1639296713-1619504115-vodik

Vodíková auta byl sen, který skončil: EU mění taktiku a vsází na elektromobily

13. 12. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Vodíková auta, přesněji automobily s palivovými články, vypadala jako schůdná alternativa. Jak však odkazuje EU, tímto dnem je definitivní konec. Vodík bude podporovat dál, ale už jen pro „zezelenění“ průmyslu a nákladní dopravy. V osobní dopravě s ním unie nepočítá, a proto od konce listopadu 2021 mění taktiku jeho podpory v jednotlivých odvětvích hospodářství.

Zdá se, že evropští politici ohledně budoucnosti pohonů vozidel po ukončení výroby spalovacích motorů pořádně tápou. Svá rozhodnutí mění jako na běžícím pásu a to, co podporovali ještě včera, už dnes neplatí. Nejnověji takto EU otočila kormidlem na konci listopadu. Od 29. listopadu 2021 totiž odstartovala novou iniciativu „Partnerství pro čistý vodík“. Ta navazuje na předchozí iniciativu “Společný podnik pro palivové články a vodík”. Rozdíl však není jen v názvech, ale také ve schématech podpory vodíku. Pro osobní dopravu s ním už unie téměř nepočítá.

Vodíkový sen skončil, podpoříme bateriové elektromobily

Jak oznamuje EU, v budoucnu potkáme na cestách mnohem více bateriových elektrických než vodíkových aut. Na mysli má samozřejmě primární zdroj energie, protože i vodíkové auto je v podstatě elektromobil, jen s tím rozdílem, že si energii vyrábí v palivovém článku z vodíku uloženého na palubě. S touto technologií však už EU počítá jen u nákladní dopravy a při “dekarbonizaci” průmyslu. V segmentu osobních aut je budoucnost prý v bateriových elektromobilech a tomu chce přizpůsobit i schémata podpory a finančních dotací.

„Čistý vodík bude mít ústřední místo v budoucí klimaticky neutrální ekonomice,“ řekla na adresu nové iniciativy EU předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen. „Přejmenování evropského projektu zaměřeného na podporu vodíku odráží posun v prioritách Komise, od vodíkové mobility směrem k méně kontroverznímu využití,“ konstatuje odborník na vodík, Agora Energiewende Gniewomir Flis. „Ještě před deseti lety se zdálo, že elektromobily na palivové články jsou budoucností automobilového průmyslu. Dnes tento sen skončil,“ doplnil Flis.

EU však upozorňuje, že se vodíku v dopravě nevzdává, jen na něj už neklade takový důraz jako v minulosti. V novém nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva Komise navrhuje, aby byly vodíkové čerpací stanice dostupné každých 150 kilometrech, a to již od roku 2030. Avšak pouze na hlavních tazích využívaných mezinárodní nákladní dopravou.

.

« »