radiator-coolant-flush-min-1200x675

Výměna chladící kapaliny je nezbytná

19. 10. 2020 • Novinky, Zajímavosti

Výměna chladící kapaliny je i u dnešních moderních motorů nezbytnost, o starších agregátech už ani nemluvě. Nenechte se zmást tvrzením výrobců o doživotní náplni chladicího systému. Pokud je původní náplň v systému příliš dlouho, více škodí, než pomáhá. Úkolem chladicí kapaliny totiž není jen chladit motor.

Výměna chladicí kapaliny je jedním z nejvíce opomíjených servisních úkonů při pravidelné údržbě vozidla. Motorový olej, případně olej v převodovce je často přetřásaným tématem na různých fórech či v servisních diskusích, samotná chladicí kapalina však zůstává často stranou zájmu. Právě její pravidelná výměna však není nijak náročným a drahým procesem, přičemž dokáže ušetřit nemalé nečekané výdaje za servis auta. Jak to? Jednoduše, chladící kapalina totiž už dávno neslouží jen k chlazení, ve skutečnosti má mnohem více úkolů. Pokud je kapalina starší a její ochranné vlastnosti dávno vyčerpány, nejen že neplní svůj původní účel, ale motoru dokonce i škodí.

Vždy je třeba ředit?

O odolnosti vůči mrazu se dnes u chladících směsích bavit ani nemusíme. Pokud směs v průběhu životnosti příliš nenaředíte čistou vodou (postupným doléváním), směs etylenglykolu a vody je stabilní a její odolnost proti zamrzání se v průběhu času nemění. Podmínkou je těsnost chladicího systému. Pokud i nějaká “voda” časem ubude, je dobré chladicí systém dolévat znovu naředěným roztokem čerstvé chladící směsi.

Jinak, když jsem už při ředění, je chybou myslet si, že nenaředěný koncentrát nemrznoucí směsi má vyšší odolnost vůči zamrzání, než jeho naředěný roztok. Je to chemický paradox, ale pokud smícháte 1 litr nemrznoucí kapaliny a 0,8 l čisté (“měkké”) nebo demineralizované technické vody, výsledná směs bude mít odolnost přibližně do – 40 ° C. Samotný neředěný glykol totiž mrzne už při -23 až -25 ° C, vždy ho je proto třeba naředit vodou. Destilovaná voda se na ředění příliš nedoporučuje, za určitých okolností může být totiž agresivní vůči některým součástem chladicího okruhu. Ideální poměr je ředění 1:1, když směs nemrzne do -32 až – 37 ° C. Pokud se při ředění chladicí kapaliny raději spoléháte na odborníky, vyberte si jednu z již naředěné kapalin do chladičů. Ale pozor, pokud koncentrát naředíte demineralizovanou vodou v poměru 1: 2, odolnost kapaliny vůči zamrznutí bude jen do – 15 až -17 ° C, což může být za určitých okolností málo. Je třeba si totiž uvědomit jednu věc, zatímco v zimě termostat nebo elektronická řídicí jednotka (dnes již termostaty často výrobci nahrazují aktivními elektronickými ventily) pustí teplou vodu i do chladiče za předním nárazníkem, auto stihne najezdit slušnou porci kilometrů na mrazu, který se rychlostí proudění vzduchu ještě znásobí. A to by mohl být pro chladicí směs (odolnou jen do – 15 ° C) v uzavřeném chladiči problém.

Stará nezmrzne, ale škodí

Správná chladící kapalina však plní v motoru více úloh. Musí proto obsahovat několik důležitých přísad, které kromě toho, že zabraňují jejímu zamrznutí v zimě, musí chránit vnitřek chladicí soustavy před korozí, zabraňovat vzniku úsad, vodního kamene, zabraňovat přílišnému poklesu pH a její “acidifikaci” a v konečném důsledku i pěnění. To je důležité nejen při dolévání, ale i jako prevence proti zavzdušnění chladicího systému. Z napsaného je vidět, proč je tak důležitá kvalita chladicí kapaliny. Pokud je totiž její rezerva alkality příliš nízká, velmi rychle v chladicím systému “zkysne” (může již během prvních měsíců používání), což má negativní vliv na těsnění a dosedací plochy hlavy válců. Takto znehodnocena chladicí kapalina například nedokáže zabránit elektrochemickým procesem mezi kovy s rozdílným potenciálem (typickým problémem je zničení těsnění pod hlavou při celohliníkových motorů). Vzpomínáte si, jak každý nadával, že slabinou motoru Š781.136 ve Škodě Favorit je těsnění pod hlavou s nízkou životností? V mnoha případech byla příčinou právě nekvalitní či stará chladicí kapalina s velmi nízkým pH, ne chyba konstruktérů motoru.

Tak kterou?

Na trhu je několik druhů chladících směsí určených pro jednotlivá vozidla. A i když je zažité jejich členění dle barev (G11 je modrozelená, G12 a G13 růžová) doporučuji vždy se orientovat podle parametrů uvedených v návodu k použití k vozidlu. U některých kapalinách s nejasným původem totiž barva ne vždy odpovídá jejich “výkonnostní” třídě. Obecně se však dá konstatovat, že starší typy (G11) s minerálovými aditivy jsou modrozelené, novější s organickými aditivy (G12, G12 ++, G13) růžové, případně fialové. Liší se především odolností vůči tvorbě úsad a vodního kamene snižujících přestup tepla, což je zejména při moderních autech s relativně malými chladiči (kvůli aerodynamice) velmi důležitá vlastnost. Právě z tohoto důvodu nejsou starší typy kapalin (G11) s minerálními aditivy vhodné do chladicích soustav moderních automobilů (rychle by ztratily potřebné vlastnosti a vytvořili nebezpečné úsady). Také se nedoporučuje míchat jednotlivé druhy chladicích kapalin, pokud totiž smísil kapaliny s minerálními a organickými aditivy, mohou se v chladicím systému vytvořit kaly (připomínající jemné bláto) a úsady radikálně snižující účinek celé chladicí soustavy motoru.

.

« »