09693bcd7b1e9a22a1699fc101a5d302aaa

Většina lidí nezná zipovaní, přitom toto pravidlo umí zrychlit silný provoz

6. 7. 2020 • Novinky

Pravidlo, které ukládá řidičům, aby se na přeskáčku řadili do jednoho pruhu v Česku platí už přes patnáct let. Je až alarmující, jak málo lidí, zná pravidlo zipu, a to zejména teď, když jsou naše silnice rozkopané téměř na každém kilometru. Ve velkých městech je situace ještě horší. Zipování se používá v těch místech, kde se provoz zužuje z původních dvou pruhů do jednoho pruhu. Co to ale tedy to zipování je? Laicky a nejjednodušeji se vysvětluje, jako pravidlo pouštět vozidlo z pruhu, který právě skončil do toho pruhu, který zůstává průjezdný. Pro ty světa znalé to více rozvíjí paragraf 12 zákona o provozu na pozemních komunikací: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.“ Z toho vyplývá, že v okamžiku, kdy auto dojede na konec průběžného pruhu, který tím končí, má docházet ke střídavému zařazování vozidel.

Jednodušeji řečeno, nejdřív projede auto v průběžném pruhu, to je ten pruh, který neskončil a následně za ním se zařadí auto z připojovacího pruhu, jehož pruh skončil a tak by to mělo být stále dokola. Nešvar českých řidičů ale je, že taková auta nepouštějí a pak se snadno cesta domů protáhne na několik desítek minut na víc. Stačilo by být jen ohleduplný k ostatním řidičům a provoz by byl plynulý, aniž by vznikaly nepříjemné kolony, které každého akorát tak unavý a vystresují. Pojďme se nyní podívat, v čem nejčastěji lidé pravidlo zipování nechápou. Často se stává, že lidé z připojovacího pruhu se snaží tzv. „narvat“ do průběžného pruhu příliš brzy, tím komplikují provoz a pak to vypadá, že ti, co chápou pravidlo zipování a dojeli na konec pruhu vypadají pro ostatní řidiče, jakože to celé očůrali, předjeli je a teď je za trest nikdo nepustí dokud ostatní, které „předjeli“ neprojedou. Dost nesmysl, nemyslíte? Ostatně tím, že se začnete rvát do průběžného pruhu dřív, než byste opravdu měli, výrazně ztěžujete plynulost dopravy, neboť blokujete levý pruh a začne se zase tvořit kolona.

Existuje také výjimka, kdy pravidlo zipování neplatí. Jedná se o silnice typu, kde jsou dva pruhy souběžné vedoucí rovně a po pár set metrech se jeden přemění na pruh odbočovací. V praktickém případě při odpolední špičce je pruh rovně plný a tvoří se v něm kolona, kdežto odbočovací pruh zeje prázdnotou. Následně se vyskytne řidič, který jede v odbočovacím pruhu, všechny předjede a pak se následně snaží dostat, občas velmi agresivním způsobem, do pruhu jedoucí rovně. Zde pravidlo zipu opravdu neplatí. Vy, co jste v rovném pruhu nemáte žádnou povinnost takového řidiče pustit před sebe.

Nezapomeňte tedy, že zipování ušetření čas nejen vám ale i ostatním, neboť zabraňuje tvoření se kolon. Buďte trochu lidé a přestaňte si navzájem dělat naschvály, obzvlášť na silnicích se to často nevyplácí.

.

« »