1674217740-havila-kystruten-01

Už žádné elektromobily na palubě trajektů: Loďaři zakázali jejich přepravu kvůli bezpečnosti

21. 1. 2023 • Novinky, Zajímavosti

Zdá se, že elektromobily na palubě lodí představují zvýšené bezpečnostní riziko. K tomuto závěru dospěla norská přepravní společnost Havila Kystruten, která se rozhodla zakázat bateriová vozidla na svých trajektech, přičemž toto rozhodnutí se nevztahuje pouze na klasické elektromobily, ale rozšířila jej také na plug-in hybridy a modely s vodíkovým palivovým článkem. Důvodem je analýza, kterou si Norové nechali vypracovat v zájmu ochrany posádky a cestujících a její výsledek hovoří poměrně jasně.

Předpokládáme, že si na loňský případ nákladní lodi Felicity Ace asi vzpomínáte. Pokud ne, nebo jste ho nezaregistrovali, jen připomínáme, že u něj nedaleko Azorských ostrovů shořelo kolem čtyř tisíc aut koncernu Volkswagen (včetně 85 kusů Lamborghini) v hodnotě přibližně 360 milionů eur.

Příčiny požáru se zjistit nepodařilo, problém byl však v tom, že se na palubě mimo jiné nacházely i elektromobily a záchranné složky prostě neměly k dispozici žádné technické prostředky, kterými by dokázaly uhasit jejich lithium-iontové akumulátory.

Felicity Ace nakonec museli nechat vyhořet až do konce a při snaze odtáhnout ji se potopila do Atlantiku, který má v těch místech hloubku až 3000 metrů. Navíc dno je tvořeno strmými svahy a skalami, takže šance na záchranu zbytků jsou v tuto chvíli prakticky nulové.

I kvůli této nehodě se začaly vést diskuse o tom, zda elektromobily představují na palubách trajektů bezpečnostní problém a minimálně jedna firma po vypracování vlastní analýzy dospěla k tomu, že skutečně představují.

Paradoxní na tom je, že se jedná o společnost Havila Kystruten z Norska, tedy země, která všemožnými penalizacemi vozidel se spalovacími motory a naopak daňovými i jinými výhodami ve prospěch bateriových aut dospěla k tomu, že si většina motoristů dnes kupuje už jen elektromobily.

Havila Kystruten provozuje menší lodě plující podél pobřeží z Bergenu do 3300 kilometrů vzdáleného městečka Kirkenes při ruských hranicích. Na palubách mohou převážet necelou desítku osobních automobilů a podle nejnovějšího nařízení to už nesmí být modely s přídavnými bateriemi, ani čisté elektromobily.

Prvořadá je bezpečnost

Norové samozřejmě netvrdí, že by auta na baterky hořela častěji, uvědomují si ale, že jejich hašení je mnohem komplikovanější než požár konvenčního vozidla.

Podle generálního ředitele Havila Kystruten, Benta Martiniho, k tomuto rozhodnutí dospěli “Po posouzení bezpečnostní analýzy, která ukazuje, že případný požár elektrického, hybridního a vodíkového vozidla by vyžadoval externí záchranné práce a mohl by ohrozit lidi na palubě i samotnou loď,” říká a dodává: „Bezpečnost bereme vážně a toto je přirozeně riziko, které nejsme za žádných okolností ochotni podstoupit.“

Ještě zajímavější je na tomto případě fakt, že firmu Havila Kystruten může jen stěží někdo podezřívat z málo ekologického přístupu. Tato norská společnost totiž využívá při plavbě vedle pobřeží hybridní trajekty kombinující pohon na LNG a… elektřinu. Plně nabitá loď, která doplňuje energii z vodních elektráren, je schopna plout čistě na baterie více než čtyři hodiny.

Kapalný zemní plyn navíc postupně nahrazuje přimícháváním bioplynu a časem chce přejít na vodík. Samozřejmě lodě mají na palubě lithium-iontové akumulátory dodávané firmou Corvus a mají kapacitu až 6100 kWh. Jedná se o největší bateriový set na světě dodávaný pro osobní lodě. A proč tyto akumulátory na rozdíl od těch v osobních autech loďařům nevadí? „Naše baterie jsou v izolovaných, ohnivzdorných místnostech se speciálními protipožárními systémy,“ připomíná Bent Martini.

.

« »