zakaz-motoru

Zákaz spalovacích motorů v Anglii je reálný

19. 11. 2020 • Novinky, Zajímavosti

Zákaz prodeje spalovacích motorů od roku 2030 bude ve Velké Britácnii možná realitou. Na základě lobbingu sdružení Electric Fleets Coalition se totiž momentálně vláda rozhoduje, zda posune zákaz prodeje spalovacích motorů z roku 2035 na 2030. Jak však upozorňují britská média, záhadou zůstává, kdo přesně stojí za sdružením Electric Fleets Coalition. To nemá ani vlastní web a informace zveřejňuje pod hlavičkou jiné americké společnosti.

Původně 2040, po prvních tlacích 2035 a nejnovější už chtějí dokonce rok 2030

Velká Británie se rozhoduje, zda nezakáže prodej aut se spalovacími motory dříve, než původně předpokládala. Podle původních záměrů se tak mělo stát až v roce 2040, pak však na základě podezřelých tlaků, jak to nazvala britská média, padl závazný datum 2035. Jak se však ukazuje, určitým zájmovým skupinám nestačí ani to. Na premiéra Johnsona tlačí, aby se tak stalo ještě dříve. V roce 2030.

Jde o blaho, to je jasné. Ale čí blaho?

Lobbing záhadného sdružení Electric Fleets Coalition, které údajně spojuje zájmy 27 společností operujících v různých sektorech (jak uvádí portál Fleetnews, jedním z členů je např. i u nás známá společnost Tesco), má směřovat k legislativnímu rozhodnutí britské vlády o tom, že po roce 2030 již nebude možné prodávat nová auta se spalovacími motory. Premiérka Teresa Mayová původně schválila datum 2040, ten se však za úřadování její nástupce Borise Johnsona zkrátil na rok 2035. A teď je tlak, aby se období zkrátilo o dalších 5 let. Podle Johnsona by takové zkrácení významně pomohlo k tomu, aby osobní doprava ve Velké Británii od roku 2050 neprodukovala žádné emise CO2. Nepřímo tak naznačil i legislativní konec provozu starších dopravních prostředků se spalovacími motory. Aby však podobné myšlenky prošly, premiér bude potřebovat širší politickou podporu. Už nyní však řekl, že své plány zveřejní brzy. “Nové ekologické zaměření společnosti vytvoří nejen tisíce nových pracovních pozic, ale také oživí plány k dosažení nulové produkce CO2 v roce 2050,” dodal Johnson.

Požadavky na státní dotace

Electric Fleets Coalition však po vládě požaduje i záruky toho, že stát bude i nadále poskytovat finanční podporu pro prodej nových elektromobilů. Systém současných dotací má totiž přestat platit v roce 2023. Zároveň tlačí na vládu, aby přehodnotila a navýšila investice do infrastruktury a výroby trakčních baterií. Jak však upozorňují britská média, koalice Electric Fleets Coalition je opředena řadou tajemství a dokonce nemá ani vlastní webové stránky. Své informace vypouští do světa pouze prostřednictvím webu americké globální skupiny Climate Group EV100. Ani v tomto případě nelze dohledat, kdo přesně za skupinou stojí. Známý je pouze seznam 92 společností, které jsou členy sdružení EV100.

.

« »