Volkswagen Golf Variant

Volkswagen udělal nečekaný obrat: Diesel už není zlo, ale alternativa k elektromobilům

27. 12. 2021 • Novinky

Nepochybujeme moc o tom, že spalovací motor a speciálně ten naftový se jednou stane součástí historie. Pokud jste si ale mysleli, že ten den, kdy se pod ním otevřou imaginární dvířka propadliště dějin, je už na dohled… no, jak to jen říct. Jednoduše se zdá, že vznětový agregát dostal dočasnou milost. Navíc od automobilky, od které bychom to vůbec nečekali, protože právě ta mu svojí nechvalnou manipulací se softwarem v podstatě namydlila schody. Diesel dostal další šanci od koncernu Volkswagen.

Této kauze se svého času věnoval tamní významný a respektovaný magazín Focus, který odhalil, že někteří úředníci a politici schválně lhali, či zaváděli veřejnost i své kolegy tak, aby jedinou možnou alternativou byly elektromobily.

Netušíme, co přesně se v zákulisí po zveřejnění těchto informací dělo, ani nakolik dokázali změnit myšlení „zelených“, ale zdá se, že se ledy přece jen trochu pohnuly. Jeden z největších obhájců bateriových aut, částečně státní koncern Volkswagen, totiž zveřejnil tiskovou zprávu, která byla ještě před pár měsíci nepředstavitelná.

Ve zveřejněném textu se doslova píše, že se VW „stále více zaměřuje na plně nebo částečně elektrická vozidla“, ale… „nyní jako další alternativu Volkswagen oficiálně schvaluje modely se čtyřválcovými vznětovými motory nejnovější generace pro provoz s parafínovými palivy.“

Pokud jste náš starší text četli, určitě už víte, že i takzvaná parafínová nafta je bio, nevyrábí se však z řepky a proto není nutné kvůli tomuto palivu zabírat úrodnou půdu na úkor jiných užitečnějších zemědělských plodin. V tomto případě je totiž nafta (označovaná zkratkami XTL či CARE) vyráběna z rostlinných zbytků a odpadu a jak dokázala společnost ToolFuels, která ji produkuje ve velkém, nepoužívá při tom žádný palmový olej.

Jeden z největších automobilových koncernů na světě výše uvedenou zprávou mimo jiné uznal, že „tento nový typ paliva obsahující bio-složky umožňuje výraznou úsporu emisí ve výši 70 až 95 procent ve srovnání s konvenční naftou.“ A jedna z nejzajímavějších vět následuje vzápětí…

Konec spalovacích motorů se zřejmě nekoná

„Souběžně s urychleným náběhem úsilí v oblasti elektromobility Volkswagen systematicky dále rozvíjí stávající sortiment se spalovacími motory. Tímto způsobem reagujeme na různé potřeby zákazníků a zároveň zohledňujeme lišící se preference pohonných systémů.“ Nechceme vám samozřejmě cokoli podsouvat, ale máme pocit, že takhle rychlý konec spalovacích pohonných jednotek nevypadá.

Zajímavé je také to, že Němci dodávají na trh motory TDI upravené (v souladu s evropskou normou EN 15940) tak, aby mohli bez problémů jezdit na parafínovou naftu již od konce června letošního roku. Což mimochodem přesně koresponduje se zjištěním magazínu Focus, respektive firmou ToolFuels a je v přímém rozporu s tvrzením německých zelených politiků. Ti se dušovali, že výrobci aut tato paliva neschválili, přitom ToolFuels na svých stránkách zveřejnil příslušné certifikáty jednotlivých značek a VW mezi nimi také nechybělo.

Vypadá to tedy na vítězství rozumu ve prospěch moderních a čistých spalovacích motorů? Vzhledem k tomu, jak se situace dokáže během pár měsíců otočit o stoosmdesát stupňů, přehnaným optimismem určitě netrpíme. Skutečně se ale zdá, že Volkswagen TDI nehodí přes palubu.

„Díky použití ekologických paliv ve schválených modelech umožňujeme zákazníkům v celé Evropě výrazně snížit emise CO2, jakmile bude toto parafínová nafta lokálně dostupná. Její použití je rozumnou doplňkovou možností především pro společnosti se smíšeným vozovým parkem složeným z modelů s elektrickým i konvenčním pohonem.“ Neuvěřitelné. Volkswagen dokonce věří, že „se podíl biopaliv, jako je i HVO (hydrorafinovaný rostlinný olej), během příštích deseti let zvýší na 20 až 30 procent.“

.

« »