1577719032-hyundai-nexo-2019-1600-7b

Vodíková auta mohou poslat elektromobily zpátky do minulosti

14. 1. 2020 • Novinky

Masivní přechod k elektromobilům a jeho populistická politická podpora bez jakéhokoliv validace vědecké obce začíná otevírat oči stále většímu počtu lidí. Ti totiž rychle zjišťují, že to s elektromobility v praxi není tak růžové, jak se nám politici snaží namluvit. Stále větší část vědecké obce navíc začíná nahlas mluvit o tom, že potřebujeme serióznější alternativu.

Přestože jsou elektromobily skutečně řešením, nespasí nás úplně a řeší jen část problému, který zde máme. Navíc hovořit o zachraňování planety při současném energetickém mixu výroby elektrické energie, kdy se její velká část stále nevyrábí z obnovitelných zdrojů, je nanejvýš hloupé a krátkozraké. Nemluvě o systému státní podpory a dotací, která není ničím jiným, než legálním “okrádáním” všech, kteří nemají na nový elektromobil.

Vodík jako palivo budoucnosti se zatím kvůli drahé a nedosažitelnosti infrastruktuře jeví jako sci-fi bez šance na sériovou budoucnost. Část automobilek a vědecké obce to však vidí jinak. Vodíku nahrává i skutečnost, že se neustále pracuje na obnovitelných způsobech jeho výroby.

Klidně za 10-násobnou cenu

Není žádným tajemstvím, že vývoj a výroba vodíkových pohonů je velmi náročným procesem. Z hlediska peněz, vědeckých kapacit i dostupnosti technologií. Věnovat se této perspektivní technologii se tak zatím mohou jen dobře situované automobilky, často dokonce jen ve spojení s dalším technologickým gigantem. BMW proto spojilo síly s Toyotou, což by už samo o sobě mělo být znakem seriózního přístupu k vodíkovému pohonu. Klaus Fröhlich, šéf vývoje v BMW však rovnou přiznává, že výroba vodíkového pohonu je dnes desetinásobně dražší než u elektrického pohonu. Jeho další vývoj však znamená předpoklad, že do roku 2025 se náklady na výrobu elektrického a vodíkového pohonu téměř vyrovnají. Právě v horizontu pěti let totiž pošle BMW na trh třetí generaci vodíkového pohonu.

Technické detaily vodíkového pohonu třetí generace BMW i Toyota stále tají, jeho příchod na trh je však údajně hotová věc. Fröhlich zároveň potvrdil, že vodíkem chtějí v budoucnu pohánět sériové BMW X5, X6 i X7. Právě vodík by měl továrně pomoci v plnění flotilových emisí u velkých modelů s potřebou velkého dojezdu a rychlého opětovného “načerpání” energie.

Vodík má šanci zamíchat karty

Právě situace, kdy se velká část elektřiny vyrábí “špinavým” způsobem, nahrává i alternativním palivům jako CNG či vodík. Podle nejnovější vědecké studie společnosti Joanneum Research, kterou si na objednávku nechala vypracovat Mezinárodní automobilová federace (FIA), jsou při současném způsobu výroby elektrické energie auta na CNG (s 15% podílem biometanu) a na vodík (s palivovými články) šetrnější k životnímu prostředí než elektromobily. Situace se obrátí ve prospěch elektromobilů až v momentě, kdy bude 100% elektrické energie pocházet z obnovitelných zdrojů. To samozřejmě neznamená, že elektrická auta nemají budoucnost, ale spíše to, že jejich násilným protlačováním mezi zákazníky planetu skutečně nespasíme.

Vodík lze vyrábět několika způsoby, právě to však výrazně ovlivňuje jeho celkovou “emisní” bilanci. Parní přeměna metanu je sice cesta, jak získat vodík i z komunálního odpadu, jako efektivnější se však ukazuje elektrolýza. Její efektivita je přibližně 85%, je však třeba počítat s tím, že celková efektivita vodíkových aut se snižuje o ztráty při distribuci vodíku (ztráty při plnění do externích nádrží představují asi 30%) a ztráty při opětovné přeměně vodíku na elektrickou energii v palivových článcích vodíkových aut.

Zde je však třeba zdůraznit, že výrazné ztráty jsou i u distribuce elektrické energie k nabíjecím stanicím elektromobilů, stejně jako při samotném nabíjení. Tak či tak, za předpokladu, že budeme vyrábět 100% elektrické energie z obnovitelných zdrojů, více než na elektrolýzu se vyplatí elektřinou rovnou nabíjet elektromobily. Vodík má však přesto šanci. Proč? Protože ho umíme získat z mořské vody.

.

« »