dsc01461_edited

Test Range Rover P440e: Stále králem?

24. 12. 2022 • Elektrifikované vozy, Land Rover, Luxusní vozy, Novinky, Testy, Videa

Hybridní systém: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 100%

Range rover ve své první generaci v podstatě definoval podobu luxusního SUV. Jeho nejnovější verze opět posouvá hranice a ukazuje, jak elegantně se může snoubit tradice s moderními technologiemi.

Verdikt:

Jak dlouho to je, co vás nějaké auto donutilo se zastavit a zamyslet? Auto tak výrazné, že jste museli přehodnotit své dosavadní zkušenosti a podívat se na svět jinak. Auto, které ctí tradice, ale nebojí se být odvážně revoluční. Nový Range Rover přijíždí a chce změnit vnímání luxusu.

Range Rover páté generace dle slov výrobce symbolizuje příchod nové podoby luxusu. Co si pod tím ale vůbec představit? Dá se to brát i hezky světsky. Něco, na si můžete sáhnout. Něco, co vidíte. A Range Rover skutečně umí zapůsobit. Jemné elegantní linky a exkluzivní materiály. Z tradičního pohledu jde o vybroušený diamant té nejvyšší jakosti. Luxus má ale i jiné podoby než jen to, co pocítíte na vlastní kůži. Jde především o útok na smysly, na ten neměřitelný pocit výjimečnosti. A u auta to samozřejmě začíná u jízdy. Je to souhra více prvků. Schopnost podvozku pohltit nerovnosti je alfou a omegou, ale zároveň by to nemělo připomínat loď na vlnách. Všechny pohyby mají být kontrolované. Range Rover se elegantně vznáší nad silnicí, tak nějak se rozplývá nad jejím povrchem a mírně se pohupuje. Předvádí neuvěřitelný nadhled. A než obyčejnou loď spíš připomíná luxusní jachtu pro vyvolené.

dsc01454_edited dsc01451_edited

Komfort, který umí podvozek vykouzlit, je působivý. Podobně sofistikovanou jízdu vám dopřeje málo aut na planetě. Tento zážitek je možný jen díky moderním technologiím. Pod vámi pracuje na plný úvazek elektronicky řízený vzduchový podvozek s dvouventilovými tlumiči Bilstein, který vás přenese do jiné dimenze. Využívá navíc senzory kolem auta a GPS souřadnice. Dokáže se tak dopředu připravit na profil trati a dokonale se jí přizpůsobí. Zážitek na palubě je díky tomu senzační. Auto se chová vznešeně, navozuje pocit klidu a každá minuta v něm vám připadá jak rekonvalescenční pobyt v lázních.

Komfort by ale neměl být na úkor ovladatelnosti, nechcete houpačky ve stylu šedesátkových limuzín, které sice byly měkké, ale pohyby jejich karoserií nebyly vůbec kontrované. Range Rover využívá aktivních stabilizátorů napájených ze 48V sítě, které vyvinout sílu až 1400 N a zabraňují nechtěným náklonům karoserie. Standardně je taky vybaven řízenou zadní nápravou s natáčením až o 7 stupňů. Díky ní má poloměr otáčení pod 11 metrů. Jen pro představu, Škoda Citigo potřebuje 10. Ve městě nebo v garážích se tak proplétá s lehkostí, jakou by takový gigant neměl být schopný.

dsc01435_edited

Standardem je taky aktivní zadní diferenciál, který umožňuje rozdělovat výkon mezi jednotlivá kola a při dynamické jízdě auto intuitivně stahuje do zatáčky. Díky tomu je i navzdory svým rozměrům agilní a přesný. Tomu pomáhá taky zcela nová platforma, která je o 50% tužší. Ne že bych s ním ale chtěl jezdit rychle. Umí to, ale cítíte, že to nějakým způsobem není správné. Je to aristokrat. A jeho stoický klid se přenáší i na vás. Sám jsem se přistihl, že většinu času jezdím dokonce pod dopravními limity a jen si užívám ten klid a relaxuji. Chvíle strávené na palubě připomínají meditaci. Díky absolutní izolaci od vnějšího světa si připadáte odtržení od veškerých jeho problémů. Čas zde plyne jiným tempem a auto vám dovolí zpomalit.

U správného luxusního auta, by ale měly být jisté smysly ušetřeny. Jestli hádáte sluch, máte pravdu. Klid je základem dobrého mentálního rozpoložení. Těžko byste napsali literární klasiku, když by vám 10 cm od hlavy mlátila sbíječka. Range Rover je vystlán obrovským množstvím tlumících materiálů, každý element auta byl podřízen klidu v kabině. Samozřejmostí jsou dvojitá akustická skla, která jsou tak tlustá, že kdyby mi někdo řekl, že jsou neprůstřelná, budu mu věřit.

dsc01450_edited

Ale ani to automobilce nestačilo. Auto monitoruje hluk zvenčí, snímá i vibrace od kol a využívá hudební soustavu Meridian o výkonu 1600W pro jeden speciální trik. Všech 35 reproduktorů (dokonce i v každé opěrce je jeden) vydávají tóny opačné frekvence a aktivně potlačují hluk. Range Rover je tak uvnitř jedno z nejtišších aut na trhu. Jakmile za sebou zavřete dveře, připadáte si jak v divadle ve chvíli, kdy se zhasne a začne se rozjíždět opona. To je ticho, jako žádné jiné. Je naplněné vzrušením a očekáváním nového zážitku. A vy v tu chvíli slyšíte jen vlastní myšlenky.

Při živém setkání je nový Range Rover skutečně podívaná. Je to gigant. Aby vám bylo jasné o jaký kus auta jde, testované auto bylo obuto do dvaadvacítek a přesto nevypadají velké…a to máme verzi s kratším rozvorem. Range Rover je obdoba Porsche 911 ve světě SUV – za celých padesát let existence se nijak zásadně nezměnil. Jen se svým způsobem neustále zdokonaluje. A za mě je to správně. Jeho tvar je dnes již tak ikonický, že ho stačí zahlédnout na zlomek sekundy a víte, na co se díváte. Působí, jak kdyby byla první generace kámen, který spadl do vody, byl po staletí neustále omílán proudem, až se z něj stal dokonale hladký oblázek. Můžete namítat, že změn není oproti předešlé generaci příliš, ale nějaké revoluce by tady byly spíš na úkor věci.

Design je jednodušší, uhlazený, řekl bych až monolitický. Veškeré linie jsou horizontální a vytváří pocit čistoty. Jsou ale dokonale provázané. Všimněte si linky přes celé auto, kolem oken dokonce chybí těsnění. To je integrováno do dveří, aby nenarušovalo jeho jednolitost. A to, jak se celé auto svažuje a zužuje směrem k zádi, při pohledu zezadu ještě umocňuje pocit, že tohle je ve skutečnosti spíš jachta. V jeho jednoduchosti je síla. Je to podobné, jako když jdete do galerie umění a jste kompletně přehlceni komplikovaností některý děl. Skoro vás unavuje, jak moc se toho děje na jednom místě. A pak se najdete ztraceni před na první pohled nenápadným dílem, které vás zcela pohltí. Komplexnost v jeho jednoduchosti vás vtáhne a vy se nedokážete odtrhnout. Jednoduchý není nudný. Je v tom hloubka, propracovanost, každý tah má smysl a existuje pouze v symbióze s celkem. Range Rover je důkazem, že méně je více.

dsc01439_edited

Nový luxus vyžaduje taky nové technologie. A ty najdete i pod kapotou. Pod označením P440e se ukrývá plug-in hybrid, který kombinuje řadový třílitrový šestiválec a elektromotor o celkovém výkonu  324kW (440k), 620 Nm. Na stovku se dostane do šesti sekund, takže pomalý určitě není. Ale ani ne nijak šokujícím způsobem rychlý. Dá se ale pořídit ještě s výkonem přesahujícím 500 koní. Nemám ale pocit, že bych tady byl ochuzen. Výkonu je stále na rozdávání v každé situaci a u podobného auta mě sprinterské dovednosti nezajímají. Zajímá mě pružnost a kultivovanost. A řadový benzín je hotový samet. Vytáčí se s takovou lehkostí a elegancí. Když k tomu ještě přidáte asistenci elektromotoru o výkonu 105 kW, získáte úžasně pružné ústrojí, které se jemností vyrovná i dvanáctiválci.

Čistě elektricky navíc dokáže jet až 140 km/h. Plug-in hybridů je dnes plno, ale tohle je plug-in jako žádný jiný. Má k dispozici baterii s využitelnou kapacitu 31.8 kWh, což je dle WLTP cyklu dobré na 113 km. Automobilka ale nadšení brzdí a říká, že reálně jde o 88 – líbí se mi upřímnost, že se Range Rover neschovává za nereálně testovací cykly a raději servíruje realitu. Mně osobně se dařilo ujet na elektřinu kolem 100 kilometrů a to už skutečně stačí na většinu denního ježdění. Když dojde na dobíjení, má Range jedno eso v rukávu. Konečně totiž přináší mezi plug-iny rychlo dobíjení a zvládne až 50 kW. Umím si tedy představit, že většinu roku zvládne sloužit jak elektromobil, protože dobýt baterii vám nezabere 3.5 hodiny, jako je v daném segmentu zvykem. Zdá se mi, že plug-in je pro dané auto téměř dokonalý. Skvěle kombinuje výkon, kultivovanost a dobrou spotřebu. A pokud vás ona spotřeba zajímá, vcelku bez problémů jsem se držel kolem sedmi litrů – v SUV co má 440 koní a váží přes 2.5 tuny! Při ježdění na baterie se mi navíc ukázalo, že takový pohon je pro podobné auto ideální. To ticho, okamžité reakce a absence řazení posouvají vychování ještě o kus dál. Jsem skutečně zvědavý na čistě elektrickou verzi, která se představí asi za rok.

dsc01418_edited dsc01429_editedUvnitř se použila stejná formule jako zvenku. Zjednodušit. Vše je stále umístěno horizontálně a palubní deska působí až skoro brutalisticky. Při všem tom zjednodušování se ale nezapomnělo na ergonomii. Vše je na dosah ruky a pro běžné ovládání auta nemusím bojovat s dotykovým systémem. Ten běhá na obrazovce s krásným zobrazením a je zase rychlejší. Stále se ale občas setkáte s trháním. Systém jako takový je ale intuitivní a můžete si nastavit oblíbené dlaždice podle sebe. Taky vítám haptickou odezvu, během jízdy si tak nepomačkáte, co nechcete. Stejně ale asi budete častěji používat CarPlay, které funguje bezdrátově a bezchybně. Systém je samozřejmě aktualizovatelný vzduchem a nejde jen o infotainment. Updaty se týkají všech 70 elektronických modulů a auto se tak bude neustále vyvíjet a zlepšovat.

Druhý displej je v kapličce přístrojů. Podání barev i jemnost displeje patří k nejlepším na trhu. Jednoduše si pomocí čtyřsměrného tlačítka můžete přizpůsobit zobrazení podle sebe. Taky jsem zde ale našel jeden z mála důvodů ke kritice. Ovladač na volantu se nepoužívá dobře. Působí plastově a zmáčknutí nemá dostatečně čitelnou zpětnou vazbu.

dsc01415_edited dsc01416_edited

Zbytek interiéru je ale bez nadsázky mistrovské dílo. Zpracování je pedantsky dokonalé, zvolené materiály jsou ty nejlepší s jakými jsem se setkal. Sklo, dřevo, kůže, hliník – to je prakticky jediné na co tu můžete sáhnout. Dokonce i držáky ve dveřích jsou potažené kůží. A je to první auto, ve kterém jsem kdy seděl, které má potažený i B sloupek kůží až na zem. Sedačky jsou samozřejmě úžasně komfortní. Jde tedy spíš o jakási křesla, perfektně ale sedí k naturelu auta.

I vzadu se budete topit v kvalitě. Každý povrch je potažen jemnou kůží, sedačky poskytují fantastický komfort. Samozřejmě jsou chlazené i vyhřívané a dají se elektricky nastavit. Místa je tu na rozdávání a kufr v základu pobere přes 700 litrů! Tohle je zkrátka dokonalé rodinné auto. A pokud vám bude malé – nezapomínejte, že je tu ještě prodloužená verze, která může mít dokonce sedm sedaček.

Víte ale, co je ultimátní luxusu? Svoboda. Když nejste spoutáni řetězy povinností a může být kde chcete, kdy chcete; a dělat, co vás baví. A Range Rover je úžasným nástrojem svobody. Nejen, že je praktický, nebesky luxusní a přes nerovnosti se přelije jak voda. On ctí svůj rodokmen a nebojí se vyhrnout si rukávy a trochu se umazat. V terénu možná vypadá nepatřičně a díky jeho dokonale uhlazenému vzhledu byste to do něj neřekli, ale tam, kde většina dnešních SUV hodí bílý ručník, on teprve začíná. Systém Terrain Response je dost možná tím nejlepším na světě. Chytrý mozek auta dokáže najít trakci tam, kde i vy byste už museli lézt po čtyřech. Základní světlá výška 22 cm se dá zvednout až na 30, nájezdové úhly jsou 35 stupňů vepředu, 29 vzadu a dokáže brodit vodu o hloubce 90 centimetrů. To je lepší u Géčka.

dsc01421_edited dsc01417_edited

Na Range Roverech je něco speciálního. Neuchopitelného. Ta atmosféra. To, jak na vás působí. Je to jak nějaké kouzlo. Už jen to, jak se v něm sedí. Jste vysoko nad zemí. Nízká hrana oken, téměř kolmé čelní sklo. Díky tomu máte perfektní přehled o dění kolem auta. Navíc ta jejich upřímnost. Ani náznakem se vám nesnaží prodat výkon ani sportovnost, nesnaží se maskovat to, čím jsou. Prostě na rovinu řeknou „Jsem velký těžký auto, užij si to!“ Velký volant, ležérní lehké řízení. Vnímáte tu masu kolem sebe. Je to svým způsobem neuvěřitelně uklidňující. To jak dokážou kombinovat tradici s moderním přístupem. Luxus s praktičností. Na světě zkrátka není druhé takové auto. Ano, v základu stojí plug-in 3,5 milionu a setkal jsem se názorem, že oproti X7 a GLS je to hodně. Ale ruku na srdce: tohle nejde srovnávat s BMW nebo Mercedesem. Jediné, co ustojí srovnání s Range Roverem je Rolls Royce Culinan nebo Bentley Bentayga. A Range ve srovnání s nimi stojí třetinu. Takže je to vlastně dobrá nabídka, ne?

Píše se mi to poměrně těžko, protože velká SUV jsou ten poslední segment automobilového trhu, který mě baví, ale od první usednutí do auta až po těžké srdce při vracení klíčků mě nový Range Rover okouzloval. Ta jeho samozřejmost, nadhled a vychování berou dech. Přitom nejde o auto, které by se předvádělo. Je to sice aristokrat, zároveň je v něm ale jistá pokora. Během celého týdne nebylo jediné auto, na které bych myslel. Tenhle něžný obr mě tak uchvátil, že bych si uměl představit, že už v ničem jiném do konce života nepojedu. Možná si říkáte, že u auta s cenou přesahující 4 miliony je to samozřejmé, ale už jsem něco zkusil a málokdy se stane, že by na mě auto zapůsobilo jen tím, že stojí „ranec“. Range Rover boduje svým charakterem, tím jak vás dokáže odtrhnout od reality. Překvapivě taky dokázal propojit tradice, technologie a elektrifikaci do dokonalé symbiózy. Takže jdeme to uzavřít. Řeknu to a stojím si za tím. Nový Range Rover je nejlepším autem na světě.

dsc01457_edited

Range rover ve své první generaci v podstatě definoval podobu luxusního SUV. Jeho nejnovější verze opět posouvá hranice a ukazuje, jak elegantně se může snoubit tradice s moderními technologiemi. Namísto pozlátka a okázalosti vsází na nenucenost a dává vám v dnešní uspěchané době prostor dýchat. Desetiletí evoluce vykrystalizovaly v zatím nejpřitažlivější model této automobilky, který se až nebezpečně blíží dokonalosti.

Plusy

– Plug-in zde funguje
– Luxus
– Univerzálnost
– Jízda

Mínusy

– Ovládání virtuálních budíků

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz