1579510186-vyroba-aut-v-nemecku

Začátek krize: Výroba aut v Německu klesla na úroveň z roku 1996

21. 1. 2020 • Novinky

Německý automobilový průmysl má velký problém – výroba aut v Německu klesla na katastrofálně nízkou úroveň. Počtem vyrobených aut se dokonce vrátil zpět do roku 1996. Vyplynulo to z výsledků a analýz roku 2019. Politici volají na poplach, nepromyšlený tlak na ekologii si totiž začíná vybírat reálnou daň v podobě klesajících prodejů, drahé výroby a hromadného propouštění. Ještě tento měsíc na to doplatí 113500 lidí.

Hlavní němečtí automobiloví hráči vyrobili v roce 2019 dramaticky málo aut. Koncerny Volkswagen, BMW a Daimler spolu vyprodukovaly 4,66 milionů nových vozidel, což se sice nemusí na první pohled zdát málo, ale po podrobné analýze to už tak optimistické není. Tímto počtem se totiž německý automobilový průmysl vrátil v číslech zpět až do roku 1996. Co je ještě horší, Německá asociace automobilového průmyslu (VDA) očekává, že v roce 2020 upadající trend ještě nabere na síle.

Bude ještě hůř

Podle předpovědí má letos klesnout poptávka po nových autech z 80,1 milionů kusů na necelých 79 milionů, což by znamenalo další omezení výroby a hromadné propouštění. Olej do ohně přilil i Opel, který oznámil, že propustí 4100 zaměstnanců. K dané situaci se vyjádřil i německý ministr práce, který očekává, že jen v lednu 2020 kvůli škrtům v automobilovém sektoru zůstane v problémech až 113500 zaměstnanců.

Vláda chce ztráty kompenzovat

Kvůli hrozícím sociálním nepokojům vyrukovala německá vláda s řešením, kdy chce rychle upravit legislativu tak, aby mohla finančně kompenzovat ztráty v konkrétním průmyslovém sektoru. Ve větší míře se tak rozšíří finanční “injekce” do společností, které budou mít nadbytek výrobních kapacit. Plánem je zaměstnance nepropouštět, ale zařadit je do programu tzv. “snížené práce”, což znamená poslat je domů za část mzdy. Stejný nástroj vláda uplatnila i před jedenácti lety, kdy propukla první vlna novodobé krize. V té době takto “dotovala” 1,4 milionů zaměstnanců v různých sektorech hospodářství.

Kdo za to může?

Stále častěji se kompetentní nahlas ptají, proč se Evropa dostala až do takové situace a zda to muselo zajít až tak daleko. Podle odborníků je současná situace výsledkem kombinace několika negativních faktorů. Ať už to je aféra Dieselgate, zahraniční politika Číny a USA, nebo v neposlední řadě i příliš silný tlak na evropskou emisní politiku. Podle Carstena Schneidera z SPD je problémem i slabá flexibilita automobilového průmyslu. Ať však už je příčina jakákoliv, jisté je to, že automobilový průmysl Evropy momentálně stojí nad propastí. Nastolený trend vývoje a hromadného prodeje elektrických aut zaostává za původními očekáváními a přehnaně optimistické scénáře jednotlivých politických garnitur si už začínají vybírat tvrdou daň.

.

« »

MENU