skoda-fabia-1-2-htp-junior-2003-ojete-17730644

Vybrali jsme nejlevnější spolehlivé ojetiny za cenu jedné výplaty

27. 1. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Pandemie koronaviru a s ní související omezení veřejné dopravy a v konečném důsledku i obavy o vlastní zdraví tisknou stále více lidí do vlastních vozů. Dokonce i ty, kteří dosud auto nevyužívali. Spolu s tím obrovsky narostla poptávka po levných autech. Je to pochopitelné, mnozí hledají auto jako náhradu za již měsíce zdravotně rizikové MHD. Auto za 25.000 korun totiž dokáže udělat hodně užitečné služby. Jenže které si vybrat? Zkusíme vám pomoci.

Za 25.000 nečekejte zázrak. Na krátké vzdálenosti však jezdit dokáže i spolehlivě

Neberte tento seznam jako univerzální záruku toho, že tato auta budou vždy v pořádku. V první řadě záleží na předešlých majitelích. Buďme k sobě upřímní, abyste dokázali dobře koupit a vydat přitom jen “jeden plat”, musíte mít často více štěstí než rozumu. Na trhu ojetých aut jsou však i “klenoty” mimo hlavní proud, které vám za zmíněnou částku skutečně udělají dost užitečné služby. Většinou jsou to velmi nenápadná auta v základních konfiguracích, po starších majitelích, sloužící jako druhé, či dokonce třetí vozidlo v domácnosti. Často předtím spolehlivě sloužila i jako první auta, kterých bylo rodině prostě líto prodat. Zkrátka těch scénářů může být mnoho, na druhé straně, snadno narazíte i na kusy, které jsou již nyní v rukou třetích či čtvrtých majitelů a protože víme, jak to chodí, s počtem majitelů zákonitě klesá i jejich ochota investovat do servisu. Můžete si tedy koupit i to nejspolehlivější auto na světě, ale pokud s přibývajícími léty ubývalo peněz na jeho servis, nakonec se změní jen na kopu pojízdného šrotu s dobrým rodokmenem.

Vstupní servis bude nezbytnost

Je mimořádně důležité si uvědomit, že auto za 25.000 korun si hned po nákupu vyžádá alespoň minimální servis v podobě výměny základních náplní (oleje, chladící směs, filtry, brzdová kapalina). Pokud to s ním myslíte vážně a chcete si ho nechat i po nejbližší STK + EK, určitě se nevyhnete ani revizi brzd, silentbloků, výfuku a podobně

Před sestavováním seznamu jsme měli více než 20 kandidátů. Nakonec jsme se rozhodli vybrat polovinu, u nichž je předpoklad, že je za zmíněnou částku objevíte v akceptovatelném stavu. Nepochybuji však, že váš výběr by byl jiný a máte další tipy, případně reálné zkušenosti s auty, které v seznamu chybí a určitě by stálo za to o nich mluvit. Výjimečně totiž dokážete narazit doslova na neznámé a nečekané “diamanty” bez koroze s nájezdem do 100 000 km a ve stavu téměř nového auta.

Škoda Fabia I (1999)

Auto, které v seznamu nesmí chybět. První kusy se na trhu objevily již v roce 1999, na cestách je jejich velmi mnoho, a tak se ceny mnoha kusů už dostávají i pod hranici 25.000 korun. Navíc jde o mimořádně kvalitně postavené auto s tuhou karoserií a extrémně odolným motorem 1.4 8V OHV (případně 1.0 8V OHV).

Dacia Logan I (2005)

Auto, o které dnes zakopnou snad jen dělníci na dojíždění na stavby. Slabá odolnost vůči korozi pokazila prvním kusům pověst dostatečně na to, aby se dnes Loganu vyhýbali i lidé, kteří ještě snesou jeho “levný” design. Před divadlem s ním už hodně parády nenaděláte, ale jako alternativa MHD to vůbec nemusí být marné rozhodnutí.

Fiat Punto II (1999)

Hvězda druhé poloviny devadesátých let a jedno z nejpraktičtějších městských aut přelomu tisíciletí. Dnes je jeho původní popularita dávno minulostí, boduje však překvapivě odolnou mechanikou, houževnatostí při používání na kratší cesty a výbornými základními motory. Právě tyto faktory nahrávají jeho kariéře na trhu ojetých aut, kde je dnes zastoupen hojněji, než němečtí konkurenti. Pokud narazíte na vzorně udržovaný kus se základním motorem, budete z něj mile překvapeni.

Daewoo Matiz (1998)

Malý, úzký a bez kufru. I s malým motorem však dnes dokáže slušně vystřelit z křižovatky, jeho nadčasový italský design (původně to měl být Fiat Cinquecento) se stále líbí a pokud si pohlídáte korozi některých podvozkových komponent, dokáže vám posloužit, jako obratná nákupní taška na dojetí. Stačí najít slušný kus a “jste za vodou”.

Renault Thalia (1999)

Jeden z nejhnusnějších sedanů na trhu. Jen těžko budete hledat člověka, kterému se malé Clio s hrbem na zádech líbí a téměř žádný druhý majitel si ho už nevážil. Mezi skromnými lidmi však najdete i majitelé, pro které byla Thalia dalším členům rodiny a do dnešních dnů ji zachovali v překvapivě dobrém stavu. Se základním motorem 1.2 16V tajný tip.

Ford Focus Mk1 (1998)

Ano, mohla by zde být menší Fiesta, jenže první generace hatchbacku Focus ukazuje, jak rychle se lidé umí otočit zády i k autům, které kdysi zbožňovali a dnes jsou některé z nich doslova “za hubičku”. Nepatří mezi nejkvalitněji postavená vozidla, ale má velmi solidní mechaniku. S motorem 1.6 16V vás překvapí dynamikou a když se nebojíte zainvestovat do servisu podvozku, před supermarketem s ním budete zaručeně mezi prvními.

Hyundai Accent (1999)

Korejský kompakt z přelomu tisíciletí nepatřil ani za nova mezi hvězdy automobilového nebe. Vždy se musel podbízet nižšími cenami a přestože přinášel slušnou porci výbavy, v porovnání s nejlepšími “Evropany” jezdil jako žebřiňák a byl hlučný. Kdo si ho však koupil, většinou si ho vážil víc, než jiní, i proto je dnes větší šance narazit na kus s nadstandardní péčí. Po dvaceti letech je naopak často lepší volbou, než tehdejší, dnes už “vylítaná” evropská konkurence.

Nissan Almera N16 (2000)

Model, na který dnes mnoho lidí zapomnělo. Nissan byl kdysi v Evropě hvězdou, stavěl ty nejhbitější a mimořádně atletické hatchbacky. Golf byl proti Almeře na cestě úplné dřevo a ukradli vám ho zpod zadku vždy, když jste se nedívali. Pokud najdete dobrý kus s vhodným motorem a překousnete jeho levnou šedou kabinu s malým místem vzadu, za dané peníze získáte překvapivě odolného vysloužilého “atleta”. Dobrým tipem je i starší generace.

Mazda Demio (1996)

Asi “nejexotičtější” kandidát z našeho seznamu. Pamatujete si na ni? Možná ani ne, v roce 1996 přitom šlo o rodinnou hvězdu s mírně poddimenzovanými brzdami, konzervativním designem a skromnou nabídkou motorů. Dnes to všechno odvál čas, lidé si na Demio ani nevzpomenou a je jich méně než šafránu. Ty, co přežily, však dodnes většinou opatrují první majitelé, kteří nedají na malou Mazdu dopustit. A to je šance získat auto, které dokáže posloužit nejen na nákup, ale i kratší rodinný výlet.

Toyota Yaris (1999)

Možná by zde měla být starší Corolla, nehádáme se, každopádně ani s první generaci Toyoty Yaris chybu neuděláte. Jen třeba vybírat opatrněji, za 25.000 totiž můžete pořídit i dost unavený exemplář. Dá se však narazit i na neatraktivní třídveřový kus, o který dnes už nikdo nezakopne. Kromě vás. Houževnatá technika malé Toyoty ověnčené titulem “Auto roku” dokáže dělat radost i po mnoha letech.

.

« »