1659078892-solid-battery

Vývoj rychle poskočil: Nová generace baterií vyžaduje méně surovin a uskladní více energie

3. 8. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Technologický vývoj v oblasti elektrických aut pokračuje rychleji, než mnozí čekali. I když se o snižování cen elektrických aut mluvit moc nedá, jejich výkony a dojezdy při zbývající ceně utěšeně narůstají. Nová generace baterií to všechno posune ještě dále. Jak upozorňují odborníci, pevné baterie poskytnou vyšší energetickou hustotu a vyžadují méně vstupních surovin.

Vývoj v oblasti konstrukce motorových vozidel neustále pokračuje. S příchodem nové technologie bateriových elektromobilů se však zrychluje, přičemž nejdynamičtější rozvoj předvádějí především technologie trakčních baterií. Pevné baterie nyní odborníci označují za další generaci baterií, které by měly výrazným způsobem změnit energetický i ekologický pohled na bateriové elektromobily.

Rychlejší nabíjení a menší uhlíková stopa

Pevné baterie (tzv. solid-state batteries) využívají pevné elektrolyty namísto tekutých nebo gelových, které najdeme v lithium-iontových bateriích. Automobilky očekávají, že se na trhu prosadí ve druhé polovině tohoto desetiletí. „Očekávání v souvislosti s potenciálními výhodami pevných baterií, které mají nahradit lithium-iontové baterie, jsou vysoká,“ uvádí Cecilia Mattea, autorka studie vypracované pro Transport&Environment (T&E). „Elektromobily jsou už nyní pro planetu mnohem výhodnější než spalování ropy a uhlíková stopa baterií se každým rokem snižuje. Technologie pevných baterií však představuje zásadní změnu, protože jejich vyšší energetická hustota znamená, že k jejich výrobě je zapotřebí mnohem méně materiálů, a tedy i emisí,” doplnila Mattea.

Z posuzování životního cyklu pevných baterií vyplývá, že uhlíková stopa pevných baterií je o 24 až 39 procent nižší. Záleží, jaké materiály se při výrobě použijí. Z výsledků vyplývá, že pevné baterie mají nižší uhlíkovou stopu již od začátku životního cyklu, tedy od samotné výroby baterie. Navzdory nižší uhlíkové stopě studie identifikovala také takzvané „emisní hotspoty” různých baterií. To znamená části životního cyklu, ve kterých se kumulují celkové emise.

U pevných baterií je to zejména kovové lithium použité v anodě. Důvodem je, že pevné baterie budou vyžadovat v průměru o více než třetinu více lithia než současné technologie. Zároveň se ale při výrobě použije mnohem méně grafitu a kobaltu. Pomoci snížit uhlíkovou stopu však mohou i nové technologie těžby včetně získávání lithia z geotermálních vrtů. Ty mají podstatně nižší uhlíkovou stopu než tradiční těžba lithia z tvrdé skály. Více než polovina lithia v současnosti pochází z Austrálie, odkud se vozí do Číny, kde se upravuje a vyváží do zbytku světa.

.

« »