Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Tlak EU na emise vyvolává kolaps automobilek

1. 7. 2020 • Novinky, Zajímavosti

Je to jako hra “kdo s koho”. Pandemií vyčerpány automobilky hledají v pokladnách každý cent, ale namísto reálné podpory prodeje poslouchají ze strany EU neustále výčitky o příliš vysokých emisích CO2. Namísto podpůrných mechanismů prodeje tak přicházejí jen další environmentální zpřísnění a vyšší tlak na zavádění drahé elektromobility v širší míře, které mohou reálně vyvolat kolaps automobilek. Ve hře jsou tak už i zaměstnanost a hrozba sociálních nepokojů v automobilovém sektoru.

Přílišný tlak EU na flotilové emise bez patřičné technické logiky, připravených forem financování a infrastruktury začíná vyvolávat reálné problémy. Automobilky na nesmyslnost některých opatření upozorňovaly už před pandemií, její příchod však věci ještě urychlil a v kombinaci s pozastavenou výrobou i prodejem nových aut způsobil vyprázdnění pokladen producentů nových aut. Ti jsou totiž kromě samotné výroby nuceni financovat i stále dražší vývoj nových technologií, jejichž dlouhodobé uplatnění na trhu není vůbec jisté. Právě převládající nejistota, chaos a nesystémovost současných legislativních opatření způsobily situaci, kdy mnohým automobilkám reálně hrozí totální kolaps.

Když ne po dobrém, půjde to po zlém

Zavádění přísnějších flotilových emisí pro automobilky sice navenek působí jako duchaplný environmentální počin, ale jen do momentu, než se zjistí, jakou daň za něj všichni platíme. Tady už nejde o zisky velkých “nenasytných” automobilek, ale o technické možnosti a fyziku, nad kterou zatím žádný člověk nevyhrál. Elektromobilita je krásná myšlenka, ale musí reflektovat tempo vývoje nových technologií a jejich dostupnost v širším měřítku, jinak se dostáváme do situace, v níž se dnes ocitají zejména evropští producenti aut. Navenek se celý automobilový průmysl tváří jako přírodními odstíny zbarvená modrozelená hmota naděje, ale uvnitř je to finančně vyčerpané odvětví, které dostal environmentální tlak do situace, v níž vyžaduje více peněz, než dokáže produkovat příjmu. Právě Evropská komise prohlašovala, jak Evropu zaplaví elektromobily, postaví pro ně infrastrukturu a než se to celé rozjede do přirozených otáček, pomůže bohatými dotacemi. Ani v roce 2020 však tato teorie nefunguje. Elektromobily jsou pro lidi stále finančně nedostupné, infrastruktura nepřipravená a vydání každého centu dotace EU podmiňuje nereálnými požadavky. Co však zákonodárci stihli, je zpřísnění emisních limitů na míru, kterou už nesplní ani nejmodernější spalovací motory. Takže si to shrňme, naftové motory jsou zlo, benzínové motory neplní flotilové emise, ani kdyby se rozkrájeli, na elektromobily lidé nemají a o vodíku se zatím ani nemá cenu bavit.

Kde se stala chyba?

Systém nefunguje a kompetentní se začínají potit. Jejich opatření totiž dohnala automobilky do situace, kdy zavírají fabriky, místo aut a daní ze zisku produkují nezaměstnanost a v celé společnosti se stupňuje sociální napětí. O ztrátě technologického náskoku evropského automobilového průmyslu už nemůže být ani řeč. Jak ukazuje Čína, díru do světa Evropa neudělá ani ve vývoji tolik preferované elektromobility. Aby toho nebylo málo, dokud do toho nezačaly eurokomisaři vrtat, dařilo se postupně snižovat i průměrné emise CO2. Po zásahu EU znovu rostou. Po roce 2018 opět narostly i v roce 2019. Zatímco odborníci z EU vycucali z prstu na rok 2019 flotilové hodnotu 95 g/km (CO2), realita je 122,4 g/km (v roce 2018 to bylo 120,8 g/km ). Výsledek? Obrovské pokuty za nadlimitní emise, které přelijí peníze z pokladen automobilek do pokladny EU. Právě ty peníze, které měly automobilkám sloužit na vývoj nových technologií. Jak z toho ven? EU má řešení – další zpřísnění a odmítnutí podpory prodeje jakéhokoliv auta se spalovacím motorem.

Přílišné vzdušné zámky

Jak zdůrazňují někteří ekonomové, Evropa si odtrhla až příliš velké sousto najednou. Elektromobilita je dobrá, ale momentálně na ni jednoduše nemáme. Technologie a bohužel ani peníze. Sedlo zkrátka předběhlo koně, prodej elektrických aut funguje, jen když je dotovaný, dotovat třeba i výstavbu infrastruktury a aby toho nebylo málo, stále se jaksi nahlas nemluví o tom, z čeho a zejména kdy má Evropa všechnu tu energii vlastně získat. Z jádra, větru, vody či fosilních paliv? Je tu časový nesoulad mezi jednotlivými kroky, jakoby levá ruka nevěděla, co dělá pravá. Výsledkem je řídnoucí nabídka modelů na evropském trhu, ztráta konkurenceschopnosti a naivní představa toho, jak si zubožený národ bere úvěry a běží kupovat předražené elektromobily, které není kde nabíjet. Stále více automobilek už Evropu při uvádění novinek dokonce úplně obchází. Jak přiznala i sama EU, v oblasti zavádění elektromobility do společnosti má před sebou ještě hodně práce.

.

« »