnávání otáček při podřazování, akceleruje Mustang California Special z klidu na 100 km/h za 5,1 sekundy. Rozhodne-li se zákazník pro 10stupňovou samočinnou převodovku, zkrátí se akcelerace 0-100 km/h na 4,8 s.

Automatická převodovka je zároveň jedním z technických celků, na jejichž fungování má vliv volba jízdního režimu. K dispozici jsou módy Normal, Sport, Závodní okruh a Mokro/Sníh, které promění charakter vozu podle přání řidiče, ať už zrovna jede po Route 66 nebo po D1. Aktivní výfuková soustava s funkcí „hodného souseda“ umožňuje naprogramovat denní doby, v nichž má vůz po nastartování tišší zvukový projev.

ford-mustang-california-special-2022-33

Přilnavost v zatáčkách a záběr pneumatik zlepšuje sériově dodávaný samosvorný diferenciál, popřípadě i na přání nabízené tlumiče MagneRide. Jejich tlumící účinek je regulován elektronicky ovládanou kapalinou na základě informací ze senzorů, které monitorují aktuální provozní situaci tisíckrát za sekundu.

Mustang je pořád chlapácké auto a o tom vás přesvědčí hned po nastartování, kdy čtveřice obřích výfuků zaštěká a ustálí se na opravdu hlasitém volnoběhu. A to vůz startuje v normálním módu klapek. Ten si můžete volit po stisknutí tlačítka s koníkem na volantu. Můžete zvolit třeba tichý mód, abyste ze svých sousedů neudělali nepřátele číslo 1. Nebo režim závodní trať, který klapku otevře naplno a pak se děje zvěrstvo. Takto sytý, hutný a burácející zvuk je dnes opravdovou raritou, natož u auta určeného i pro evropský trh. Za poslední měsíce jsem testoval spoustu osmiválců německé i japonské produkce a žádné z nich se Mustangu svým zvukovým projevem ani neblížilo. Natož, když se rozjedete a dáte Mustanogovi napít, to se pak dějí věci. Od burácení až po ječení osmiválce ve vysokých otáčkách… Jo, zvuk tohoto koně je opravdu velmi návykový a skvostný. Navíc se sundanou střechou je to mnohem intenzivnější něž u varianty coupé.

ford-mustang-california-special-2022-19

Což platí i pro samotný motor, který nemůže mít už více atmosférické chování. Pokud bych měl srovnávat s podobně velkým kabrioletem, který ještě dnes u nás koupíte s atmosférou, bude to Lexus LC 500. Jenže tam je motor naladěn, aby ze sebe vydal to nejlepší vždy a jeho výkon narůstá dost lineárně. To Mustang na to jde úplně naopak. Jeho reakce jsou sice rychlé, do přibližně čtyř tisíc otáček toho ale zase tolik nepředvede.

Jenže jakmile překoná 5000 ot./min, působí jako by ho někdo polil živou vodou a vás kopnul někdo do zad. A k omezovači otáček pak letí ručička otáčkoměru hodně rychle, motor ze sebe navíc ždímá ještě víc a točit můžete až 7.000 otáček. Podobně se kdysi chovala atmosférická BMW se systémem Vanos nebo třeba Hondy s VTEC. Motor v Mustangu je opravdový klenot a budete ho milovat. Co spotřeba? Paliva natankujete jen 60 litrů. Když budete jezdit normálně, počítejte asi s 12 l/100 km, já jsem testovací týden po svižnějších kilometrech zakončil s průměrem necelých 16 l/100 km, což vlastně není vůbec špatné.

ford-mustang-california-special-2022-3

Testovaný kůň byl vybaven desetistupňovým automatem, ke kterému mám pár věcí. Začneme tím pozitivním. Řadí hladce a rychle. Jenže také řadí až moc. Deset převodových stupňů je prostě hodně a při delší jízdě vás neustálé řazení převodovky oběma směry začne štvát. Ano, stejný počet převodů má i zmíněný Lexus LC 500, ale tams e převodovka chová inteligentněji.

O amerických autech stále platí předsudky, že umí jezdit jen rovně a nebrzdí. No, brzdy Brembo vás vyvedou z omylu při prvním brzdění a podvozek po první zatáčce. Je sice dost tuhý, ale zvládá dobře filtrovat nerovnosti a nemlátí. Také má rád zatáčky a agilita celého auta mě dost překvapila. Vůbec nepůsobí přerostle, těžce nebo neohrabaně. Na silnici drží skvěle, kola se asfaltu skoro nepustí a mechanického gripu v zatáčkách má přebytek. Urvat auto do driftu nedá příliš práce.

ford-mustang-california-special-2022-9

Také řízení je skvělé, i když poměrně dlouhé. Jde však velmi ztuha už v klasickém režimu, v tom sportovním pak ztuhne ještě více a vyžaduje pevnou ruku. Dokonce lze cítit i zpětnou vazbu od předních kol. Příjemné! Jasně, Mustang stále není plnotučné sportovní auto. Na to je dost těžké a hrubiánské. Je to spíše cruiser plný testosteronu a pořádného chlapského charizma.

Výbava je dostupná v rámci paketu a vyjde vás na 52.000 Kč. Jak již bylo uvedeno, je to příplatek pouze pro verzi se stahovací plátěnou střechou a pouze pro základ GT. Samotné auto pak stojí 1.599.900 Kč s šestistupňovým manuálem či 1.659.900 Kč s desetistupňovým automatem.

Plusy

– Motor a dynamika
– Zvuk
– Převodovka
– Podvozek
– Brzdy
– Image a design
– Cena

Minusy

– Vysoká váha
– Spotřeba

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz