img_4543s

Test Škoda Octavia III: Průměrné auto s velkým kufrem

9. 1. 2022 • Zábava

Škoda Octavia je bestseller a většina na ní nedá dopustit. Nebudu řešit, jestli je to objektivní přístup nebo ne a rovnou se vrhnu za volant nejslabšího dieselu v nabídce  – 1.6 TDI s výkonem 77 kW. O Octavii jsme toho na našem webu napsali stohy a testem prošly veškeré možné motorizace, a tak nebudu dlouze popisovat jak auto vypadá a jaký je interiér. Každý si udělá obrázek v přiložené galerii nebo kdekoli na silnici kolem sebe, jezdí jich mraky. Jak ale bude jezdit základní motorizace v průměrné výbavě po třech letech života a 130 tisících kilometrech? To se pokusím zjistit v dnešním testu, do kterého jsme si zapůjčili ojetou Octavii 1.6 TDI.

Za sebe musím konstatovat, že ”nová” generace, kterou zanedlouho čeká facelift, vypadá dobře a míchá v sobě elegantní vzhled s praktičností. Není to nic extravagantního, evoluční design je tradičně usedlý, což je záměr nikoho nešokovat a nepobouřit. Neutrální vzhled se líbí většině a Octavia působí mnohem vyváženějším dojmem, než dříve. Je však nutno pamatovat na výbavu – základní verze s halogenovými světly, nelakovanými částmi karoserie už tak “draze” nevypadají a elegantně už vůbec. A přesně to je náš případ. V testu máme úplný průměr, který na silnicích potkáte nejčastěji.

2

Stejné je to s interiérem. Je prostorný, kvalitně udělaný z měkčených materiálů, ale občas se objeví i pár podprůměrných plastů. Na Infoteinment systému Admunsen s malým dotykovým displejem už je však stáří znát a nenabídne prakticky žádné funkce a jeho rozlišení je v dnešní době spíše vtipné. Musíte ho brát pouze jako barevný displej k obyčejnému rádiu. Navíc je celý umístěný moc nízko na středovém tunelu, takže stahuje pozornost od silnice a je hůře dostupný. Jinak je vše v pořádku, čtyřramnný volant sice není příliš hezký, ale dobře se drží a ergonomie tlačítek je v naprostém pořádku. Na pohled vypadá interiér jako celek velmi dospěle a hodnotně.

Sedadla jsou pohodlná a na své nesportovní ambice dokáží i dobře podržet tělo v zatáčkách. Kolem sebe mám navíc dostatek místa, výhled z auta je také dobrý a nezbývá už nic jiného, než nastartovat. Pravdou je, že po prvním nastartování ještě na parkovišti AAA Auto, jsem se zalekl chrochtavého a nekultivovaného chodu turbodieselu. Po ujetí cca 5 kilometrů se ale motor zahřál dostatečně na to, aby tento nesympatický zvuk zmizel. Jenže pak se objeví další neduh – naladění průběhu výkonu a spojení s manuální pětistupňovou převodovkou. Motor má odspodu velkou prodlevu a turbo citelně zakročí až kolem 2.200 otáček, aby o dalších 1.300 tah ztratilo. To je opravdu mizivé spektrum použitelných otáček a docela to člověka otráví. Motor samozřejmě můžete točit k červenému poli, ale žádné gradace se již nedočkáte a je to tak zcela zbytečné. V nižších otáčkách je motor hlučný, nekultivovaný a nepříjemný.

3

Ono by to nebylo tak citelné, kdyby pětistupňová převodovka neměla tak dlouhé kvalty a velké rozdíly v odstupňování. Není problém občas dvojku a trojku přidusit, pokud motor nevytočíte výš. To samozřejmě ovlivňuje i celkovou dynamiku a Octavia dává pocit lenosti. Nechce se jí do otáček, akcelerace je pozvolná a roztahaná. O tom také vypovídá papírové zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost za 11 sekund. Jednoznačně by prospěla volba s převodovkou DSG anebo šestistupňový manuál, ale ten u této motorizace budete hledat marně.  Pokud Vám to tedy rozpočet dovolí, připlaťte si za DSG. Automat eliminuje turbodíru a má kratší převody. Největším kladem motoru tak zůstává velmi nízká spotřeba – dá se dlouhodobě jezdit kolem 4.5 litrů kombinovaně.

Jasně, není to motorizace pro každého, spíše pro opravdu klidné řidiče, kteří nikam nespěchají a podle toho k ní člověk musí přistupovat. Řazení je v ”nové” Octavii rozhodně povedené a patří k těm lepším, co u rodinných vozů můžete mít. Dráhy řadící páky jsou přesné, ideálně dlouhé a řadí se velmi lehce. Jednotlivé stupně zapadají přesně tam, kam mají, ale pro mě to není žádným překvapením. Škodovka umí udělat řazení velmi dobře. Výtka putuje jen k tomu, že je až příliš lehké a přeposilované. Auto však vždy reaguje na pohyby volantem velmi ochotně, což samozřejmě vítám.

6

Co se podvozku týká, ten u mě neposbírá mnoho plusových bodů. Relativně tvrdší naladění není úplně ideální volbou v oblasti komfortu a přitom ani v zatáčkách nebudete žádným králem silnice. Podvozek vůbec špatný není, dokud nezačnete zkoušet své sportovní choutky, které budou za volantem Octavie naštěstí vždy potlačeny. Míra nedotáčivosti a náklony karoserie jsou o malý kus citelnější, než bych s tvrdším naladěním očekával, ale pokud nechcete jet vyloženě rychle, ničemu to nevadí.  A pak je tu ještě zadní vlečená náprava, o které jste již určitě slyšeli mnohé. Rozdíl v jízdních vlastnostech mezi ní a víceprvkovou nápravou je samozřejmě rapidní, ovšem běžný uživatel a řidič tento rozdíl buď nepozná ,nebo mu to bude jedno. Její jediný výraznější neduh, který zaznamená každý, je akustický komfort. Při jízdě je totiž zadní náprava hlučná a zezadu jsou cítit i nepříjemné vibrace.

5

Na to, abych vám tady vypsal věci, na které si dát u Octavie třetí generace pozor, je příliš brzy. Je to poměrně nové auto a časté závady se zatím příliš neprojevily. Určitě se však vyhněte příliš ojetým kusům, protože šestnáctistovky nebudou takové držáky jak legendární 1.9 TDI. Určitě se vyhněte autům s příliš opotřebovaným interiérem, podle čehož poznáte, že v něm zrovna slušný a starající člověk nejezdil.

Škoda Octavia se s třetí generací skutečně o mnoho zlepšila. Prostor uvnitř je nadprůměrný, vzadu je až královsky místa a v kufru odvezete více věcí, než se vůbec může zdát. Octavia je tedy dobré auto – ale nic víc, nic míň. Stále spadá do průměru a pokud někdo bude tvrdit, že se dá srovnávat s prémiovými vozy, nevěřte mu!

4

Plusy

– Nízká spotřeba
– Prostorný interiér
– Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
– Možnosti dovybavení (např. vyhřívání zadních sedadel)
– Vysoké užitečné zatížení
– Perfektní asistent dálkových světel a automatické parkování

Minusy

– Pětistupňová převodovka
– Valivý hluk
– Hluk zadní nápravy
– Tvrdší podvozek
– Turbodíra a malé spektrum použitelných otáček
– Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
– Slabší dynamika

.

« »