Car exhaust pipe

Vybrali jsme největší nevýhody dieselových motorů

17. 12. 2019 • Novinky

Kromě toho, že diesel stojí víc peněz, což vám hned vysvětlíme, jde i o další důvody. U auta, kdy jezdíte denně, je třeba dobře počítat. Ačkoli vám palubní počítač dieselového auta hlásí příznivá čísla spotřeby, nemusí to být tak super, jak to na první pohled vypadá. Pokud si spočítáte pouze náklady na palivo, vyjde vám jeden kilometr levněji s dieselovým autem. Je ale třeba započítat i vyšší pořizovací cenu auta na naftu a vyšší servisní náklady počínající běžnou údržbou až po zcela radikální opravy.

Vznětový motor totiž pracuje s mnohem většími silami a tlaky. Konstrukčně je tedy o dost složitější a pak i náchylnější. Je třeba se držet základních pravidel, jak se k přeplňovanému dieselovému motoru chovat. Dalším rizikem, zejména v našich podmínkách, je dost nekvalitní palivo, na které jsou zejména moderní typy naftových motorů velmi citlivé. Stručně řečeno: “co ušetříte na nižší spotřebě, to dlouhodobě násobně přeplatíte na servisu a pořizovací ceně.”

Je nekultivovaný

Nejvíce prodávaná jsou auta s čtyřválcovými motory o objemu od 1,6 do 2,0 litrů. Konstruktéři konečně dostali vibrace, hluk a zvuk motorů na snesitelnou mez, ale chod vozu za studena, vám zkazí radost. Dobrý příklad dieselové nekultivovanosti představují motory 1.4 TDI a 1.9 TDI PD, které najdete v bazarových autech. Dostat naftový motor na úroveň kultivovanosti a tichosti toho benzínového principálně nejde. Prémiový výrobci sice používají vyvažovací hřídele, aby projev minimalizovali a spolu s kvalitním odhlučněním interiéru se to i daří, ale pak stačí stáhnout okna…

Je neekologický

Tabulkový údaj emisí oxidu uhličitého CO2, ukazuje, že je složení výfukových plynů dieselových motorů nepoměrně horší než u benzínových motorů. Oxidy dusíku, oxid uhelnatý, pevné částice a saze jsou asi ty nejdiskutovatelnější. Působí přímo na živé organismy a vědecké studie dokazují, že právě vdechování zplodin z naftových motorů nám značně ohrožuje zdraví. Moderní dieselové motory jsou i v současné době stále méně ekologické než jsou ty benzínové. Drahé a velmi složité filtry pevných částic a hlavně vstřikování močoviny do výfuku pak snižuje negativní dopad na naše zdraví na únosnou mez. Ne každé auto je ale má.

smoke-tdi-1024x576s

Je pomalejší a línější

Čísla týkající se výkonu a točivého momentu vám neprozradí o rychlosti auta všechno. Dieselový motor pracuje s polovičními otáčkami oproti benzínovému motoru. Aby se dieselový motor v rychlosti vyrovnal srovnatelnému benzínovému, potřebuje k tomu velmi dlouhé převodové stupně, které pak doslova otupují sílu přenášenou na kola. Naftový motor je pak pomalejší než srovnatelný motor benzínový. Většina majitelů se nechá opít rohlíkem, kdy se pocitově zdá diesel pružnější, ale čísla měření tomu neodpovídají. Může za to krátké spektrum využitelných otáček a zátah od těch nízkých. Jenže pak přichází velmi brzy výkonová smrt a dál se už nic neděje.

Není a ani nemůže být sportovní

Diesel mezi sportovní auta nepatří. Motor spalující naftu ,už jen z principu, opravdu nejlépe pracuje právě s částečným zatížením v konstantních otáčkách. Jak roste zátěž, která benzínovým motorům svědčí, klesá pak i efektivita dieselového motoru. Nepředvídatelný příval točivého momentu a jeho náhlý pokles, po kterém zvadne výkon jako kytka bez vody, se slastný pocit ze sportovního svezení kazí. Poznáte to na zatočené okresce a na okruhu to bude naprosto nesnesitelné. Má cenu podotýkat, že naftovým motorům chybí zvuk a charakter?

.

« »