mitsubishi-lancer-x-13

Test ojetiny Mitsubishi Lancer X. Zapomenutý vůz s odzbrojující spolehlivostí

10. 8. 2019 • Novinky, Ojeté vozy

Lancer je legenda odchovaná na těžkých zkouškách závodů rally. Verze Evolution jakékoli generace je snem většiny nadšenců do řízení. Trochu jinak to měla poslední generace s označením X, který už prý nebyla tak hardcore. V pořadí desátá inkernace tohoto fenoménu vsadila na ostrý design a poprvé také na globální platformu, kterou sdílela s jinými modely. Mitsubishi muselo začít šetřit a na autě to šlo poznat. Je tedy obyčejný Lancer, tvářící se jako Evo, dobrou volbou na trhu ojetin?

Pokud hledáte spolehlivost, tak jednoznačně je. Tento přehlížený diamant, o který v naší zemi v bazaru nikdo ani nezavadí, má totiž téměř neprůstřelnou pověst. Možná je až škoda, že většinu lidí ani nenapadne při zvažování ojetého vozidla na poli kompaktních sedanů či hatchbacků. Poslední generace modelu Lancer vyjela v roce 2008 ve verzích sedan (pojmenovaná Sportsedan) a pětidveřový hatchback, který nese označení Sportback. Kombík se nevyráběl, přestože předchozí řada jej nabízela. Kdo chce tedy praktičtější karosářské provedení, většinou volí hatchback, který lze podobně jako kombi v případě potřeby naložit až po střechu a navíc jeho kratší záď usnadňuje manévrování při parkování.

7

Design s vévodící opačně skloněnou mřížkou chladiče a rovnými boky známe ze studie Koncept-X a sériový model takto definované tvary převzal téměř bezezbytku. Úspory a mezifiremní kooperace se pochopitelně dotkly i Lanceru, který byl postaven na platformě Project Global. V rozporu s trendem “jedna platforma = jeden segment”, používá dnes tuto platformu Mitsubishi a Chrysler u širokého spektra vozů několika segmentů, (SUV, osobní vozy segmentu C/D, MPV, sportovní vozy). Platforma byla dosud osazena 12 motory, 6 různými převodovkami, pohonem předních i všech čtyřech kol.

Na palubě poznáváme přístrojovou desku z modelu Outlander, podobné je i minimalistické pojetí ovladačů na středovém panelu. Žádné “komunikační rozhraní“, žádné multifunkční ovladače, jen pár jednoúčelových tlačítek a prajednoduché ovládání klimatizace a autorádia. Dojem kazí pouze výškově nastavitelný volant, a místy až nepříjemně tvrdé výplně dveří.

4 3

Interiér celkově působí obyčejnějším dojmem a i použité materiály by mohly být kvalitnější. Jenže špičkovou kvalitou provedení se vlastně nemohl pochlubit žádný z dosavadních Lancerů, takže i interiér generace vyráběné od roku 2007 je pokrokem. Potěší vcelku dobrý vnitřní prostor, jen vzadu si mohou vyšší cestující stěžovat na nedostatek místa. Lancer přišel na trh nejprve ve verzi sedan, později se objevil i hatchback. Oba patří k větším modelům nižší střední třídy, ale jejich zavazadlový prostor je přinejlepším průměrný. S ostrým Lancerem pojí běžné verze i velmi dobré jízdní vlastnosti. Samozřejmě s verzí Evolution je srovnávat nelze, u ní vstupuje do hry pohon všech kol a pokročilá řídicí elektronika, která dělá pro jízdní zážitky maximum. Běžné verze mají pouze pohon předních kol.

Už základní výbava Lanceru je velmi bohatá, kromě zmiňovaných sedmi airbagů v ní najdeme klimatizaci, kompletní elektrickou výbavu včetně ovládání zpětných zrcátek a další prvky. Druhý stupeň přidává například tempomat a další komfortní prvky. Výbava ojetých vozů je tak velmi solidní.

Trochu za očekáváním zůstávají vzhledem k dynamickému designu motory. Benzinové motory 1,5 a 1,8 litru přitom nepůsobí na první pohled špatně. Výkon 80 a 105 kW nevypadá na papíře špatně, ovšem v praxi je krocen tím, že je dostupný až ve vysokých otáčkách. Svižnější jízda se tak projevuje na vyšší spotřebě. Mnoho nepomohla ani modernizace, při které základní motor povýšil na 1,6 litru a výkon 85 kW, osmnáctistovka má naopak maximum 103 kW, ale lepší průběh točivého momentu.

6

Z hlediska spotřeby i dynamiky běžných verzí je nejlepší turbodiesel s objemem 2,0 litru označovaný jako DI-D. Jde o známý agregát TDI ještě v provedení čerpadlo-tryska z nabídky koncernu Volkswagen a pod kapotou Lanceru se může pochlubit slušnou spotřebou, ale nikoli kultivovaností. Model Evolution je kapitolou samou pro sebe. Její dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec dává špičkových 217 kW a dynamika je opravdu oslňující, stejně jako jízdní vlastnosti a schopnosti projíždět zatáčky opravdu nečekanými rychlostmi.

Z nabízených motorů jsme, díky společnosti AAA Auto, vyzkoušeli zážehový čtyřválec 1.5 MIVEC s výkonem 80 kW. Poměrně lehký agregát s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů vyvážil kombinaci s pouze pětistupňovou převodovkou. Motor jde skvěle za plynem a jediným jeho nedostatkem tedy bude pravděpodobně spotřeba: I když není problém jezdit klidně i za výrobcem průměrně udávaných necelých 8 litrů, sportovní ambice jsou vyváženy až polovičním nárůstem. Žádný rychlík ani silák to není, jeho projev je však příjemný.

1 5

Naopak turbodiesel s výkonem 103 kW, pocházející z produkce VW, je i přes mohutný zátah ve středních i nízkých otáčkách určen přece jen k trochu méně agresivnímu stylu jízdy. Charakteristický bručivý zvuk motoru je utlumen podstatně lépe než u koncernových aplikací, lehké vibrace jsou ale cítit stále. Větší hmotnost motoru také způsobuje výraznější zaklekávání v zatáčkách, naopak mezi výhody počítáme příznivější rozsah apetitu. Kdo chce jezdit úsporně, možná vsadí na benzinový motor v přestavbě na LPG. Nakonec tuto úpravu nabízí i Mitsubishi pro nově zakoupené automobily a na trhu s ojetými vozidly se pár aut v přestavbě na LPG vyskytuje.

Ojetý Lancer ale budou zákazníci kupovat velmi pravděpodobně kvůli podvozku – víceprvková zadní náprava udrží vůz i v absurdních situacích, 4570 mm dlouhý sedan se nevlní a záď neodskakuje. Volant má ostrý převod a vůz skvělý rejd – řízení navíc umožňuje dost přesný kontakt s povrchem, své do celkově pozitivního dojmu vnáší i hydraulický posilovač s příjemně tuhým nastavením. Jízda je velmi příjemná, komfortní a auto stále drží kontakt s vozovkou. Je to přesně ten nádech staré školy, kdy výrobci ještě uměli nastavit auto tak, aby fungovalo v dvojím režimu zcela správně. Podvozek je rychlejší než motor, neposkakuje a přitom je sametově měkký. Paráda!

2

Lancer má asi jediný plošně známý neduh, a to je náchylnost ke korozi podvozku, což je vlastní více japonským vozům poslední dekády. Když si tedy pro Mitsubishi půjdete, nechte si ho zvednout na heveru. Koroze vás nesmí vyděsit, bude však dobré nechat vůz zespodu ošetřit protikorozním nátěrem, který vyjde na osm až deset tisíc. Nepotěší ani vyšší spotřeba paliva benzínových verzí a celkově vyšší ceny náhradních dílů i servisních úkonů. Na druhou stranu dobrá spolehlivost se postará o to, že návštěva servisu nebude nutná příliš často. U verze Evolution je však nutné počítat s opravdu vysokými náklady na provoz.

.

« »

MENU