1578939732-chj1

Vybrali jsme nejvzácnější veterány Škoda

14. 1. 2020 • Historie, Novinky

Během 125-leté historie automobilky Škoda (L&K) vzniklo mnoho pozoruhodných modelů. Některé z nich se však zapsaly do paměti národa více než ostatní a dnes jsou z nich vyhledávané rarity, které se prodávají za nečekaně vysoké ceny. Automobilka Škoda vybrala 5 modelů, které by rozhodně neměly ujít vaší sběratelské vášni. Fabrika zároveň upozorňuje na některé zajímavosti z trhu youngtimerů. Pozor na ceny Favorita, kolísají jako na houpačce.

Podle Michala Velebného, vedoucího restaurátorské dílny Škoda muzeum, se do hledáčku sběratele veteránů a mladoboleslavských youngtimerů dostávají stále častěji, kromě “tradičních” stálic jako Superb, Popular, 110 R, i modely 70. a 80. let minulého století. V současnosti rostou nejrychleji právě ceny těchto modelů, kterými si plní své dětské sny současní čtyřicátníci a padesátníci.

Tuto teorii potvrzuje i Petr Ort, odborník na oceňování, soudní znalec v ekonomice a celoživotní veteránista. Zajímavým, nepříliš logickým, ale statisticky doložitelným jevem je pokles cen předválečných modelů na světových trzích. Vysoké ceny renovačních prací již nemusí být v souladu s tržními cenami těchto veteránů. Původní náhradní díly již neexistují a nedají se vyrobit. Tyto vozy jsou navíc prakticky nepoužitelné v běžném provozu, mají slabé brzdy, světla, nízkou protikorozní odolnost, o bezpečnosti ani nemluvě. Behaviorální ekonomie tvrdí, že velká část sběratelů hledá buď otcovo auto, nebo modely, které si kdysi přáli vlastnit, ale nemohli si to dovolit.

1578940778-images-skoda-100-110-1970-2

Ceny Škody 110 R ovlivňuje i fakt, že z 57 085 vyrobených kusů zůstalo v ČSSR jen 25 846 aut. Právě velký export zvedá poptávku po ní i za hranicemi bývalého Československa.

Po 25 letech se dochová jen 3% původních aut

Podle automobilky Škoda třeba před koupí veteránu pamatovat na několik základních pravidel. Opotřebení nového auta je nejrychlejší během prvních 5 let provozu. Pak se do 10 let zpomalí a následně klesá ještě pomalejším tempem asi do 25 let života auta (při běžném používání). Vývoj ceny auta určují amortizační křivky. Po 25 letech života se dochová přibližně jen 3% z původně vyrobených aut a v tomto okamžiku dosáhnou cenového dna. Z ekonomického hlediska přestávají být dopravními prostředky a stávají se z nich sběratelské artefakty.

Jak je to s Favoritem?

U tohoto modelu, čerstvého třicátníka, jsou momentálně zjevné velké výkyvy v tržních cenách. Stačí, aby auto oslavilo kulaté narozeniny, nebo se v médiích objevil exemplář za nevídaně vysokou cenu a okamžitě se zvedne krátkodobá vlna poptávky. Po jejím opadnutí ceny opět klesnou na běžnou úroveň. V nedávné minulosti takto “létaly” ceny Škody Rapid i Škody Favorit.

Existuje však objektivní předpoklad stálého růstu cen dobře vybraných veteránů ve střednědobém a dlouhodobém horizontu. Tento růst je zaručeně vyšší než u akciích nebo dluhopisů. U těch je navíc jediným dokladem o vlastnictví údaj na elektronickém účtu, zatímco veterán nebo youngtimer poskytuje i porci osobní radosti a emoce při ježdění krajinou.

TOP 5 nejzajímavějších sběratelských vozů Škoda:

Škoda Trekka (1966 – 1972)

1578940508-pictures-skoda-trekka-1966-1

Předchůdce kategorie SUV. Využíval velmi houževnatou techniku Škody Octavia, což mu zajišťovalo velmi dobrou mechanickou výdrž. I přes absenci pohonu 4×4 (Trekka měla hnaná výlučně zadní kola) se neztratila ani v terénu (zásluhou velké světlé výšky). Celkově se vyrobilo jen 3500 kusů, z nichž je dnes většina “po smrti”.

Škoda Rapid 135/136, Š743 (1987 – 1990)

1578940477-skoda-rapid-1984-photos-2

Ve srovnání se Škodou 110 R se verzí Rapid (Š743) vyrobilo asi 5krát méně. Podle automobilky Škoda jde v dlouhodobém horizontu jednoznačně o cennější artikl s větším sběratelským potenciálem. Auto má navíc velmi dobré jízdní vlastnosti a dá se bez větších kompromisů používat i dnes.

Škoda Felicia Fun (1996 – 2000)

1578940442-skoda-felicia-1996-images-1

Velmi vzácná verze Felicie, které bylo nakonec vyrobeno pouze něco přes 4000 kusů. Atraktivních čtyřmístných pickupů Fun se dodnes zachovalo velmi málo, ještě méně v původním stavu. Poptávka násobně převyšuje nabídku, což zvyšuje ceny každým rokem. Ale pozor, omezená je i dostupnost originálních karosářských náhradních dílů.

L&K/Škoda 110 (1925 – 1929)

1578940411-1929-lk-skoda-110

Mezi mladoboleslavská auta první čtvrtiny 20. století patří model L&K/Škoda 110 mezi nejdostupnější a nejpraktičtější auta. Z toho plyne jeho oblíbenost mezi veteránistami a sběrateli předválečné techniky. Jeho hodnota každým rokem roste.

Škoda Felicia / Felicia Super (1959-1964)

1578940578-skoda-felicia-1959-pictures-1

Verze bez střechy si obecně drží vyšší hodnotu než uzavřené verze. Dnes jsou mimořádně žádaným artiklem nejen v bývalém Československu, ale i v Západní Evropě. Výkonnější verze Felicia Super se dnes na aukcích prodává i za půl milionu korun a vice.

.

« »

MENU