20220114_01_03

Toyota GRMN Yaris odhalena: Vznikne jich 500 a má jen dvě místa

14. 1. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Pokud jste čekali vyšší výkon, slavit asi příliš nebudete. Nová Toyota GRMN Yaris je na úrovni dosavadní japonské verze, takže má 272 koní a ve srovnání s evropským provedením tedy posílila o skromných 11 koní. Gazoo Racing Masters of Nürburgring však nezbylo nic dlužného své pověsti, takže konstruktéři překopali nový ostrý hatchback po všech stránkách. Výsledkem je lehčí, pevnější, širší, nižší a jen dvoumístný stroj s kratšími převody, který bude možné pomocí paketů posunout buď k okruhům nebo šotolině.

Začíná autosalon v Tokiu, který se sice z větší části věnuje úpravcům a jejich kreacím, ani automobilky si však nechtějí nechat ujít příležitost ke kšeftu, což už v prvních hodinách výstavy dokázala Toyota. Před týdnem slíbila, že nám ukáže vylepšený GR Yaris přejmenovaný na GRMN Yaris, a tak se také stalo.

Propracovaná novinka je nadále poháněna přeplňovaným tříválcem o objemu 1,6 litru, ale v japonské specifikaci, takže z našeho pohledu její výkon poskočil z 261 na 272 koní při 6500 otáčkách za minutu. Bez ohledu na dosavadní provedení konstruktéři nepatrně zvýšili i nejvyšší točivý moment z 370 na 390 newtonmetrů při identických 3000 až 4600 ot./min.

Aby konstruktéři vylepšili dynamiku auta, kompletně přepracovali šestistupňový manuál. Těsněji poskládali jednotlivé převody a i když jsou některé z nich těžší, na konci použili zkrácený finální převodový poměr z 3,941 na 4,250. Ozubená kola jedničky, trojky, čtyřky, pětky a v rozvodovce jsou vyrobeny z kvalitnější a odolnější legované oceli.

Opět s LSD, jen s jiným typem

Auto dostalo robustnější, lépe vyztuženou spojku a opět pohon všech kol, původní Torseny však byly nahrazeny blíže nepopsanými samosvornými mechanickými diferenciály na přední i zadní nápravě.

Toyota ve snaze zvýšit torzní tuhost karoserie i celkovou pevnost malého hatchbacku použila o 545 bodových svarů více než u modelu GR a navíc nanesla při lepení panelů o 12 metrů delší housenku lepidla. O další zvýšení tuhosti skeletu se postarala rozpěra mezi horním uložením zadního odpružení, a aby tvůrcům auta nepřekážela zadní sedadla, rovnou je vyhodili.

Tato úprava se společně s použitím karbonových vnějších panelů (přední kapota, střecha a zadní spoiler) postarala nejen o snížení hmotnosti o 20 až 30 kilogramů v závislosti na provedení a výbavě, ale přispěla i k mírnému snížení těžiště.

Pokud byste měli náhodou pocit, že vše výše popsané je oproti Toyota GR Yaris stále málo, 50 aut z 500 obdrží paket Circuit, který obsahuje speciální 18palcové disky BBS, zvětšené brzdy, nastavitelné tlumiče Bilstein, přídavné karbonové křídlo, prahové nástavce vyrobené ze stejného materiálu a karbonový přední spoiler.

Nevyhovuje? Chcete s autem raději jezdit po nezpevněných cestách? Ani to není problém s alternativním balíčkem nazvaným Rally. Jeho součástí jsou opět jiné tlumiče, jinak naladěné příčně zkrutné stabilizátory, ochranné panely na podvozku a v interiéru vám přibude ochranná bezpečnostní klec.

Když už jsme v kabině, neměli bychom zapomenout ani na sériově dodávaná sportovní sedadla Recaro s integrovanými bočními airbagy a pokud si potrpíte na různé štítky a nápisy připomínající, v jakém speciálním autě sedíte, měli byste být také spokojeni.

Jak jsme již naznačili, v porovnání s modelem GR Yaris o 10 mm širší a 10 mm nižší novinka nebude žádná masová záležitost. Celkově (včetně obou paketů) vznikne jen 500 kusů, a protože jich bude opravdu tak málo a je očekáván obrovský zájem, Toyota má v plánu spustit loterii. Pokud v ní uspějete, budete si moci koupit auto, jehož cena se na domácím japonském trhu bude pohybovat od 56 100 do 64 900 eur a v Evropě bude s velkou pravděpodobností ještě dražší. To by ovšem nemusel být problém. Předpokládáme, že se vzápětí po vyprodání verze GRMN objeví první kusy z druhé ruky za podstatně vyšší částky.

.

« »